7 Tezí k aktuální revizi RVP ZV - Otevřený dopis ministru Robertu Plagovi 218 podpisů chybí 82

7 Tezí k aktuální revizi RVP ZV - Otevřený dopis ministru Robertu Plagovi

SEDM TEZÍ K OTEVŘENÍ VEŘEJNÉ DISKUSE K  AKTUÁLNÍ REVIZI RVP ZV

Deklarace historiků a členů Odborné skupiny pro revizi RVP - vzdělávacího oboru Dějepis  

Otevřený dopis ministru Robertu Plagovi 

 

Vážený pane ministře, 

členové výše uvedené odborné skupiny, společně s dalšími signatáři petice, Vás tímto vyzývají k veřejné reakci na teze přeložené níže. 

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR nedávno představilo revizi Rámcového vzdělávacího programu pro Základní vzdělávání (RVP ZV). Změna s účinností od 1. září 2021 posiluje v RVP ZŠ hodinovou dotaci pro informatické myšlení (computational thinking), tedy vzdělávací oblast Informační a komunikační technologie (ICT).  

V  důsledku toho mají být na 1. i 2. stupni ZŠ redukovány hodiny věnované oblastem Člověk a příroda, Člověk a společnost, Člověk a jeho svět, Umění a kultura aj., tedy přírodovědným, společenskovědním a uměnovědným předmětům (přírodopis, fyzika, chemie, zeměpis, dějepis, občanská, mediální, hudební a výtvarná výchova).  Jedná se o zásadní porušení východisek, s nimiž doposud pracovaly odborné komise, spolupracující s MŠMT na plánovaných revizích RVP dalších vzdělávacích oblastí. 

Vzhledem k autoritativnímu způsobu, jakým byla změna předložena a okamžitě nařízena vedení základních škol k „pokusné“ implementací ve školním roce 2021/2022, pokládáme za nutné se k  situaci vyjádřit.  

Český vzdělávací systém i dosavadní RVP jistě vyžadují revizi i obsahovou redukci. Pokud má být však učiteli i veřejností přijata kladně, nesmí se stát obětí komunikačních lapsů ze strany MŠMT. Ministerstvo bohužel ignorovalo opakované volání po veřejné diskusi s pedagogickou i laickou veřejností. Takový přístup je však v demokratické zemi, jakou ČR chce být, neobhajitelný.  

Níže podepsaní zástupci pedagogické veřejnosti a vysokoškolských učitelů, kteří mají připravovat budoucí učitele na výzvy 21. století, se vůči  postupu MŠMT důrazně ohrazují.  

*** 

PŘEDKLÁDÁME 7 VÝHRAD K  PŘEDSTAVENÉ ZMĚNĚ RVP, jež by měly nabídnout argumentační východisko k  veřejné diskusi.

 

Očekáváme, že bude konečně otevřen dialog s odbornou a pedagogickou veřejností a termín závaznosti předložené revize bude ze strany MŠMT odložen do doby, než budou představeny i nadále připravované tzv. „velké revize“ dalších vzdělávacích oblastí. O nich přitom MŠMT z nejasných důvodů mlčí.

Vyzýváme tímto vyučující „naukových“ předmětů i fakultní didaktiky, kteří připravují budoucí učitele pro vzdělávací praxi 21. století, aby naše stanovisko prostudovali a případně se k němu připojili.  

*** 

TEZE 1: Dlouhodobě připravované návrhy revize RVP v  dalších vzdělávacích oblastech do svých cílů logicky a funkčně včlenily podstatnou část položek připsaných nově oblasti ICT. Revize předložená MŠMT tyto návrhy z nepochopitelných důvodů nezohlednila. Předkládá pouze nekoncepčně “proškrtané” obsahy.  

