domácí úkoly ve 3. b
1 signature

domácí úkoly ve 3. b

Author: Václav Vopat | Uploaded: 10.11.2017 | 1 signature
Share it with your friends

Požadavek

My níže podepsaní rodiče dětí ze třídy 3. B. v Základní škole Na Líše požadujeme zásadní omezení rozsahu a časové náročnosti domácích úkolů zadávaných třídní učitelkou Mgr. Bibianou Barvíkovou našim dětem. Za přijatelnou hranici pro domácí úkoly považujeme ve třetí třídě přibližně 30 minut ve všední dny. Na víkendy a svátky požadujeme zrušení domácích úkolů úplně. Požadujeme, aby naše děti zároveň nebyly sankcionovány v případě, že během 30 minut zadané úkoly nestihnou a tedy nebudou mít hotové.

Popis stávající situace a zdůvodnění požadavku  

V současnou chvíli se stává, že děti dostanou několik úkolů z několika předmětů. V některých dnech jejich vypracování zabere třeba dvě hodiny. Pokud dítě úkol nevypracuje, odstane trestný bod a to i v případě, že pokyn aby úkoly dál nedělalo, vydal rodič a paní učitelku o tom jasně informoval.

 

Některé úkoly jsou pak zcela zbytečné, např. vybarvování pracovních sešitů.

 

Za zcestný považujeme argument, že zátěž dětí ve 3 třídě je připraví na ještě větší zátěž ve vyšších ročnících. „Těžko na cvičišti – lehko na bojišti“ platí možná pro vedení války, ale zvykat děti na přetěžování, aby je v budoucnu nepřekvapilo, je absurdní. Nehledě na to, že pedagog není generál Suvorov a děti jeho vojáci.

 

Nepoužitelný je též argument, že pokud učitel něco děti nenaučí, nebo je snad na ně málo přísný, ostatní pedagogové a to zejména ti, kteří děti přeberou ve vyšších ročnících, budou učitele kritizovat. To je něco, co se nás a našich dětí vůbec nemá dotknout.

 

Vedle míří i požadavek, že v nejrůznějších pracovních sešitech mají být všechna cvičení doplněna a obrázky vybarveny. Nemá to nic společného s tím, aby se děti něco naučily, ale s jen a pouze s potřebou mít odfajfkovéno.

 

Odborné názory na to, zda vůbec domácí úkoly zadávat nejsou jednotné. Na čem se nicméně většinově shodují je to, že pokud jsou již zadávány mají splňovat tři základní kritéria

a) Mají být časově přiměřeně náročné. (Tomu odpovídá cca 30 minut ve třetí třídě)

b) Mají být smysluplné a zábavné, rozvíjet prakticky získané znalosti, ponoukat k vlastním objevům, spolupráci atp.

c) Mají být individualizované, rozvíjet dovednosti konkrétního žáka.

 

Množství ani obsah zadávaných úkolů výše uvedeným kritériím velmi často neodpovídá.

 

Neplatný je též argument, že jsou ve třídě děti „rychlící“ a případně rodiče, kteří velké množství úkolů vyžadují. Pokud tomu tak je, mohou svým dětem zadávat úkoly sami, nebo může paní učitelka zadávat dobrovolné úkoly navíc.

 

I pokud budou úkoly na 30 minut, tak zabere celková příprava do školy výrazně déle. Vyšší nárok zatěžuje nejen děti samotné, ale i celkové rodinné fungování. Naše děti jsou chytré, přirozeně zvídavé a učí se průběžně tím, co dělají. Tím, že chodí na kroužky, samy si čtou, chodí s rodiči na nákup, zkoumají svět kolem sebe. Nadměrná zátěž jim tuto schopnost bere.

 

 

Petici zpracoval 10. 11. 2017

Václav Vopat

 

 

To whom will the petition be forwarded: Mgr. Bibiana Barvíková

Petition signature must be confirmed in a subsequent e-mail.

Share it with your friends and acquaintances

Messages | 0

Zatím žádné komentáře.

Sign this petition

Signature must be confirmed in a subsequent e-mail.

Signature must be confirmed in a subsequent e-mail.

Signatures | 1

  • Václav Vopat | Praha