Otevření průjezdu automobilům v ul. K Viaduktu pro rezidenty Hutí 150 podpisů

Otevření průjezdu automobilům v ul. K Viaduktu pro rezidenty Hutí

Vážení sousedé – obyvatelé Hutí,
od 18. května 2021 probíhá rekonstrukce mostu v ulici Za černým mostem a zároveň byl uzavřen průjezd automobilům pod viaduktem (v ulici K Viaduktu) mezi 6-18 hodinou. Jedinou možností výjezdu z/ příjezdu na Hutě je tedy objížďka přes městský okruh, který je, obzvláště ve špičkách, ucpaný a prodlužuje tak délku cesty až o desítky minut, nehledě na vyšší spotřebu pohonných hmot a každodenní stres.

Rekonstrukce bude trvat minimálně 6 měsíců (do půlky října 2021), jedná se tedy o dlouhé a zásadní omezení mobility obyvatel Hutí a přilehlých částí.

Argumentem pro uzavření průjezdu ze strany Městské části a Policie ČR jsou bezpečnostní důvody. Plný provoz v oblasti by prý za daných okolností výrazně komplikoval dopravu a ohrožoval chodce. Částečná regulace dopravy prý není možná.

Ráda bych vyzvala všechny strany k hledání řešení, jak by šel průjezd pod viaduktem umožnit. Vzhledem k tomu, že tento průjezd je za normálních podmínek obousměrný a chodci mají vyhrazený oddělený pruh pro průchod, nevidím pro jejich ohrožení důvod. Stejně tak argument komplikace dopravy - poslední květnový týden byly značky zákazu vjezdu odstraněny a k žádným problémům nedocházelo. Množství aut by šlo redukovat umožněním průjezdu pro rezidenty Hutí.

Touto peticí bych ráda apelovala na správní úřad - odbor dopravy ÚMČ Prahy 14 a dopravní Policii ČR, kteří o omezeních rozhodují, a dále na pana starostu Prahy 14 Radka Vondru jako zástupce obyvatel Hutí, aby provedli zkušební otevření průjezdu pod viaduktem, situaci monitorovali, vyhodnotili a zvážili, zdali by bylo možné pro rezidenty Hutí průjezd pod viaduktem trvale otevřít, popřípadě umožnit alespoň jednosměrný provoz ve špičkách (např. 6-9 hod směrem z Hutí a 15-18 hod na Hutě). 


 

Autor: Michaela Zlámalová | 150 podpisů

Více >
Nechceme amfiteátr ve volnočasovém areálu Rolava 160 podpisů chybí 1340

Nechceme amfiteátr ve volnočasovém areálu Rolava

My níže podepsaní, obyvatelé a návštěvníci města Karlovy Vary tímto nesouhlasíme se stavbou amfiteátru ve volnočasovém areálu Rolava!

Areál Rolava je v těsné blízkosti Staré Role a sídliště Čankovská, jejichž obyvatelé by byli vystaveni hluku ze strany tohoto amfiteátru při konajících se koncertech a akcích, navíc projekt nemá dostatečně vyřešenou hlukovou bariéru, která by šíření tohoto hluku bránila. I v současné době, především o víkendech (v letní sezoně) je situace neúnosná kvůli hluku z akcí.

Areál nedisponuje dostatečnou parkovací kapacitou, kterou by pokryl návštěvníky těchto akcí, což by znamenalo zahlcení parkovacích míst určených pro obyvatele Čankovské.

Myslíme si, že ve chvíli, kdy město Karlovy Vary disponuje už jedním amfiteátrem - Letním kinem, ve kterém se mohou tyto akce bez problému konat a které parkovací kapacitou disponuje, není nutné ani moudré stavět další. Prostředky, které město plánuje do stavby nového amfiteátru dát, by měly být využity na opravu Letního kina.

 

Za petiční výbor:

Mgr. et Bc. Ondřej Bednář, Nádražní stezka 2, 360 04 Karlovy Vary   email: ondrej.bed@email.cz

Hana Toufarová, Nábřeží Jana Palacha 22, 360 01 Karlovy Vary   email: haninka.toufarova@seznam.cz

Jan Urban, U Koupaliště 839/2, 360 05 Karlovy Vary  email: jurban@vodakva.cz

Vyplněné a podepsané petiční archy lze zasílat na adresu p. Ondřeje Bednáře. Případně se ozvěte na tel. 606 812 941 a my si archy vyzvedneme.

 

Autor: Daniela Bílá Bílá | 160 podpisů

Více >
Petice za dobrovolnost očkování proti koronaviru 7640 podpisů

Petice za dobrovolnost očkování proti koronaviru

Máme plné pochopení pro snahu státu chránit zdraví obyvatel před nákazou koronavirem SARS-CoV-2 a také pro naději řady lidí, která se upíná k vývoji vakcíny. Trváme ale na tom, aby v budoucnu bylo plně respektováno právo na svobodný a informovaný souhlas a aby očkování nebylo jakkoliv vynucováno.

V reakci na šíření koronaviru byla přijata řada opatření omezujících lidská práva a svobody, přičemž některá z nich nebyla přiměřená a odůvodněná. Nicméně dosud nedocházelo k opatřením zasahujícím do fyzické integrity jednotlivce bez jeho svobodného a informovaného souhlasu a s možnými riziky pro zdraví.

V souvislosti s vývojem vakcíny proti koronaviru se ovšem objevují hlasy volající po tom, aby toto očkování, jakmile bude dostupné, bylo zavedeno jako povinné a aby přístup k některým činnostem či službám byl tímto očkováním podmíněn. To důrazně odmítáme. Nedotknutelnost osoby, svoboda svědomí, právo na svobodný a informovaný souhlas i nadřazenost zájmu a blaha lidské bytosti před zájmy společnosti a vědy jsou hodnoty chráněné na úrovni ústavního pořádku. Také nelze dovozovat, že očkování bude automaticky v zájmu zdraví jednotlivce, a to mimo jiné s ohledem na krátkou dobu testování bezpečnosti a účinnosti a možné nežádoucí účinky. Proto musí být respektováno právo jednotlivce na to, aby si na základě informací sám vyhodnotil přínos očkování a rozhodl se, zda očkování podstoupí, či nikoliv.

Vyzýváme proto zákonodárce, vládu a Ministerstvo zdravotnictví, aby:

-        při přijímání opatření proti šíření koronaviru bylo plně respektováno právo každého jednotlivce na svobodný a informovaný souhlas s očkováním;

-        očkování proti koronaviru nebylo zaváděno jako povinné;

-        tímto očkováním nebyly podmiňovány žádné běžné aktivity, jako je vzdělávání, práce a podnikání, cestování a využívání veřejně nabízených služeb.

Autor: Liga lidských práv a Rozalio, z. s. | 7640 podpisů

Více >
Petice za dokončení výstavby rychlostní komunikace D49 v úseku Hulín – Fryšták – Horní Lideč – SK 317 podpisů chybí 732

Petice za dokončení výstavby rychlostní komunikace D49 v úseku Hulín – Fryšták – Horní Lideč – SK

My, níže podepsaní občané České republiky, zejména občané Zlínského kraje, vyzýváme všechny odpůrce této stavby, aby zanechali veškerých aktivit, jejichž jediným cílem je oddalování výstavby části rychlostní komunikace D49 v úseku Hulín – Fryšták – Horní Lideč – Slovenská republika ve Zlínském kraji.

 

Máme za to, že co nejrychlejší dostavba této komunikace uleví občanům žijících v přilehlých obcích.

