Petice za ochranu historické vinice Salabka a přírodního parku Drahaň-Troja 149 signatures

Petice za ochranu historické vinice Salabka a přírodního parku Drahaň-Troja

Vážený pane starosto, vážení zastupitelé MČ Troja,

 

My, níže podepsaní obyvatelé Troje a návštěvníci Trojské kotliny, důrazně odmítáme jakoukoliv další zástavbu na historické vinici Salabka, zejména v podobě zbytných „viničních domů“.

 

Požadujeme, aby zastupitelstvo MČ Troja ve spolupráci s Magistrátem hl. m. Prahy (MHMP) a Institutem plánování a rozvoje (IPR) vyvinulo maximální úsilí k ochraně této oblasti. Za klíčové opatření považujeme přijetí regulačního plánu, který zajistí dlouhodobou ochranu nejen vinice Salabka, ale i dalších nezastavitelných přírodních ploch v Trojské kotlině a přírodním parku Drahaň-Troja.

 

Proč je ochrana vinice Salabka důležitá?

Historická hodnota:
Vinice Salabka je nejstarší vinicí v Praze a tvoří neodmyslitelnou součást kulturního dědictví Trojské kotliny.


Krajinný význam:
Je harmonicky začleněna do přírodního parku Drahaň-Troja a vizuálně propojena s areály Zoo Praha a Botanické zahrady. Tato oblast vyniká vysokou estetickou hodnotou a nabízí jedinečné výhledy na panorama Prahy.


Chráněné území:
Dle územního plánu je vinice označena jako nezastavitelné území s využitím „PS“ (sady, zahrady a vinice). Stavby jsou přípustné pouze tehdy, pokud jsou nezbytné pro obhospodařování vinice. Současné zázemí historické budovy Salabka plně pokrývá potřeby vinice, včetně výroby a skladování vína. Další stavby pro ubytování nebo komerční využití by nebyly v souladu s hlavním účelem vinice a vedly by k nenávratnému poškození zemědělské půdy i krajinného rázu.


Jak rampa otevřela dveře betonovým plánům:
Impulsem pro záměr výstavby několika „viničních domů“ se stalo povolení betonové rampy sjezdu na vinici, odůvodněné „potřebou pro obhospodařování vinice“. Tento krok bohužel otevřel dveře dalšímu tlaku na zástavbu této jedinečné lokality.

 

Co žádáme?

1). Zastavení plánů na další zástavbu vinice Salabka několika chystanými „viničními domy“.


2). Přijetí regulačního plánu, který zajistí dlouhodobou ochranu vinice Salabka a dalších přírodních nezastavitelných ploch Trojské kotliny.


3). Naplnění usnesení zastupitelstva městské části Praha-Troja č. 24 ze dne 7. března 2023, kterým bylo vyjádřeno nesouhlasné stanovisko se zástavbou vinice Salabka.

 

Proč na tom záleží?

Další zástavba by byla v rozporu se stavebním zákonem (§ 18 odst. 4), jehož cílem je ochrana nezastavěného území. Ohrozila by harmonii Trojské kotliny a znehodnotila její přírodní i kulturní dědictví. Vinice Salabka a přilehlé přírodní parky mají sloužit svému původnímu účelu – pěstování vinné révy, zachování přírodního rázu a poskytování klidového zázemí pro obyvatele i návštěvníky Prahy.

 

Společně přispějme k zachování přírodního charakteru vinice Salabka. Děkujeme Vám za podporu!

 

Za petiční výbor:

Petr Kalla, Hnězdenská 767/4a, Troja, 181 00 Praha 8
PhDr. Maurer Pavel, Raisova 433/2, Bubeneč, 160 00 Praha 6
Maurerová Monika, Na Salabce 757/3, Troja, 171 00 Praha 71
Matěj Turek, Roháčova 244/48, 130 00 Praha 3
 

Za petiční výbor je k jednání se státními orgány oprávněn jednat zvolený zástupce/zástupci petičního výboru.

 

V Praze, dne 09. 12. 2024

Author: Petr Kalla | 149 signatures

More >
Zklidnění provozu na Radlické (Stodůlecká - Mezi Lány), zřízení SSZ křižovatky Radlická x Butovická 123 signatures remaining 877

Zklidnění provozu na Radlické (Stodůlecká - Mezi Lány), zřízení SSZ křižovatky Radlická x Butovická

Vážený pane první náměstku primátora,

My, níže podepsaní, tímto žádáme o zvážení zavedení opatření ke zklidnění provozu na Radlické v úseku Stodůlecká - Mezi Lány a o zřízení světelné signalizace na křižovatce Radlická, Butovická. Tato opatření považujeme za nezbytná pro bezpečnost a kvalitu života v této lokalitě, zejména s ohledem na ochranu dětí, které navštěvují dvě blízké základní školy a mateřské školky.