Při revizích obsahů a cílů “naukových” oblastí byl kladen důraz na posílení digitální, čtenářské či historické gramotnosti. Ty zahrnují jak komunikační dovednosti, tak práci s informacemi, orientaci ve webovém prostředí, modelování i tzv. soft skills. Není tedy důvod jednostranně posilovat ICT redukcí dalších oblastí. Smysl má spíše  proměnit dosavadní obsah informatiky ve stávající hodinové dotaci v duchu nově deklarovaného důrazu na algoritmy, vizualizace řešení problému, programování, SW/HW. 

TEZE 2: Předložená změna RVP stojí na zásadním porušení principů, s  nimiž v  minulých letech pracovaly odborné komise spolupracující na plánovaných revizích RVP. Není zdůvodněno, proč by v rozporu s úsilím posilovat mezioborové vazby mělo ICT jiným oblastem odebírat jak hodiny, tak obsah. 

Došlo k ní bez návaznosti na již několik let probíhající přípravu revize RVP v dalších vzdělávacích oblastech. Odborným komisím, které v dobré víře v předchozích letech spolupracovaly na plánovaných revizích vzdělávacích obsahů, bylo navíc odpovědnými pracovníky institucí MŠMT (Národní ústav pro vzdělávání, dnes Národní pedagogický institut ČR) garantováno zachování dosavadní hodinové dotace pro příslušné vzdělávací oblasti. Současná revize toto stanovisko porušila tím, že kromě disponibilních hodin “uvolnila” pro ICT i naukové předměty a výchovy.  

TEZE 3: Informatické myšlení je předpokladem automatizace a digitalizace světa práce, a je tedy nutnou součástí základního vzdělání. Člověk však není mechanismus, nýbrž organismus.  

K orientaci v současném světě je stejně potřebná i schopnost občana demokratické země pracovat s informacemi a daty, vyhodnocovat jejich relevanci, podrobovat teze experimentům, formulovat podložené argumenty, umět diskutovat, zaujímat postoje k dění ve veřejném prostoru - a v neposlední řadě docenit kromě účelnosti i estetickou hodnotu světa kolem nás a význam kulturního dědictví. K tomu všemu primárně slouží jak výuka jazyků, včetně češtiny, tak společenskovědní i přírodovědné předměty. Právě jejich hodinovou dotaci má však zčásti převzít navrhovaná oblast ICT, aniž by k tomu byl srozumitelný důvod.  

TEZE 4: Zkvalitnění informatického myšlení v  základním vzdělávání je potřebné. Mnohé školy už takový krok udělaly v  rámci stávajícího RVP. 

Není tedy bezpodmínečně nutné všude plošně posilovat hodinovou dotaci ICT na úkor dalších oblastí a omezovat direktivně objem „naukových“ předmětů, jako je fyzika, chemie, přírodopis, zeměpis, dějepis či občanská výchova. Toto rozhodnutí by mělo být nadále ponecháno v kompetenci ředitelů škol.  

TEZE 5: Pokud mají učitelé chystané změny v oblastech jazykového, přírodovědného i společenskovědního vzdělání uskutečnit v praxi, není možné jim na tyto oblasti ponechat v  některých ročnících ZŠ jednohodinovou dotaci týdně.  

Právě k tomu navrhovaná redukce disponibilních hodin bohužel směřuje. Chystané změny RVP, posilující v daných oblastech funkční gramotnost, samozřejmě předpokládají redukci obsahů stávajícího RVP v „naukových“ předmětech v duchu Strategie 2030+. Není ale možné při redukci hodinové dotace proměnit výuku „obsahů“ ve společný experiment či dialog na základě individuálního přístupu. 

TEZE 6: Posílení kompetencí v  oblasti ICT se musí stát nedílnou součástí odborné vysokoškolské přípravy budoucích učitelů v  jakékoli vzdělávací oblasti.  

Nemá tedy vést ke vzniku nových předmětů ani studijních oborů. Tuto podmínku systémové změny však MŠMT dosud v navrhované změně s pedagogickými fakultami a dalšími VŠ připravujícími učitele nijak nekomunikovalo.  