 

Zejména dojde ke zlepšení životního prostředí v těchto obcích, neboť se omezí hlukové i smogové zatížení těchto oblastí a většina dopravy, která tamní obyvatele každodenně omezuje, bude odkloněna na novou komunikaci. D49 v úseku Hulín – Fryšták – Horní Lideč – Slovenská republika totiž má sloužit zejména jako obchvat výše uvedených obcí. Dalším přínosem pro tyto oblasti bude zkvalitnění místní fauny a flory. Doprava se totiž již nebude koncentrovat v místech, která na to nejsou uzpůsobená.

 

Dokončení stavby této komunikace nicméně bude mít pozitivní dopad i na ekonomiku Zlínského kraje, kdy Zlín a další obce budou konečně připojeny na dálniční síť. 

 

Znovu tedy vyzýváme všechny spolky, které se samy označují jako „ekologické“, aby si uvědomily, že nejen někteří aktivisty vybraní živočichové, ale i lidé mají právo na příznivé životní prostředí. Měly by tak přestat oddalovat výstavbu této páteřní komunikace Zlínského kraje. 

 

Z výše uvedených důvodů požadujeme co nejrychlejší zlepšení životního prostředí a konkurenceschopnost Zlínského kraje, a podporujeme tak dostavbu rychlostní komunikace D49.

 

Petiční výbor:

 

Marek Novák, předseda a zástupce petičního výboru, zlínský patriot, poslanec Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR, člen podvýboru pro dopravu

 

Jiří Korec, člen petičního výboru, primátor města Zlín

 

Radek Doležal, člen petičního výboru, radní pro dopravu Zlínského kraje

 

Martin Štětkář, člen petičního výboru, koordinátor veřejné dopravy Zlínského kraje, člen výboru pro dopravu zastupitelstva Zlínského kraje

 

Autor: Marek Novák | 317 podpisů

Více >
Za zastavení výstavby Kauflandu Křeslice 6 podpisů chybí 494

Za zastavení výstavby Kauflandu Křeslice

Vážení,

my, níže podepsaní občané, prostřednictvím této petice žádáme zastavení stavby Kauflandu Křeslice a vyzýváme dotčené úřady, aby zajistily nekompromisní a úplné dodržení všech příslušných zákonů, imisních a hlukových limitů stanovených pro ochranu zdraví lidí a dodržení stanovisek dotčených orgánů státní správy.

 

Stavba Kauflandu není v zájmu obyvatel MČ Praha Křeslice ani ve veřejném zájmu, neboť jde o stavbu:

 

Povolenou na základě nezákonných rozhodnutí úřadů (viz. obcházení oprávněných účastníků řízení, nezákonné povolení kácení atd.);
Povolenou i přes překročení imisních a hlukových limitů v dotčeném okolí stavby (viz. hluková studie MČ Křeslice);
Devastující kvalitu bydlení a majetek bezprostředních sousedů/obyvatelů Křeslic;
Způsobující zhoršení parametrů životního prostředí dále za zákonné limity;
Na úkor zemědělského půdního fondu, a to půdy v nejvyšší třídě ochrany dle zákona o ochraně ZPF;
Dále zvyšující podíl zpevněných ploch na úkor orné půdy a tím zvyšující riziko povodní, povolenou ve zřetelném rozporu s požadavkem IPR na zbudování suchého poldru jako protipovodňového opatření na Botiči;
Ohrožující rezidenční podstatu MČ Praha Křeslice s negativním dopadem do životního prostředí, kvality bydlení a hodnoty nemovitostí obyvatel MČ Křeslice;
Občanům objektivně nepotřebnou: stejné služby nabízí obchodní domy v rámci sousední obchodní zóny Čestlice.

 

 

Autor: Jan Halamka | 6 podpisů

Více >
Nestavte nám v Prokopském údolí 514 podpisů

Nestavte nám v Prokopském údolí

Na Magistrátu hl.m. Prahy je projednáván podnět na zastavění parcely městské a krajinné zeleně a orné půdy přímo nad Prokopským údolím rodinnými domy. Jedná se o parcelu č. 1037 – katastrální území Jinonice, která se nalézá na konci ulice Vavřinecká ve starých Butovicích. Prostor vytváří důležitou nástupní plochu pro procházky do Prokopského údolí a využívají ho pro relaxaci občané z celé Prahy včetně sportovců, turistů a rodin s dětmi. Blízkost přírodního parku a hřbitovní kaple s kostelem svatého Vavřince (jednoho z nejstarších kostelů v Praze) dává tomuto místu jedinečnou atmosféru.  Současný územní plán celou parcelu zahrnuje do nezastavitelného území určeného pouze pro městskou zeleň a ornou půdu. Nový Metropolitní plán Prahy, který zpracoval IPR, zahrnuje celou plochu parcely do Přírodního parku Prokopské a Dalejské údolí. Myslíme si, že tyto skutečnosti nejlépe vypovídají o nemalé hodnotě tohoto místa a o jeho velkém potenciálu pro kvalitní veřejný prostor.   

 

Podnět na změnu územního plánu P46/2016 navrhuje přeměnu významné části parcely č. 1037 na stavební pozemek, což odporuje současnému (i budoucímu) územnímu plánu. K podnětu se negativně vyjádřil i IPR Praha, citujeme: „Je třeba řešit koncepčně, s ohledem na celé území. V rozporu s §4 zákona č. 334/1992 Sb. o ochraně ZPF. Pro nezemědělské účely je nutné využít nezemědělskou půdu, nezastavěné a nevyužité pozemky v zastavěném území atd. Změna představuje rozvoj zástavby do otevřené krajiny, a to až do okrajové části přírodního parku Prokopské a Dalejské údolí. Změna není v souladu s návrhem Metropolitního plánu Prahy, který parcelu řadí do nezastavitelné (krajinné) a stabilizované lokality.“


 Navzdory výše uvedeným skutečnostem byl podnět podpořen zastupitelstvem MČ Praha 5 a schválen Výborem územního rozvoje ZHMP i Radou hlavního města Prahy.

 

Odmítáme zastavění  tohoto pozemku, který je v územním plánu veden jako zeleň a orná půda. Myslíme si, že občané Prahy by uvítali, pokud by město uvažovalo o odkoupení předmětné parcely s cílem vytvořit plnohodnotný parkový prostor, který bude důstojným vstupem do Prokopského údolí.

 

My, podepsaní, žádáme zamítnutí podnětu v plném rozsahu.

 

Petiční výbor:

Ing. Ivo Zatloukal, Vavřinecká 349/17, 158 00, Praha 5
Ing. arch. Natália Zatloukal, Záluské 385/37, 158 00, Praha 5
Ing., akad.arch. Ivan Lalák, Vavřinecká 617 / 29, 158 00 Praha 5

 

Titulní foto: cs:ŠJů, CC BY-SA 3.0 <http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/>, via Wikimedia Commons

Autor: Ivo Zatloukal | 514 podpisů

Více >
Petice za rozumné řešení okruhu kolem Prahy 1119 podpisů

Petice za rozumné řešení okruhu kolem Prahy

Vážený pane premiére, pane ministře dopravy, vážené zastupitelky a zastupitelé hl.m. Prahy,

 

my, níže podepsaní občané, se na vás obracíme s žádostí o podporu řešení okruhu kolem Prahy, které povede k vyloučení tranzitní kamionové dopravy z území hlavního města a středočeských obcí, při respektování zákonných požadavků na ochranu životního prostředí, zdraví obyvatel a územního rozvoje.

 

Současný návrh SOKP dle zásad územního rozvoje však zavádí tranzitní nákladní dopravu do Prahy. Realizace dnes již dálničního průtahu by vedla ke zhoršení dopravní situace a životního prostředí zejména v městských částech na východě a na severu Prahy a měla by negativní dopady na cca 100 000 obyvatel.