1. Aktuální stav

Kvůli vysoké intenzitě provozu a faktu, že je Radlická v tomto úseku střídavě čtyřpruhová a dvoupruhová, zde mnoho řidičů překračuje povolenou rychlost a dochází tu k tvorbě častých nebezpečných situací pro chodce, motoristy i cyklisty. Tyto situace v kombinaci s frekventovaným přecházením dětí přes Radlickou na přechodu u této křižovatky mohou mít katastrofální následky.

V uplynulých pěti letech vznášeli někteří jinoničtí občané dotazy na zřízení světelné signalizace na zástupce místní samosprávy a TSK. Bohužel jsme dostávali odpovědi typu „nejsou peníze“, „křižovatka nesplňuje požadavky normy na zřízení světelné signalizace“, „investice přijde vniveč, když se bude stavět Radlická radiála“, „nedávno se investovalo do zvýšení bezpečnosti křižovatky“. Na všechny tyto odpovědi existují silné protiargumenty, které jsme ovšem jako jednotliví občané neměli možnost efektivně přednést.

Proto jsme se rozhodli jít cestou petice. Doufáme, že tak nastartujeme aktivní diskuzi odpovědných orgánů s občany na řešení této otázky. Rádi bychom v rámci ní ukázali, jak to s bezpečností této křižovatky vypadá ve skutečnosti, nikoli na papíře.

2. Zklidnění provozu na Radlické v úseku Stodůlecká - Mezi Lány, zřízení světelné signalizace

Radlická ulice v úseku mezi Stodůleckou a Mezi Lány je známá vysokou intenzitou provozu a častým překračováním povolené rychlosti. Proto žádáme o prověření základních bezpečnostních opatření:

zúžení Radlické do jednoho pruhu v tomto úseku v obou směrech,
prověření možnosti využití zrušeného pruhu např. pro parkovací stání a/nebo cyklopruh vhodného typu,
zřízení světelné signalizace na křižovatce s Butovickou.

Nyní proběhlá změna organizace jízdních pruhů v úseku Stodůlecká – Butovická je chvályhodná, sama o sobě však bezpečí zejména dětí dostatečně nezvýšila.

Nedávno se navíc ukázalo, že Praha uvažuje o postupné stavbě Radlické radiály. Tyto úvahy dále zintenzivňují potřebu zvýšení bezpečnosti této křižovatky a tohoto úseku Radlické pro chodce, protože pokud bude tunel Radlice zprovozněn před zbytkem Radlické radiály, intenzita a nebezpečnost provozu na stávající Radlické se dále podstatně navýší.

Omezení počtu pruhů a zřízení světelné signalizace na křižovatce podle našeho názoru zajistí zpomalení neukázněných řidičů na rychlostní limit a tím zvýší schopnost jejich správné reakce na dění na křižovatce. Zároveň by tato opatření významně navýšila počet parkovacích míst, což by mimo jiné mohlo v návaznosti na již existující školní ulici před Tyršovou školou a plánované zklidnění dopravy v oblasti starých Butovic významně pomoci s bezpečnou dopravní obslužností obou škol.

Věříme, že naše žádost bude přijata s pochopením a vstřícností, a že se podaří uskutečnit opatření, která přispějí k bezpečnějšímu a klidnějšímu prostředí pro všechny, zejména pak pro děti.

Děkujeme za Vaši pozornost a ochotu se naší žádostí zabývat.

S úctou, petiční výbor:

Petr Papírník, Markova 528/14, Praha 5, Jinonice, tel. 777 133 259, email petr.purnanand@gmail.com

Marek Měrka, V břízkách 348, Praha 5, tel. 605 295 960, email marek.merka@gmail.com

Zastupovat petiční výbor při jednání se státními orgány je oprávněn kterýkoliv člen petičního výboru.

Author: Petr Papírník | 123 signatures

More >
Motýli svobody: Zachovejme umění Davida Černého na Národní! 603 signatures remaining 397

Motýli svobody: Zachovejme umění Davida Černého na Národní!

My, níže podepsaní, se obracíme na zodpovědné instituce a veřejnost s výzvou k zachování unikátního uměleckého díla Davida Černého, motýlů na fasádě obchodního domu Máj Národní v Praze. Toto umělecké dílo, které spojuje symboliku míru, svobody a poctu československým stíhacím pilotům, hrdinům RAF, je nejen výrazným kulturním prvkem, ale i důležitým odkazem na historické události naší země. Umístění motýlů přímo na Národní třídě, kde se odehrály klíčové momenty našich moderních dějin, dodává tomuto dílu ještě hlubší význam.