TEZE 7: Změny RVP nesmějí v  neúnosné míře zatížit učitele v  praxi.  

Předpokladem dobře připravených podkladů jakékoli systémové změny ve státě, který chce dostát současným nárokům funkční informatické gramotnosti, je minimalizace formálních byrokratických mechanismů. Portál https://revize.edu.cz/ tuto funkci bohužel nenaplňuje. Pouze přidává další článek v procesu neúnosného papírování. Při předložení systémové revize RVP včetně funkční proměny ICT není možné kázat vodu a pít víno.  

 

V Praze dne 18. 2. 2021 

 

Podepsáni:  

Členové někdejší Odborné skupiny pro revizi RVP - vzdělávacího oboru Dějepis při NÚV MŠMT: 

Prof. PhDr. Zdeněk Beneš, CSc., Filozofická fakulta UK, Katolická teologická fakulta UK 

Mgr. Kamil Činátl, Ph.D. , Filozofická fakulta UK, Ústav pro studium totalitních režimů 

PhDr. Milan Ducháček, Ph.D.  Fakulta přírodovědně-humanitní a pedagogická Technické univerzity v Liberci, Lauderovy školy při Židovské obci v Praze, Ústav pro soudobé dějiny AV ČR v. v. i.  

Doc. PhDr. Blažena Gracová, CSc. , Filozofická fakulta Ostravské univerzity, Ostrava 

PhDr. Hana Havlůjová, Ph.D. , Pedagogická fakulta UK, Praha 

PhDr. Dagmar Hudecová, (ex-) Národní institut dalšího vzdělávání MŠMT ČR 

Mgr. Pavel Martinovský , ZŠ Vratislavova, Praha, předseda výboru Asociace učitelů dějepisu (ASUD) 

Mgr. Tomáš Mikeska , Pedagogická fakulta UK,, Gymnázium Evolution Jižní Město, Praha 

PhDr. Jaroslav Najbert, Ph.D,. Ústav pro studium totalitních režimů, Gymnázium Přírodní škola, o.p.s., ÚSTR, PedF UK, Praha 

PhDr. Roman Pazderský, Ph.D., Střední škola Sion High School, Hradec Králové 

Mgr. Jaroslav Pinkas, Ph.D., Ústav pro studium totalitních režimů, Pedagogická fakulta UK, Praha 

Mgr. Martin Vonášek , Gymnázium Hladnov, Ostrava; Humanitní digicentrum, člen Jednoty školských informatiků

Bc. Pavel Žalský, ZŠ Karla Klíče, Hostinné 

  

Deklaraci podpořil Výbor Asociace učitelů dějepisu České republiky (ASUD). 

 

Kontaktní adresa:

Milan Ducháček: milan.duchacek@tul.cz

 

K deklaraci se dále připojují: 

 

 

Autor: Milan Ducháček | 218 podpisů

Více >
Za vysokorychlostní trať přes Ústí nad Labem - západ 107 podpisů

Za vysokorychlostní trať přes Ústí nad Labem - západ

My, níže podepsaní, prostřednictvím této petice v souladu s čl. 18 Listiny základních práv a svobod žádáme, aby:

1) vysokorychlostní železniční trať vedoucí z Prahy do Drážďan vedla přes území krajského města Ústí nad Labem, a to konkrétně přes Ústí nad Labem - západní nádraží,

2) vysokorychlostní železniční trať vedoucí z Prahy do Drážďan měla vlakovou zastávku v lokalitě Ústí nad Labem - západní nádraží.