 

SOKP dle ZÚR je tedy v rozporu s nařízením č. 1315/2013/EU o transevropských dopravních sítích (TEN-T). K zásadám rozvoje TEN-T patří především zvýšení plynulosti a bezpečnosti provozu, rychlé spojení velkých aglomerací, obcházení městských oblastí, oddělení městské a tranzitní dopravy.

 

Odmítáme prosazování více než 50 let staré koncepce SOKP, která vznikala za jiné geopolitické situace pro zcela odlišné intenzity dopravy a předpokládanou zátěž než dnes. Od té doby došlo k významnému rozvoji města a obrovskému nárůstu dopravy v důsledku přechodu na tržní hospodářství a zapojení do evropských struktur.

 

Žádáme vás tímto o následující:
1.Iniciovat objektivní posouzení variant řešení pro vyloučení tranzitní, zejména kamionové dopravy z území hl.m. Prahy
2.Projednat navrhované varianty a vybrat tu, která se ukáže jako nejvhodnější z hlediska dopadů na obyvatele, ochrany životního prostředí, bezpečnosti dopravy, nákladů a územního rozvoje
3.Vymezit koridor vybrané varianty v územně plánovacích dokumentech a iniciovat přípravu podkladů pro proces EIA
4.Řešit odděleně od tranzitu dopravní obslužnost v okrajových částech Prahy

 

Věříme, že se podaří najít řešení přínosné pro Prahu i Středočeský kraj.

 

Autor: Alena Štrobová | 1119 podpisů

Více >
Petice za zachování krajinného rázu a lesního ekosystému na nejvyšším vrcholu Krušných hor, Klínovci 1520 podpisů chybí 8480

Petice za zachování krajinného rázu a lesního ekosystému na nejvyšším vrcholu Krušných hor, Klínovci

V Jáchymově dne 13.5.2019

 

Vládě České republiky

Senátu Parlamentu České republiky

Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky

Ministerstvu životního prostředí České republiky

Ministerstvu pro místní rozvoj České republiky

Ministerstvu dopravy České republiky

Ministerstvu obrany České republiky

                  

Petice podle §1 zákona c. 85/1990 Sb., o právu petičním

 

"Za zachování krajinného rázu a lesního ekosystému při horní hranici lesa na nejvyšším vrcholu Krušných hor Klínovci a jeho okolí a za omezení výšky nových staveb na Klínovci a jeho okolí na maximálně 13 metrů."

 

Klínovec je nejvyšší vrchol Krušných hor (1244 m n.m.) a to z něj dělá významově výjimečné místo Karlovarského a Ústeckého kraje i sousedního Saska. Tato výjimečnost by mela byt nadřazena všemu ostatnímu. Vrchol Klínovce a jeho okolí by měly zůstat zachovaný pro budoucí generace bez jakékoli další nové dominantní výškové stavby, jež by nepřirozeně narušovala krajinný ráz ze všech přilehlých i vzdálenějších pohledů. 

Jedinou dominantou vrcholu Klínovce, nechť' nadále zůstane telekomunikační věž se svou výškou cca 56 metrů, a nikoliv nově uvažovaný záměr výstavby, stezky v oblacích" tzv. SKYWALK. Tato stezka by svou výškou (investoři skoro pokaždé mluví o jiné výšce 50, 65, 70 nebo dokonce 75 metrů), prostorovým objemem a vysokou návštěvnosti (až 400.000 návštěvníků ročně) naprosto zastínila vše, čím je zatím vrchol Klínovce charakteristický.

Návštěvnické (možnosti vrcholu Klínovce a jeho okolí je třeba stanovit limity z mnoha důvodu, ale zejména z důvodu ochrany přírody a krajiny. Případná výstavba na Klínovci a v jeho okolí by neměla přesahovat svou výškou 13 metru.

 

Nikde jinde v Krušných horách než v okolí nejvyššího vrcholu Klínovce, není lesní ekosystém tak blízko horní hranici lesa. Tento ekosystém, po staletí vystavený extrémním klimatickým jevům, vytváří jedinečné společenstvo necivilizované drsné přírody. Proto si zasloužili zvláštní ochranu, a proto jej již nelze nad únosnou míru dále potlačovat.

 

Proto my, níže podepsaní občané,

– chceme zachování krajinného rázu nejvyššího vrcholu Krušných hor Klínovce a jeho okolí,

– chceme zachování jedinečného lesního ekosystému při horní hranici lesa na nejvyšším vrcholu Krušných hor Klínovci a jeho okolí,

–chceme omezení výšky nových staveb na Klínovci a jeho okolí na maximálně 13 metru.

 

Petiční výbor ve složení:

1)Lada Baranek, třida Dukelských hrdinu 516, 362 51 Jáchymov

2)Martin Šlechta, 362 62 Bož Dar 90

3)Mgr. Petr Masák, Stara Kysibelská 599/33, 360 09 Karlovy Vary

 

Osobou oprávněnou zastupovat petiční výbor ve styku s příslušnými orgány je člen petičního výboru Mgr. Petr Masák, na jehož adresu lze zasílat petiční archy.

 

 

 

 

 

Autor: Lada Lapinová | 1520 podpisů

Více >
Petice proti demolici fary a mostů v Dolních Slověnicích 362 podpisů

Petice proti demolici fary a mostů v Dolních Slověnicích

My, níže podepsaní, zásadně nesouhlasíme s plánovanou demolicí areálu bývalé fary č. p. 29 v Dolních Slověnicích, okr. České Budějovice. 

Klasicistní budova z roku 1795 se nachází v mimořádně exponované poloze v centru vesnice a má historickou, architektonickou, a především výraznou urbanistickou hodnotu. Spolu s kostelem sv. Mikuláše a Linharta, školou a mosty je podstatnou součástí malebného jádra celku, spoluutvářeného okolní zástavbou s početným a komplexním souborem lidové architektury.

Zároveň nesouhlasíme s plánovaným odstraněním unikátního historického přemostění výběžku rybníka Dvořiště z poloviny 19. století, tvořeného kombinací dlouhého sypaného valu s lipovou alejí a klenutými mosty.

Jsme přesvědčeni, že uskutečnění demolice uvedených staveb, a jejich náhrada moderními mostními konstrukcemi a parkovištěm, by představovala celkovou a nevratnou devastaci tradičního centra jihočeské vesnice, které je hodnotnou součástí našeho kulturního dědictví. 

Vyzýváme proto město Lišov, jako vlastníka bývalé farní budovy, aby upustilo od záměru demolice uvedených objektů.

Žádáme město Lišov, aby respektovalo zákon o státní památkové péči, mezinárodní Úmluvu o ochraně architektonického dědictví Evropy a vlastní územní plán, v němž je kladem důraz na zachování historického prostředí a mostů jako technických památek. Žádáme zohlednění názorů odborníků na historii, architekturu, urbanismus a památkovou péči a stanovisek spolků. Podporujeme hledání vhodného řešení pro zlepšení dopravní prostupnosti při současném respektu k hodnotám prostředí.

 

Autor: Jan Eliška | 362 podpisů

Více >
Petice občanů za realizaci komunikace D43 jako plnohodnotného obchvatu celého Brna 608 podpisů

Petice občanů za realizaci komunikace D43 jako plnohodnotného obchvatu celého Brna

Tato petice navazuje na dosud řádně neukončené projednání „Petice občanů proti stavbě rychlostní komunikace R43 po trase tzv. německé dálnice v úseku Kuřim-Bystrc-Troubsko“, kterou podepsalo více než 37 tisíc občanů.

TEXT PETICE:
My, níže podepsaní občané, NESOUHLASÍME s trasováním transevropské komunikace „43“ přes obydlené oblasti Brna a POŽADUJEME, aby tato komunikace byla trasována jako plnohodnotný obchvat CELÉHO Brna.

