„Za čistou variantu teplárny CTZ v Uherském Hradišti“ 159 signatures remaining 341

„Za čistou variantu teplárny CTZ v Uherském Hradišti“

Vážení zastupitelé a představitelé města,


My, níže podepsaní, vítáme záměr zamezení prašnosti skládky uhlí v areálu teplárny CTZ s.r.o. na adrese Sokolovská 572, Uherské Hradiště a podporujeme náhradu dnes používaného uhelného prachu zemním plynem.


Vedle této varianty však většinový vlastník teplárny spolu s městem zvažují možnost výstavby spalovny směsného komunálního odpadu, případně odpadních kalů (tzv. ZEVO), nebo výstavby bioplynové stanice, kde by byl likvidován biologicky rozložitelný komunální odpad.


Chápeme nutnost řešení odpadové politiky v Uherském Hradišti v delším horizontu, avšak nesouhlasíme s uvedenými záměry zpracování odpadů v areálu CTZ s.r.o.


Umístění zařízení na zpracování odpadů v takové blízkosti obytné zástavby, škol, obchodních středisek a zařízení ke sportu a rekreaci považujeme za naprosto nevhodné a nezodpovědné.


Proto vás vyzýváme, abyste plně podpořili variantu náhrady kotlů na uhlí za moderní kogenerační jednotky, kde bude sloužit jako palivo pouze zemní plyn.


K uvedenému postoji nás vedou především tyto důvody:
1. Podle dostupných informací by se v případě zvažované realizace spalovny odpadů (ZEVO) jednalo o zařízení nespadající pod zákon o integrované prevenci, takže by nebyla zajištěna nejvyšší dosažitelná bezpečnost a minimalizace negativních vlivů spalovny na zdraví a životní prostředí, v souladu s nejlepšími dostupnými technikami pro tato zařízení.


2. U těchto zařízení nelze zcela vyloučit možnost havárií, především požáru v zásobníku odpadů, kdy mohou velmi nebezpečné zplodiny hoření odpadů volně unikat do okolí.


3. Současná zákonná kontrola provozu spaloven nezaručuje dodržování emisních limitů pro škodliviny nepřetržitě po celou dobu provozu, zvláště při spalování odpadů s tak proměnlivým složením, obsahujících řadu složek, které způsobují toxicitu zplodin spalování.


4. V případě provozování bioplynové stanice, zpracovávající biologicky rozložitelný odpad metodou anaerobního vyhnívání, je největším rizikem šíření obtěžujícího zápachu. Původem zápachu bývají samotné zpracovávané odpady, poruchy jednotlivých uzlů zařízení a chyby v řízení procesu vyhnívání směsi odpadů s proměnlivým složením.


5. Prakticky nefunkční legislativa ochrany občanů před emisemi zápachu (neexistující emisní limity a nedostatečné předpisy pro výstavbu a kontrolu těchto zařízení) umožňuje pouze preventivní řešení těchto problémů bioplynových stanic zpracovávajících komunální odpady a tím je umístění minimálně 800 m od obytné zástavby, což v případě CTZ nelze dodržet.


6. Nechceme připustit vyšší znečištění Uherského Hradiště, než lze docílit přechodem čistě na zemní plyn. Preferujeme řešení, které může přispět k omezení stálého nárůstu alergií, počtu astmatiků, respiračních onemocnění, a dalších chorob.

 

Děkujeme za projednání našeho stanoviska a věříme, že se naplní slova pana starosty, uvedené ve Zpravodaji města (2020/01):


„Nepostavíme tu nic, co by nebylo výhodné pro město a jeho obyvatele nebo co by mělo negativní vliv na životní prostředí.“


Věříme tedy, že při volbě varianty náhrady uhlí zvítězí zájem ochrany zdraví a životního prostředí a bude realizován přechod teplárny čistě na zemní plyn.

Author: Jakub Grós | 159 signatures

More >
Za zrušení památkové zóny Zlín - Letná 76 signatures remaining 924

Za zrušení památkové zóny Zlín - Letná

ŽÁDOST

dle čl. 18 Listiny základních práv a svobod

a zákona č. 85/1990 Sb., o právu petičním


My, níže podepsaní občané Statutárního města Zlína, prostřednictvím této petice žádáme zastupitelstvo, aby respektovalo naše společné přání a zmenšilo území Městské památkové zóny Zlín vytýčené vyhláškou Jihomoravského KNV ze dne 20.11.1990, o prohlášení území historických jader měst za památkové zóny, na jednu „hlavní“ či „páteřní“ ulici“ dané čtvrti (např. na Letné pouze na ulici Mostní).