 

Domníváme se, že:

1) vlaková zastávka přispěje k rozvoji města Ústí nad Labem, zvýší kupní sílu a cenu nemovitostí,

2) je povinností Ústečanů podpořit touto peticí zástupce z Ústí nad Labem, kteří za naše požadavky bojují a reprezentují tak naše postoje,

3) je vhodné využít nádraží Ústí nad Labem - západ a přilehlé brownfieldy pro účely výstavby vlakové zástavky vysokorychlostní trati a dalších souvisejících staveb, jakými jsou například parkoviště pro cestující, naopak není vhodné pro tyto stavby využívat prostory ve volné krajině v okolí jezera Milada,

4) i přesto, že petice není nejefektivnějším způsobem prosazování občanských zájmů, chceme tímto vytvořit tlak na příslušný státní orgán, který se bude, byť jen částečně, na rozhodování o celém záměru podílet.

 

Bojujme za to, aby hlas Ústečanů byl slyšet a naše město neztratilo budoucnost.

Autor: Petr Vidlák | 107 podpisů

Více >
Petice za zachování rodinného centra a žádost o jeho podporu ze strany vedení města Kopřivnice 179 podpisů

Petice za zachování rodinného centra a žádost o jeho podporu ze strany vedení města Kopřivnice

Od roku 2016 fungovalo v Kopřivnici na adrese Česká 684/31 Heidi rodinné centrum jako místo, kde byly všem obyvatelům Kopřivnice i přilehlých obcí poskytovány komplexní služby v oblasti rodiny a všeho, co s ní souvisí. Vyžití zde našli již naše nejmenší děti, dospívající, těhotné ženy a vlastně všechny generace. Dozvěděli jsme se, že počátkem roku 2021 Heidi rodinné centrum z rodinných důvodů a vzhledem k nepříznivé ekonomické situaci související s pandemií Covid19 svoji činnost ukončí.

 

Tato skutečnost nás velmi zaskočila a zarmoutila. Chtěli bychom tedy požádat vedení města o podporu skupiny nadšenců, kteří by rádi na činnost Heidi rodinného centra navázali a pokračovali v jeho smysluplných aktivitách. Domníváme se, že toto je nejen v zájmu nás – dětí, rodičů, prarodičů, cvičenců nebo jen příležitostných návštěvníků herny, ale také v zájmu města Kopřivnice a jeho vedení.

 

To zejména z těchto důvodů:

1, rodinné centrum nabízí řadu kurzů pro různé věkové skupiny, a tím podporuje fyzický a kognitivní vývoj a také emoční pohodu všech účastníků těchto aktivit (batolátek, starších dětí, těhotných žen, maminek na mateřské dovolené, dospělých žen i mužů, prarodičů,…)

2, hlídáček nabízí program pro děti od 18-ti měsíců, a tak mj. umožňuje snazší harmonizaci práci a rodiny dle individuálních požadavků konkrétních rodin. Oceňujeme, že díky této možnosti se můžeme my, maminky a tatínci nejmenších dětí, dříve zapojit do pracovního procesu a nemít přitom obavy o naše nejmenší

3, herna rodinného centra je využívána zejména jako místo pro setkávání a seznamování mladých rodin, vnímáme to jako skvělý prostor pro podporu komunitního i rodinného života občanů Kopřivnice

4, v období školních prázdnin jsou centrem organizovány dětské tábory, což oceňujeme jako pracující rodiče, kteří jsou vděční za to, že jejich děti stráví zajímavý čas se svými vrstevníky

5, v rodinném centru jsou pořádány vzdělávací akce (kurzy, semináře) i společenské události (Mikuláš, divadlo, dětský den), které nám umožňují trávit smysluplný čas s našimi rodinami, s rodinami spřátelenými a vytvářet také přátelství nová

6, v neposlední řadě velmi oceňujeme, že prostory centra, které jsou zařízeny a uzpůsobeny pro pobyt dětí, mohou být využívány také pro dětské oslavy a semináře pro rodiče za přítomnosti našich nejmenších.

 

My, níže podepsaní, souhlasíme s tvrzením, že činnost rodinného centra na území města je důležitá, a žádáme vedení našeho města, aby podpořilo jeho zachování (např. i stanovením přijatelné finanční částky za nájem pronajatých prostor) a i nadále umožnilo smysluplné trávení volného času všem generacím našich občanů.