Odůvodnění:

1. Realizací komunikace R43 jako průtahu přes Brno by došlo k zavlečení další tranzitní transevropské dopravy do města, což je v přímém rozporu s veřejným zájmem.

2. Realizací komunikace 43 jako průtahu přes Brno by došlo ke zvýšení hladiny hluku a vysokým emisím škodlivin v hustě obydlených oblastech.

3. Je nutné dodržovat zákonné hygienické limity, ty však jsou např. v Brně-Bosonohách již dlouhodobě překračovány. 

4. Realizací komunikace 43 jako průtahu přes Brno by došlo k nenávratnému znehodnocení rekreační oblasti Brněnské přehrady, která poskytuje široké rekreační možnosti všem obyvatelům Brna a okolí.

5. Jihomoravským krajem zveřejněná „Územní studie nadřazené dálniční a silniční sítě v jádrovém území OB3 metropolitní rozvojové oblasti Brno“, která má sloužit jako legalizační dokument průtahové varianty, je vadná a vzhledem k rozsahu problémů a vad v této studii nemůže sloužit pro účely volby trasování komunikace 43.

6. Existuje k lidem i životnímu prostředí šetrná a přitom dopravně efektivní varianta plnohodnotného obchvatu celého Brna, která by nezatěžovala obydlené oblasti a poskytovala účinné oddělení tranzitní dopravy.

7. Je povinností minimalizovat dopady lidské činnosti na obytné a klidové oblasti v Brněnské aglomeraci. Tyto oblasti je nezbytné chránit pro nás, naše děti a další generace.

Požadujeme proto:
1. Jednoznačné odmítnutí trasování 43 jako průtahu Brnem a neprodlené zastavení a ukončení všech prací na přípravě 43 v této variantě.

2. Zahrnutí plnohodnotného obchvatu celého města Brna do Zásad územního rozvoje Jihomoravského kraje a do Územního plánu města Brna, a to v trase dle aktuální verze „Optimalizované“ varianty, tj. s trasováním v tzv. Boskovické brázdě.


Za petiční výbor Jana Pálková, Opálkova 16, 635 00 Brno

 

Autor: Jana Pálková | 608 podpisů

Více >
Petice proti retail parku v Žamberku Pod Černým lesem 444 podpisů

Petice proti retail parku v Žamberku Pod Černým lesem

 
Petice proti změně územního plánu č. 4, měnící využití území v lokalitě Pod Černým lesem a zakládající možnost realizace retail parku 
 

 

dle čl. 18 Listiny základních práv a svobod a zákona č. 85/1990 Sb. o právu petičním  

 

 

V Žamberku dne 17. května 2021

 

Ing. Bc. Oldřich Jedlička, starosta města Žamberka a členové a členky Zastupitelstva města Žamberka
Masarykovo náměstí 166
564 01 Žamberk

Vážený pane starosto, vážené zastupitelky, vážení zastupitelé,

stojíte před rozhodnutím o schválení změny územního plánu č. 4. Tato změna by byla zásadním krokem k umožnění realizace retail parku, tedy nákupní zóny v lokalitě Pod Černým lesem. Tato změna a následná realizace záměru může ovlivnit Žamberk a jeho fungování na dlouhá léta dopředu. Na dobu, která násobně přesahuje vaše volební období, představuje výrazné období v lidském životě a ovlivní řadu osudů. Plně si uvědomujeme vaši těžkou pozici a celou řadu vlivů a zájmů, které musíte jako řádně zvolení zástupci a zástupkyně občanů města Žamberka pečlivě a zodpovědně vážit. Dovolte nám přesto, abychom se i my vyjádřili a vyslovili svůj

                                             nesouhlas

se změnou územního plánu č. 4 měnící využití území v lokalitě Pod Černým lesem a zakládající možnost realizace retail parku. 

Vyzýváme vás k neschválení výše uvedené změny,

případných dalších souvisejících změn i dalších kroků umožňujících nebo zakládajících jakoukoliv možnost takový záměr
v dané lokalitě realizovat.

 

Záměr v této lokalitě považujeme z níže uvedených důvodů za nevhodný a neslučitelný s udržitelným rozvojem města.

1. Změna využití území není v této lokalitě vhodná

Umístění retail parku je zcela v rozporu s dosavadním využitím území jako oblíbeného sportovně-rekreačního areálu nadregionálního významu a významně zkomplikuje také jeho další rozvoj v obtížně nahraditelné rovinaté lokalitě vhodné právě k rozvoji sportovišť. Kvalita ubytování v přilehlém autokempu i využití sportovních ploch budou výrazně poškozeny zvýšením negativních vlivů dopravy a provozu prodejen (viz níže). Rekreanti v blízkém hojně vyhledávaném autokempu budou rušeni také nočním zásobováním retail parku (hluk, znečištění ovzduší apod.).

Vnímáme žamberskou realitu a rozumíme tomu, že si vedení města od umožnění vzniku retail parku pravděpodobně slibuje benefity v souvislosti s plánovanou výstavbou zimního stadionu (usnadnění realizace sjezdu ze silnice ke stadionu, vybudování parkoviště apod.). Fandíme sportu a zvláště tomu žamberskému. Nemůžeme se však ubránit otázkám, které v nás tento postup vyvolává: Nakolik smysluplně a strategicky je plán na výstavbu zimního stadionu ve skutečnosti připraven? Nakolik město spoléhá na ničím nepodloženou pomoc investora nesouvisejícího záměru? Zaráží nás, že by město plánovalo stadion bez finančního zajištění návazné infrastruktury (parkoviště, sjezd) a pokoušelo se ji následně vyměnit za povolení jiného záměru. Navíc dosud stále není rozhodnuto o dotaci na zimní stadion, nelze tedy v návaznosti na něj ani cokoli plánovat. Či dokonce spoléhat na nejistý výsledek dotačního řízení nezávislé instituce a riskovat tak absurdní stav, kdy město bude mít sjezd k plánovaném stadionu, ale nikoli stadion samotný.

Jakákoli změna využití území od sportu a rekreace směrem k využití komerčnímu může navíc zakládat do budoucna precedens pro potenciální obdobné záměry na sousedních pozemcích směrem k Líšnici. Areál Pod Černým lesem si město vyhradilo pro sport a rekreaci a úspěšně ho v tomto směru rozvíjí. Mělo by si jej tedy chránit a uchovat pomocí územního plánu i sousední plochy s takovým přípustným využitím, které nebude s funkcí areálu v přímém konfliktu. 

Navrhovaná změna postrádá z hlediska udržitelného využití území, ale i z hlediska vlastních plánů města jakýkoli smysl. O změnu územního plánu žádá (z ekonomického pohledu zcela logicky) současný majitel pozemku a developer ho jako potenciální budoucí majitel zastupuje v jednání s městem. Nicméně město se při plánování využití jednotlivých ploch svého území nemůže a nesmí řídit pouze zájmy současných či budoucích majitelů pozemků. Musí vystupovat jako suverénní správce území a usilovat o jeho udržitelný rozvoj bez ohledu na partikulární zájmy majitelů pozemků. Vztahy se svými obyvateli a majiteli strategicky významných pozemků musí město dlouhodobě proaktivně rozvíjet, nikoli pouze pasivně předcházet jejich zhoršení ústupky jejich soukromým zájmům. Své záměry musí město plánovat koncepčně, s rozvahou a ve vazbě na okolní území. Nikoli nahodile a spoléhat při tom na to, co mu bez jakékoli záruky slíbí investor, který má s vedlejším pozemkem svůj naprosto odlišný záměr, i když to může vypadat na první pohled pro město ekonomicky výhodně. 