Důvody našeho rozhodnutí jsou v hrubých rysech tyto:

Městská památková zóna Zlín zahrnuje téměř celé území Velkého Zlína, tj. převážnou část průmyslového zahradního města  vybudovaného z velké části firmou Baťa v 1. třetině 20. století. Rozloha území Městské památkové zóny činí 430 ha.  Statutární město Zlín stanovilo hlavní zásady památkové péče v Městské památkové zóně Zlín, které však nelze v současné době dodržet. Ačkoliv hlavní a obslužné komunikace protínající památkovou zónu svou velikostí neodpovídají současnému provozu a obyvatelé či návštěvníci rodinných domků nemají kde zaparkovat vozidla  - pokud parkují na komunikaci, brání mnohdy průjezdu jiným vozidlům (což zejména u vozidel záchranné služby či hasičů může mít fatální následky), nelze na pozemku přináležejícím k objektu baťovského domku umisťovat kromě přístavby žádné další stavby jako např. volně stojící garáže, přístřešky, zpevněná parkovací stání atd. Stávající nepovolené dřevěné přístavby je nutno údajně chápat jako dočasnou a nezbytnou podmínku asanace nejpozději během realizace přístavby domku s tím, že pokud se občan rozhodne pro rekonstrukci domku, je součástí podmínek památkové péče i podmínka odstranění provizorní stavby. Obyvatelé se tak dostávají do neřešitelné situace – buď domek neopraví a nechají u svého jednodomku, půldomku či čtvrtdomku nevzhlednou stavbu, kterou mohou využívat jako příslušenství k svému obydlí nebo se pokusí domek opravit a dostanou se do situace, kdy budou stavět bez řádného povolení, neboť stavba nebude povolena a bude jim hrozit sankce v podobě odstranění nepovolené stavby.

Již dávno nelze říci, že by v památkové zóně byl zachován jednotný „vzhled“ domků.  Původní urbanistické pojetí výstavby baťovských dělnických koloniích bylo dáno záměrem vytvořit město v zahradách. Architektonický záměr však začal brát za své v průběhu 2. světové války, kdy se začalo okolí domků využívat zemědělsky a došlo k narušení jednolitého rázu. V dnešní době je památková zóna plná stávajících a nově postavených staveb s tím, že některé stavby jsou trpěny a jiné ne – občan nemá jistotu, zda mu bude měřeno stejným metrem jako ostatním a jeho stavba bude trpěna či bude označena za stavbu v rozporu s veřejným zájmem. Město nezvládá řešit stávající problémy, a tak dochází ke sporům ohledně „černých staveb“ a často i k sousedským sporům. Co je či bylo umožněno jednomu, je zakázáno druhému. Chybí předvídatelnost a transparentnost postupu veřejných orgánů.  

S ohledem na výše uvedené navrhujeme, aby byla Městské památková zóna zmenšena -  zúžena na jednu „hlavní“ či „páteřní“ ulici“ dané čtvrti (např. na Letné pouze na ulici Mostní), které budou opraveny za finanční pomoci města tak, aby bylo pro budoucí generace zachováno „baťovské bydlení“ v původním duchu, kde se všem občanům bude žít dobře, nikoliv chátrající skanzen. Pevně doufáme, že jako naši volení zastupitelé budete respektovat naše přání a zasadíte se o zmenšení území Městské památkové zóny Zlín vytýčené vyhláškou Jihomoravského KNV ze dne 20.11.1990, o prohlášení území historických jader měst za památkové zóny, na jednu „hlavní“ či „páteřní“ ulici dané čtvrti (např. na Letné pouze na ulici Mostní)  a pomůžete tak ke zkvalitnění života občanů svého města. Děkujeme.

Author: Petr Říha | 76 signatures

More >
Do you want a change? Just start!
  • Create
  • Support
  • Share
Start a petition

Select your region

Zlínský x celá ČR

Karlovarský kraj Plzeňský kraj Jihočeský kraj Ústecký kraj Liberecký kraj Středočeský kraj Praha Královehradecký kraj Pardubický kraj Kraj Vysočina Jihomoravský kraj Olomoucký kraj Moravskoslezský kraj Zlínský kraj

Tento web používá cookies k lepšímu fungování webu a analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. V pořádku