 

Mgr. Hana Sokolová, K. Čapka 933/7, Kopřivnice 74221

Autor: Hana Sokolová | 179 podpisů

Více >
Petice proti odložení výstavby trasy D pražského metra 1444 podpisů chybí 8556

Petice proti odložení výstavby trasy D pražského metra

My, níže podepsaní občané, žádáme prostřednictvím této petice dle čl. 18 Listiny práv a svobod a zákona č. 85/1990 Sb. o právu petičním, aby byla co nejdříve zahájena výstavba trasy D pražského metra.

Dopravní situace v oblasti Krče, Libuše, Písnice a v dalších městských částech na jihu Prahy je dlouhodobě zcela neudržitelná. Pro téměř 200 tisíc obyvatel žijících v této oblasti jsou nyní jedinou možností dopravy do centra Prahy autobusy MHD nebo vlastní automobily. Každodenní dlouhé kolony aut a přes 180 linkových autobusů zastavujících ve špičce během jediné hodiny v zastávce Nemocnice Krč jsou jasnou ukázkou toho, jak kritická dopravní situace v této lokalitě opravdu je.
 

Jako občané již řadu let na tuto situaci a nutnost jejího systémového řešení bezúspěšně upozorňujeme. Již přes 20 let je nám nejrůznějšími politiky pravidelně slibována urychlená výstavba trasy D pražského metra, která by uvedený stav z velké části vyřešila. Tyto sliby  zaznívají v médiích takřka s železnou pravidelností před každými volbami. Se stejně železnou pravidelností ale bohužel po volbách rychle mizí a my musíme čekat dál.


Čekat už ale dál nechceme. Neustálé oddalování výstavby přináší rizika v podobě dopravního kolapsu v Praze 4 a 12, stále se zhoršující kvality ovzduší v obydlených oblastech a v neposlední řadě nebezpečí pro všechny účastníky silničního provozu, tedy i pro chodce, a to hlavně ty nejohroženější – děti a seniory. Vybudování nové trasy metra by současně pomohlo lepší dopravní dostupnosti Thomayerovy nemocnice v Krči a stalo se alternativní dopravní cestou k trase C pro případ nutné rekonstrukce Nuselského mostu.


Přestože projekt existuje na papíře již od začátku devadesátých let minulého století, dopravní obslužnost jižní části Prahy metrem celou tuto dlouhou dobu nebyla řešena a výstavba trasy D se stále odkládá. Tato situace je o to vážnější, že v případě dalšího odložení výstavby již pravděpodobně nebude možné ke spolufinancování projektu využít dotací z fondů Evropské Unie. Reálně tak hrozí, že hl. m. Praha nebude schopné najít dostatek finančních prostředků k realizaci projektu a výstavba se tak bude muset odložit odhadem o dalších minimálně 10 let.


Žádáme proto zastupitele a Radu hlavního města Prahy, aby se zahájením výstavby trasy D pražského metra začali neprodleně zabývat a prosadili bezodkladnou realizaci této prioritní dopravní stavby. Žádáme, aby tak splnili předvolební slib, který nám voličům dali a zajistili tak bezpečnou, ekologickou a důstojnou dopravní obslužnost  jižní části Prahy.

 

Za petiční výbor:

Denisa Jasinská, Praha

Kateřina Konečná, Praha

 

 

Autor: Občané pro Déčko | 1444 podpisů

Více >
Chceš změnu? Jednoduše začni!
  • založ
  • podpoř
  • sdílej
Založit petici

Vyberte si svůj region

celá ČR

Karlovarský kraj Plzeňský kraj Jihočeský kraj Ústecký kraj Liberecký kraj Středočeský kraj Praha Královehradecký kraj Pardubický kraj Kraj Vysočina Jihomoravský kraj Olomoucký kraj Moravskoslezský kraj Zlínský kraj

Tento web používá cookies k lepšímu fungování webu a analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. V pořádku