Jakkoli může být aktuální situace vzhledem k odlišným zájmům současných majitelů pozemků (vč. města) komplikovaná, nelze ji vnímat pouze ve světle současného stavu. Situace se může v budoucnu radikálně změnit spolu s vlastnictvím pozemků a záměry jejich majitelů. Nelze tedy přihlížet pouze k aktuálním zájmům majitelů, ať už budoucích či současných. Je třeba vnímat území z komplexnější perspektivy jeho potenciálu pro budoucí rozvoj města a prospěchu jeho obyvatel.

Město si prostřednictvím územního plánu a dalších nástrojů má určovat pravidla hry, nikoli si je nechávat diktovat někým, kdo usiluje na jeho území o uskutečnění vlastních záměrů.

2. Výrazně naroste dopravní zátěž 

Výstavbou retail parku dojde k navýšení dopravy na již tak dopravně vytíženém úseku silnice I/11. Ta má primárně sloužit zejména dálkové a meziměstské dopravě a tranzitu a nemá být zbytečně zatěžována dopravou vyvolanou nákupní zónou. Z dostupných dopravních studií vyplývá, že nevhodně umístěné nákupní zóny nadměrně zatěžují komunikace plánované jako dopravní spojení nadregionálního významu vytvářením lokálních dopravních cílů a způsobují tím výrazné dopravní komplikace. Vytvořením nového dopravního cíle takového rozsahu Pod Černým lesem dojde ke zvýšení dopravní zátěže a to vzhledem k potřebě zásobování prodejen i v nočních hodinách. Umístění na samotném okraji města zvýší také dopravní zátěž v ostatních částech města, což je např. na nadměrně zatíženém Masarykově náměstí i jinde už jen těžko představitelné. Doprava do retail parku a z něj také vyvolá zpomalení dopravy u sjezdu ze silnice a s ním spojené další navýšení hlukové a emisní zátěže. To vše navíc nesmyslně v lokalitě, kterou město vyčlenilo a úspěšně rozvíjí jako sportovně-rekreační oblast. Vzhledem k plánovanému trasování obchvatu Žamberka lze v této lokalitě do budoucna očekávat zklidnění dopravy. Tento záměr jde však vyvoláním další dopravy naopak proti tomuto výhledovému zlepšení situace. Nevratně tak znehodnotí pozitivní dopady obchvatu na tuto lokalitu i celé město. Dojde také k narušení pěší dopravy na cestě za stadionem, viz níže.

3. Záměr poškodí životní prostředí a krajinný ráz

Výše zmíněná doprava i další provoz retail parku negativně ovlivní životní prostředí v dané lokalitě bezprostředně sousedící se sportovně-rekreačním areálem hlukem, prachem a odpadky běžnými z okolí těchto prodejen. Dalšími negativními dopady budou zvýšení podílu zpevněných ploch a s ním související zhoršení mikroklimatických a odtokových poměrů, ztráta zemědělské půdy, ohrožení biotopů živočišných a rostlinných druhů v přírodním parku Orlice a potenciální narušení funkce prvků ÚSES (zejména blízkého nadregionálního biokoridoru), dopravou způsobený hluk a prach.

Retail park svou unifikovanou podobou výrazně naruší krajinný ráz tvořený okolními lesy, poli a parkem a trvale poškodí charakter této dlouhodobě úspěšně budované odpočinkové zóny města. Jeho vzhled také lokalitu pohledově znehodnotí rekreantům i cyklistům využívajícím blízkou cyklostezku. V neposlední řadě je také cesta za fotbalovým stadionem oblíbenou vycházkovou trasou místních vyznačenou i v oficiálních městských pláncích*. Kromě jejího pohledového znehodnocení a znečištění se také dále naruší plynulost pěší dopravy výrazným navýšením dopravy na silnici I/11.

*Viz Výletní okruh městem: http://www.zamberk.cz/index.php?ids=305

4. Chybí představa o rozvoji maloobchodu ve městě

Není zřejmé, že by město mělo jakkoli zmapovány potřeby dalších nákupních ploch jakéhokoli druhu. Chybí také strategie jejich rozvoje, nemluvě o vlivech takové strategie na urbanistický a socioekonomický rozvoj města.

Chápeme lidskou potřebu výhodně nakupovat. Vhodně rozmístěná pestrá nabídka obchodů je bezesporu jedním z předpokladů správně fungujícího města a kvality života jeho obyvatel. Cestu k takové nabídce by ale město mělo činit adekvátními kroky a s pevným přesvědčením, že zvolená cesta skutečně k tomuto cíli vede. Tyto kroky nesmí jít proti smysluplnému využití jednotlivých území města, nesmí poškozovat potenciál rozvoje města ani zájmy jeho obyvatel.

Město by mělo mít jasnou představu o potřebách dalších nákupních ploch a o tom, jak chce maloobchod rozvíjet s ohledem na místní podnikatele a život ve městě. Dokud takovou představu nemá, lze umisťování dalších velkoplošných prodejen vnímat jako nezodpovědný hazard s ekonomickým životem města, jeho podnikatelů i jejich zákazníků.

5. Spolupráce s veřejností není dostatečná

Město bezesporu splnilo všechny zákonné požadavky na pořízení změny územního plánu. Není pochyb o odbornosti všech zapojených orgánů městského úřadu ani o správnosti jejich postupů. Nepovažujeme ovšem za dostatečné, aby se záměr takového významu a rozsahu projednával s veřejností pouze v právně vyžadovaných rámcích a nezbytně nutném rozsahu. Vítáme poslední kroky města motivované snahou o vyšší informovanost občanů včetně jeho aktivní komunikace na sociálních sítích. Nemá-li však být vedení města a městský úřad pouhým schvalovacím strojem dodržujícím zákony, musí své obyvatele o významných záměrech ovlivňujících město a jeho chod na dlouhá období proaktivně informovat. A především je také aktivně zapojovat do rozhodování i nad rámec svých zákonných povinností. Rozhodování o tak významném záměru musí probíhat od začátku transparentně za účasti veřejnosti. To je ovšem možné pouze za předpokladu, že bude město veřejnost včas a srozumitelně informovat.

Projednávaná změna využití území je strategickou, dlouhodobou a především nevratnou změnou se spoustou negativních vedlejších efektů, které nejsou na první pohled zřejmé, přestože ovlivní budoucí směřování a rozvoj města na dlouhé roky dopředu. Dovolujeme si vás tedy požádat o důkladné zvážení všech našich argumentů. Děkujeme za váš čas věnovaný tomuto textu. Pevně věříme, že vaše rozhodování bude vedeno snahou o dlouhodobě udržitelný rozvoj města Žamberka a spokojený život jeho obyvatel.

 

S pozdravem a s důvěrou

Lukáš Lyer, Jan Hovádek, Zdeněk Bureš
za spolek Živý Žamberk

a níže podepsaní signatáři a signatářky petice



Aktuality k petici sledujte na naší facebookové stránce

Psát nám můžete na e-mail petice@zivyzamberk.cz

Autor: spolek Živý Žamberk | 444 podpisů

Více >
7 Tezí k aktuální revizi RVP ZV - Otevřený dopis ministru Robertu Plagovi 301 podpisů dosaženo

7 Tezí k aktuální revizi RVP ZV - Otevřený dopis ministru Robertu Plagovi

SEDM TEZÍ K OTEVŘENÍ VEŘEJNÉ DISKUSE K  AKTUÁLNÍ REVIZI RVP ZV

Deklarace historiků a členů Odborné skupiny pro revizi RVP - vzdělávacího oboru Dějepis  

Otevřený dopis ministru Robertu Plagovi 

 

Vážený pane ministře, 

členové výše uvedené odborné skupiny, společně s dalšími signatáři petice, Vás tímto vyzývají k veřejné reakci na teze přeložené níže. 

