Magazine
Zůstane vlakové spojení mezi Jeseníkem a Krnovem?

Zůstane vlakové spojení mezi Jeseníkem a Krnovem?

Author: Petr Vávra | Uploaded: 05.05.2014
Share it with your friends

Vlaky z Jeseníku do Krnova začaly jezdit již v roce 1888. Výstavba tratě tehdy dala příležitost rozvoji jak textilního průmyslu a papírenství, tak hlavně lázeňství. Dnes tohoto spojení využívá řada lidí do zaměstnání a především studenti k cestám na střední a vysoké školy. Od konce roku 2006 je také možné nastupovat i vystupovat v polské stanici Glucholazy. Jenže doprava, kterou zajišťují České dráhy čtyřmi páry spěšných vlaků z Jeseníku do Krnova, by měla v létě skončit.

Ministerstvo dopravy v roce 2012 zrušilo trati státní podporu a kraje, pokud chtěly spoje zachovat, musely začít platit Českým drahám provozní ztrátu i pětimilionový poplatek za průjezdy Polskem. O celou částku se tak rovným dílem rozdělily Olomoucký a Moravskoslezský kraj. Jenže Moravskoslezský kraj nechce od poloviny letošního roku dopravu objednávat a platit svou část ztrát. Náměstek hejtmana Olomouckého kraje Alois Mačák věří, že se mu podaří přesvědčit sousední kraj, aby platil alespoň do konce roku. „Do té doby bychom chtěli vyřešit problém na státní úrovni, aby mohl provoz plynule pokračovat,“ říká náměstek, který chce mluvit s ministrem dopravy o tom, aby ministerstvo opět převzalo objednávku dopravy. Přestože vlaky nejezdí příliš zaplněné, je podle něj třeba provoz zachovat s ohledem na vysokou nezaměstnanost a špatnou dopravní dostupnost.

I kdyby se nakonec peníze na provoz sehnaly, je otázkou, jak dlouho budou vlaky přes Polsko. Trať přes Glucholazy je ve velmi špatném technickém stavu a polské železnice se o ni nestarají, i když za průjezdy dostávají z České republiky pět milionů korun ročně. Vlaky tak musí při průjezdu Polskem zpomalovat až na 30 kilometrů v hodině. Doprava na této trati je vyhrazena pouze pro české vlaky a nenavazuje na další železnice v Polsku. Proto také polská strana nemá zájem do trati investovat. Kromě rozsáhlé rekonstrukce by bylo třeba také změnit zastávky v Glucholazech. Původní historické nádraží je totiž přes dva kilometry vzdálené od centra města, kam občané z Jesenicka míří za nákupy. Vybudování zastávky s názvem Glucholazy Centrum projednávala už v roce 2008 městská rada v Glucholazech, ale bez reálného výsledku. Uvažovalo se také o zastávce v rekreačním středisku Pokrzywna, kudy vlak projíždí, ale také neúspěšně.

 

Možná se ale blýská na lepší časy. Podle posledních informací totiž Poláci chtějí zřídit nový vlakový spoj mezi Wroclawí a Jeseníky. Ten by měl jezdit přes Brzeg, Grodkow, Nysu a Glucholazy do Mikulovic. Pokud všechno dobře dopadne, měl by spoj z Wroclawi do Mikulovic jezdit už od poloviny prosince. Úsek Glucholazy  - státní hranice by byl společný i pro peážní vlaky a pokud by po něm jezdily i vlaky z Wroclawi, mohl by se přístup polské strany k rekonstrukci trati změnit. Oprava by tak zrychlila i dopravu mezi Jeseníkem a Krnovem.

Share it with your friends and acquaintances

Comments | 0

Zatím žádné komentáře.

Related

You can express your opinion with topic by signing petition here:

Other interesting articles

Do you want a change? Just start!
  • Create
  • Support
  • Share
Start a petition

Current topics