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR nedávno představilo revizi Rámcového vzdělávacího programu pro Základní vzdělávání (RVP ZV). Změna s účinností od 1. září 2021 posiluje v RVP ZŠ hodinovou dotaci pro informatické myšlení (computational thinking), tedy vzdělávací oblast Informační a komunikační technologie (ICT).  

V  důsledku toho mají být na 1. i 2. stupni ZŠ redukovány hodiny věnované oblastem Člověk a příroda, Člověk a společnost, Člověk a jeho svět, Umění a kultura aj., tedy přírodovědným, společenskovědním a uměnovědným předmětům (přírodopis, fyzika, chemie, zeměpis, dějepis, občanská, mediální, hudební a výtvarná výchova).  Jedná se o zásadní porušení východisek, s nimiž doposud pracovaly odborné komise, spolupracující s MŠMT na plánovaných revizích RVP dalších vzdělávacích oblastí. 

Vzhledem k autoritativnímu způsobu, jakým byla změna předložena a okamžitě nařízena vedení základních škol k „pokusné“ implementací ve školním roce 2021/2022, pokládáme za nutné se k  situaci vyjádřit.  

Český vzdělávací systém i dosavadní RVP jistě vyžadují revizi i obsahovou redukci. Pokud má být však učiteli i veřejností přijata kladně, nesmí se stát obětí komunikačních lapsů ze strany MŠMT. Ministerstvo bohužel ignorovalo opakované volání po veřejné diskusi s pedagogickou i laickou veřejností. Takový přístup je však v demokratické zemi, jakou ČR chce být, neobhajitelný.  

Níže podepsaní zástupci pedagogické veřejnosti a vysokoškolských učitelů, kteří mají připravovat budoucí učitele na výzvy 21. století, se vůči  postupu MŠMT důrazně ohrazují.  

*** 

PŘEDKLÁDÁME 7 VÝHRAD K  PŘEDSTAVENÉ ZMĚNĚ RVP, jež by měly nabídnout argumentační východisko k  veřejné diskusi.

 

Očekáváme, že bude konečně otevřen dialog s odbornou a pedagogickou veřejností a termín závaznosti předložené revize bude ze strany MŠMT odložen do doby, než budou představeny i nadále připravované tzv. „velké revize“ dalších vzdělávacích oblastí. O nich přitom MŠMT z nejasných důvodů mlčí.

Vyzýváme tímto vyučující „naukových“ předmětů i fakultní didaktiky, kteří připravují budoucí učitele pro vzdělávací praxi 21. století, aby naše stanovisko prostudovali a případně se k němu připojili.  

*** 

TEZE 1: Dlouhodobě připravované návrhy revize RVP v  dalších vzdělávacích oblastech do svých cílů logicky a funkčně včlenily podstatnou část položek připsaných nově oblasti ICT. Revize předložená MŠMT tyto návrhy z nepochopitelných důvodů nezohlednila. Předkládá pouze nekoncepčně “proškrtané” obsahy.  

Při revizích obsahů a cílů “naukových” oblastí byl kladen důraz na posílení digitální, čtenářské či historické gramotnosti. Ty zahrnují jak komunikační dovednosti, tak práci s informacemi, orientaci ve webovém prostředí, modelování i tzv. soft skills. Není tedy důvod jednostranně posilovat ICT redukcí dalších oblastí. Smysl má spíše  proměnit dosavadní obsah informatiky ve stávající hodinové dotaci v duchu nově deklarovaného důrazu na algoritmy, vizualizace řešení problému, programování, SW/HW. 

TEZE 2: Předložená změna RVP stojí na zásadním porušení principů, s  nimiž v  minulých letech pracovaly odborné komise spolupracující na plánovaných revizích RVP. Není zdůvodněno, proč by v rozporu s úsilím posilovat mezioborové vazby mělo ICT jiným oblastem odebírat jak hodiny, tak obsah. 

Došlo k ní bez návaznosti na již několik let probíhající přípravu revize RVP v dalších vzdělávacích oblastech. Odborným komisím, které v dobré víře v předchozích letech spolupracovaly na plánovaných revizích vzdělávacích obsahů, bylo navíc odpovědnými pracovníky institucí MŠMT (Národní ústav pro vzdělávání, dnes Národní pedagogický institut ČR) garantováno zachování dosavadní hodinové dotace pro příslušné vzdělávací oblasti. Současná revize toto stanovisko porušila tím, že kromě disponibilních hodin “uvolnila” pro ICT i naukové předměty a výchovy.  

TEZE 3: Informatické myšlení je předpokladem automatizace a digitalizace světa práce, a je tedy nutnou součástí základního vzdělání. Člověk však není mechanismus, nýbrž organismus.  

K orientaci v současném světě je stejně potřebná i schopnost občana demokratické země pracovat s informacemi a daty, vyhodnocovat jejich relevanci, podrobovat teze experimentům, formulovat podložené argumenty, umět diskutovat, zaujímat postoje k dění ve veřejném prostoru - a v neposlední řadě docenit kromě účelnosti i estetickou hodnotu světa kolem nás a význam kulturního dědictví. K tomu všemu primárně slouží jak výuka jazyků, včetně češtiny, tak společenskovědní i přírodovědné předměty. Právě jejich hodinovou dotaci má však zčásti převzít navrhovaná oblast ICT, aniž by k tomu byl srozumitelný důvod.  

TEZE 4: Zkvalitnění informatického myšlení v  základním vzdělávání je potřebné. Mnohé školy už takový krok udělaly v  rámci stávajícího RVP. 

Není tedy bezpodmínečně nutné všude plošně posilovat hodinovou dotaci ICT na úkor dalších oblastí a omezovat direktivně objem „naukových“ předmětů, jako je fyzika, chemie, přírodopis, zeměpis, dějepis či občanská výchova. Toto rozhodnutí by mělo být nadále ponecháno v kompetenci ředitelů škol.  

TEZE 5: Pokud mají učitelé chystané změny v oblastech jazykového, přírodovědného i společenskovědního vzdělání uskutečnit v praxi, není možné jim na tyto oblasti ponechat v  některých ročnících ZŠ jednohodinovou dotaci týdně.  

Právě k tomu navrhovaná redukce disponibilních hodin bohužel směřuje. Chystané změny RVP, posilující v daných oblastech funkční gramotnost, samozřejmě předpokládají redukci obsahů stávajícího RVP v „naukových“ předmětech v duchu Strategie 2030+. Není ale možné při redukci hodinové dotace proměnit výuku „obsahů“ ve společný experiment či dialog na základě individuálního přístupu. 

TEZE 6: Posílení kompetencí v  oblasti ICT se musí stát nedílnou součástí odborné vysokoškolské přípravy budoucích učitelů v  jakékoli vzdělávací oblasti.  

Nemá tedy vést ke vzniku nových předmětů ani studijních oborů. Tuto podmínku systémové změny však MŠMT dosud v navrhované změně s pedagogickými fakultami a dalšími VŠ připravujícími učitele nijak nekomunikovalo.  

TEZE 7: Změny RVP nesmějí v  neúnosné míře zatížit učitele v  praxi.  

Předpokladem dobře připravených podkladů jakékoli systémové změny ve státě, který chce dostát současným nárokům funkční informatické gramotnosti, je minimalizace formálních byrokratických mechanismů. Portál https://revize.edu.cz/ tuto funkci bohužel nenaplňuje. Pouze přidává další článek v procesu neúnosného papírování. Při předložení systémové revize RVP včetně funkční proměny ICT není možné kázat vodu a pít víno.  

 

V Praze dne 18. 2. 2021 

 

Podepsáni:  

Členové někdejší Odborné skupiny pro revizi RVP - vzdělávacího oboru Dějepis při NÚV MŠMT: 

Prof. PhDr. Zdeněk Beneš, CSc., Filozofická fakulta UK, Katolická teologická fakulta UK 

Mgr. Kamil Činátl, Ph.D. , Filozofická fakulta UK, Ústav pro studium totalitních režimů 

PhDr. Milan Ducháček, Ph.D.  Fakulta přírodovědně-humanitní a pedagogická Technické univerzity v Liberci, Lauderovy školy při Židovské obci v Praze, Ústav pro soudobé dějiny AV ČR v. v. i.  

Doc. PhDr. Blažena Gracová, CSc. , Filozofická fakulta Ostravské univerzity, Ostrava 

PhDr. Hana Havlůjová, Ph.D. , Pedagogická fakulta UK, Praha 

PhDr. Dagmar Hudecová, (ex-) Národní institut dalšího vzdělávání MŠMT ČR 

Mgr. Pavel Martinovský , ZŠ Vratislavova, Praha, předseda výboru Asociace učitelů dějepisu (ASUD) 

Mgr. Tomáš Mikeska , Pedagogická fakulta UK,, Gymnázium Evolution Jižní Město, Praha 

PhDr. Jaroslav Najbert, Ph.D,. Ústav pro studium totalitních režimů, Gymnázium Přírodní škola, o.p.s., ÚSTR, PedF UK, Praha 

PhDr. Roman Pazderský, Ph.D., Střední škola Sion High School, Hradec Králové 

Mgr. Jaroslav Pinkas, Ph.D., Ústav pro studium totalitních režimů, Pedagogická fakulta UK, Praha 

Mgr. Martin Vonášek , Gymnázium Hladnov, Ostrava; Humanitní digicentrum, člen Jednoty školských informatiků

Bc. Pavel Žalský, ZŠ Karla Klíče, Hostinné 

  

Deklaraci podpořil Výbor Asociace učitelů dějepisu České republiky (ASUD). 

 

Kontaktní adresa:

Milan Ducháček: milan.duchacek@tul.cz

 

K deklaraci se dále připojují: 

 

 

Autor: Milan Ducháček | 301 podpisů

Více >
„Několik občanů?!“ - Petice za nezastavění náměstí Miloše Formana 296 podpisů chybí 9704

„Několik občanů?!“ - Petice za nezastavění náměstí Miloše Formana

Adresáti:
Zastupitelstvo hlavního města Prahy, Mariánské náměstí 2, 110 01 Praha 1
Zastupitelstvo MČ Praha 1, Vodičkova 681/18, 115 68 Praha 1
Na vědomí:
Ministerstvo kultury České republiky, Maltézské náměstí 1, 118 00 Praha 1

Text petice podle zákona č. 85/1990 Sb., o právu petičním:

My, níže podepsaní, touto peticí ve smyslu čl. 18 Listiny základních práv a svobod a zákona č. 85/1990 Sb., o právu petičním, protestujeme proti zamýšlené zástavbě náměstí Miloše Formana, tedy pozemku p.č. 987/1 v k. ú. Staré Město před hotelem InterContinental a žádáme Hlavní město Prahu o zachování nezastavitelného území celé plochy náměstí Miloše Formana, ne jen jeho části, ale celé p.č. 987/1 a požadujeme od MČ Praha 1 i od Hlavního města Prahy negativní stanoviska k žádostem souvisejícím s výstavbou jakékoli budovy na celém uvedeném pozemku a jednoznačné zamítnutí takových návrhů.

Zásadně nesouhlasíme se stavbou jakékoli budovy na náměstí Miloše Formana. Tento volný prostor promyšleně odlehčuje hmotu hotelu InterContinental. Jakákoliv další moderní budova na náměstí Miloše Formana by celý prostor neúnosně zatížila a zničila harmonii celé zóny mezi Pařížskou a Bílkovou ulicí. Zároveň by brutálně narušila esteticky vyvážený urbanistický koncept Pařížské ulice. Zištné cíle developera nesmí převážit nad naší odpovědností za historické centrum našeho hlavního města, které figuruje na jednom z předních míst seznamu světového kulturního dědictví UNESCO. 

Argument Institutu plánování a rozvoje i developerů, že na tomto místě kdysi stály domy a jedná se o jakousi proluku k zastavění, je absurdní. Díky robustní budově hotelu InterContinental s odlehčujícím prostorem náměstí totiž vzniklo zcela nové, vzdušné a pečlivě promyšlené urbanistické řešení.

Záměr MČ Praha 1 revitalizovat prostor okolo hotelu InterContinental a upravit náměstí Miloše Formana je chvályhodný, ale za revitalizací se nesmí skrývat skutečný záměr developera protlačit do památkové zóny prosklenou komerční budovu, velkorysé nájezdové koridory a parkoviště pro turistické autobusy.

Pokud se dnes dostatečně hlasitě neozveme, příštím cílem nenasytných developerů může být třeba Staroměstské náměstí s parcelou po zničeném křídle Staroměstské radnice.

Proto říkáme zásadní NE výstavbě jakékoliv budovy v prostoru náměstí Miloše Formana v samém srdci historického centra a požadujeme po námi zvolených zastupitelích odpovědný postoj k našemu společnému kulturně – historickému dědictví a jednoznačnou podporu našemu stanovisku!

Autor: Tomas Bajusz | 296 podpisů

Více >
Petice  za dobrovolnost očkování proti spalničkám, příušnicím a zarděnkám 7210 podpisů

Petice za dobrovolnost očkování proti spalničkám, příušnicím a zarděnkám

My, níže podepsaní, vyzýváme poslance, senátory a vládu České republiky, aby do právního řádu ČR zajistili přijetí zákonného či podzákonného právního předpisu, který by ustanovil dobrovolnost očkování proti spalničkám, příušnicím a zarděnkám.

Proč má být očkování proti spalničkám, příušnicím a zarděnkám dobrovolné

1. Protože očkování kombinovanou vakcínou MMR neumožňuje dosáhnout optimální ochrany populace před těmito nemocemi.

2. Protože očkování proti těmto nemocem je dobrovolné ve všech vyspělých demokratických zemích a dokonce i v některých postkomunistických státech.

3. Protože tyto nemoci nepředstavují takové zdravotní riziko, aby bylo nutné očkování vymáhat zákonem pod hrozbou pokuty a omezování neočkovaných dětí.

 

I.

Účinnou ochranu proti spalničkám potřebují ty úplně nejmenší děti, účinnou ochranu proti příušnicím hlavně chlapci a mladí muži a účinnou ochranu proti zarděnkám až ženy v období těhotenství. Jedná se zřetelně o zcela odlišné skupiny osob. Tato skutečnost by měla mít v každém rozumně řízeném systému ochrany veřejného zdraví zcela zásadní význam, a to pro nalezení a přijetí optimálních očkovacích schémat proti každému z těchto tří onemocnění samostatně.

Používání kombinované vakcíny MMR (Measles, Mumps, Rubella), tedy živé vícesložkové vakcíny proti spalničkám, příušnicím a zarděnkám, však brání použití optimálního schématu očkování pro každé z těchto tří onemocnění. Protože je proti spalničkám žádoucí očkovat velmi brzy, je příliš brzy očkováno i proti příušnicím a zarděnkám a mladí dospělí již nejsou proti těmto chorobám chráněni. Zlepšit schéma očkování vakcínami MMR proti jednomu onemocnění znamená pravidelně zhoršit schéma očkování proti onemocnění jinému.

Důsledky těchto neoptimálních protichůdně-kompromisních schémat můžeme již mnoho let pozorovat také v ČR. Jsou to mimo jiné již zcela pravidelné lokální epidemie (outbreaky) příušnic mezi mladými očkovanými lidmi (1).

Z důvodů, které nebyly nikdy veřejně objasněny, se orgány ochrany veřejného zdraví nepokusily na našem trhu zajistit trvalou dostupnost tzv. monovalentních vakcín, především samostatných vakcín proti spalničkám a vakcín proti příušnicím a zarděnkám. Naopak připustily, aby z našeho trhu zmizely registrované monovalentní vakcíny (např. Pavivac (2)). Orgány ochrany veřejného zdraví ČR se svou nečinností spolupodílí na neoptimálním stavu ochrany veřejného zdraví a účastní se protežování spotřeby vakcín MMR na úkor legitimních zdravotních zájmů všech očkovaných dětí a celé populace.

 

II.

Očkování proti příušnicím, zarděnkám a spalničkám je v Evropě (31 států, t.j. 28 států EU plus Norsko, Švýcarsko a Island) povinné pouze v devíti zemích (3). Z postkomunistických zemí již od povinného očkování zcela upustila Litva a Estonsko. Dokonce ani státy, které zavedly povinné očkování a na svém území jej velmi přísně prosazují (Francie), nepřistoupily k zavedení povinného očkování proti spalničkám, příušnicím a zarděnkám. Neshledaly k tomu dostatečné odborné důvody.

Japonsko ustoupilo od používání kombinované vakcíny MMR v roce 1993 a od té doby toto očkování nebylo v Japonsku obnoveno. Dobrovolné očkování je prováděno monovakcínami (4).

 

III.

Očkování proti příušnicím je očkování proti dříve zcela běžné dětské nemoci, která nikdy nepatřila mezi „metly lidstva“ a která má u malých dětí nejmírnější a nejpříznivější průběh. Je to právě současný způsob očkování proti příušnicím, který zvyšuje očkovaným dětem zdravotní riziko. Efekt očkování totiž příliš rychle vyprchává (5). V důsledku toho se posouvá výskyt příušnic do vyšších věkových skupin adolescentů a dospělých, ve kterých je toto onemocnění objektivně nebezpečnější (6). Příušnice jsou obávané zejména u dospívajících chlapců a mladých mužů, a to pro riziko virového zánětu varlat s možným následkem neplodnosti.

Očkování proti zarděnkám je očkování proti běžné dětské nemoci, která je nebezpečná pouze pro matky v těhotenství, a to kvůli možnému ohrožení vyvíjejícího se plodu (7). Takové případy však byly i před érou očkování jen velice vzácné. Očkování proti zarděnkám je užitečné pouze pro ženy, a to až ve věku 17-35 let. Vzhledem k riziku poškození plodu zarděnkami je s podivem, že neexistuje žádná klinická studie, která by ochranný účinek vakcín MMR proti zarděnkám potvrzovala. Ochranný účinek očkování vakcín MMR proti zarděnkám tedy zatím ani není vědecky prokázán (8). Dětem v ČR je dnes očkování proti zarděnkám aplikováno nerozumně brzy, a to již před druhým rokem věku. V nezanedbatelném procentu případů proto stihne hladina protilátek proti viru zarděnek poklesnout pod kritickou hodnotu tak brzy, že vakcína nechrání těhotnou ženu před onemocněním a tedy ani plod před rizikem vrozených vývojových vad (9).

Očkování proti spalničkám je očkování proti běžné dětské nemoci, která také nepatřila mezi „metly lidstva“. V době před očkováním spalničky nikdy nebyly všeobecně obávaným onemocněním. Úmrtnost na spalničky dramaticky poklesla a byla v ČR velmi nízká již před zahájením očkování v roce 1969 (10). Spalničky mohou vzácně ohrozit vážným průběhem a některými komplikacemi především velmi malé děti do 1-2 let věku.

 

Závěrem

My, níže podepsaní, považujeme za nelegitimní a protiústavní, aby stát nařizoval rodičům a jejich dětem povinně se podrobit zdravotní péči, která představuje neoptimální a nedokonalou prevenci navíc méně závažných infekčních onemocnění. Máme za to, že stát může nařídit a vynucovat povinné očkování pouze tehdy, pokud nejprve učinil vše pro to, aby občanům zpřístupnil takový způsob očkování, který odpovídá aktuálnímu stavu vědeckého poznání.

Princip dobrovolnosti a svobodné volby rodičů musí být zachován i proto, že rodiče už dnes mohou na své náklady zajistit svým dětem lepší a kvalitnější očkovací schémata pomocí monovalentních vakcín dostupných v sousedních zemích (11, 12).

Politické upřednostňování vakcín MMR je ve svém důsledku aktem odepření optimální ochrany veřejného zdraví a úmyslným poškozováním práv a legitimních zájmů občanů ČR.

Proto žádáme poslance, senátory a vládu ČR, aby vyhověli požadavku této petice.

 

V Praze, dne 21. března 2017

 

Václav Hrabák
předseda Společnosti pacientů s následky po očkování, z. s.
 

Sestavitel petice:
Společnost pacientů s následky po očkování, z. s.
Horní 2, 140 00 Praha 4 – IČO: 04420934
www.poockovani.cz/peticeMMRwww.e-petice.cz/MMR

 

Zdroje, odkazy a přílohy:

(1) www.ockovani.wordpress.com/2016/03/03/kazdorocni-epidemie-priusnic-u-ockovanych/

(2) www.sukl.cz/modules/medication/detail.php?code=0137313&tab=info

(3) Očkování proti spalničkám, příušnicím a zarděnkám mají jako povinné pouze tyto státy: Bulharsko, Rumunsko, Lotyško, ČR, SR, Chorvatsko, Maďarsko, Polsko, Slovinsko.


(4) www.japantoday.com/category/health/view/japans-national-immunisation-program-still-trails-behind-europe

(5) www.​academic.oup.com/jid/article/197/7/950/798890/Persistence-of-Measles-Mumps-and-Rubella

(6) http://reference.medscape.com/article/966678-overview

(7) www.​academic.oup.com/jid/article/187/Supplement_1/S146/2043190/New-Horizons-in-the-Control-of-Rubella-and

(8) www.onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/14651858.CD004407.pub3/abstract

(9) www.jid.oxfordjournals.org/content/206/10/1542.long

(10) www.szu.cz/uploads/Epidemiologie/2014_Trendy_ockovacich_nakaz.pdf strana 13

(11) Masern-Impfstoff-Merieux, řádek 2 tabulky povolených LP v SRN www.pei.de/EN/medicinal-products/vaccines-human/measles/measles-node.html

(12) Právní předpisy EU umožňují všem občanům čerpat zdravotní služby v libovolném členském státě EU podle pravidel daného státu. Rodiče z České republiky tak mohou požadovat například po dětských lékařích ve Spolkové republice Německo očkování svých dětí, a to vakcínami uvedenými na trh v SRN, které na trhu v ČR nejsou registrovány.

 

Pokud chcete podpořit tuto petici maximálně efektivně, prosíme o podepsání její elektronické i tištěné verze současně.

Petici a podpisový arch k vytištění stahujte zde:

Petice včetně podpisového archu - www.poockovani.cz/downloads/peticeMMR+arch.pdf
Samostatný podpisový arch -  www.poockovani.cz/downloads/Podpisovy_arch_peticeMMR.pdf

 

Více informací naleznete na www.poockovani.cz/peticeMMR

 

Autor: Společnost pacientů s následky po očkování, z. s. | 7210 podpisů

Více >
Chceš změnu? Jednoduše začni!
  • založ
  • podpoř
  • sdílej
Založit petici

Vyberte si svůj region

celá ČR

Karlovarský kraj Plzeňský kraj Jihočeský kraj Ústecký kraj Liberecký kraj Středočeský kraj Praha Královehradecký kraj Pardubický kraj Kraj Vysočina Jihomoravský kraj Olomoucký kraj Moravskoslezský kraj Zlínský kraj

Tento web používá cookies k lepšímu fungování webu a analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. V pořádku