 

Motýli s křídly, která připomínají jemnost a křehkost života, a trupem inspirovaným stíhačkou Spitfire, odkazují na bojovnost a odvahu v těžkých časech. Toto dílo symbolizuje spojení míru a boje za svobodu, aktuální téma nejen pro českou společnost, ale i pro celý svět. Kinetické sochy na fasádě oživují prostor, který by jinak zůstal pouhou vzpomínkou na minulost.

 

Nechceme, aby byl tento odkaz odstraněn nebo opomenut! Žádáme proto, aby byly motýli Davida Černého zachováni a zůstali součástí veřejného prostoru v srdci Prahy. Tím podpoříme nejen kulturní život města, ale i připomeneme naši historii a hodnoty, které nás vedly k demokracii a svobodě. Praha musí žít a dýchat nejen historií, ale i současným uměním, které má sílu spojovat generace a přinášet novou perspektivu na svět kolem nás.

 

Připojte se k nám, zachraňme motýly a zajistěme, aby Praha zůstala městem, které si cení svobody, umění a svých hrdinů!

 

Podpořte tuto petici a přidejte svůj hlas k těm, kteří chtějí, aby umění žilo dál v srdci naší metropole!

Author: Petr Peřina | 603 signatures

More >
Petice na podporu řidiče tramvaje v Praze – proti propuštění a trestnímu stíhání 7 signatures

Petice na podporu řidiče tramvaje v Praze – proti propuštění a trestnímu stíhání

My, níže podepsaní občané, vyjadřujeme svůj nesouhlas s mediálním lynčem a unáhlenými kroky vůči řidiči tramvaje, který se stal terčem veřejné kritiky v souvislosti s incidentem v Praze.

Dle dostupných informací a svědectví řidič tramvaje postupoval v souladu s přepravním řádem, který mu dává právo vykázat cestujícího, jenž porušuje přepravní podmínky – v tomto případě údajně znečišťováním vozu. Cestující měl povinnost výzvu řidiče uposlechnout, a pokud tak neučinil, bylo na místě přivolání policie.

Znepokojení vzbuzuje skutečnost, že v mediálních výstupech je prezentována pouze část příběhu, zatímco verze samotného řidiče je opomíjena. Dle jeho výpovědi byl terčem urážek a plivanců ze strany cestujícího. Než bude tento případ řádně prošetřen, je zcela nepřijatelné, aby byl řidič okamžitě odsouzen veřejností, vystaven ztrátě zaměstnání a čelil trestnímu stíhání.

Zdůrazňujeme, že řidiči městské hromadné dopravy jsou vystaveni enormní psychické zátěži a dennodenně čelí konfliktním situacím. Místo unáhleného trestu žádáme, aby byla důsledně prošetřena všechna fakta, včetně svědectví nezávislých pozorovatelů a kamerových záznamů.

Proto žádáme:

Dopravní podnik hl. m. Prahy, aby se zdržel okamžitého propuštění řidiče a vyčkal na výsledek důkladného šetření.
Orgány činné v trestním řízení, aby přistupovaly k případu nestranně a bez tlaku veřejného mínění či médií.
Vedení města Prahy, aby chránilo zaměstnance dopravního podniku před neodůvodněným pracovněprávním postihem na základě neúplných nebo zavádějících informací.

Spravedlivé posouzení případu je klíčové nejen pro dotyčného řidiče, ale i pro všechny ostatní zaměstnance MHD, kteří musí mít jistotu, že jejich zákonné pravomoci budou respektovány a nebudou v případě konfliktních situací ponecháni napospas mediálnímu a společenskému tlaku.

 

Author: Barbora Růžičková | 7 signatures

More >
Petice za zlepšení autobusové dopravy na lince 123 11 signatures

Petice za zlepšení autobusové dopravy na lince 123

Petice za zlepšení autobusové dopravy na lince 123 a zavedení nové trasy

Stručný popis:
Žádáme zvýšení kapacity autobusové linky 123 během špičky, zrušení zkráceného provozu o víkendech (autobus jede pouze do stanice Kavalírka) a vytvoření nové trasy Kavalírka – Průchová – Nové Butovice (ulicemi Nad Kavalírkou, Nad Turbovou,). Jsme přesvědčeni, že tato opatření zlepší dopravní dostupnost a komfort cestujících.

 

Důvody naší žádosti:

Přeplněnost spojů: Autobusy linky 123 jsou zejména v ranní a odpolední špičce přeplněné. Mnozí cestující se na zastávkách nevejdou do autobusu, včetně rodičů s kočárky, pro které je situace obzvláště problematická.

Demografické změny: Oblast je hustě obydlená mladými rodinami a výstavbou nových bytových domů v okolí zastávky Průchová se počet obyvatel dále výrazně zvýšil.

Terénní náročnost: Oblast Košíř je kopcovitá, což omezuje pěší docházku, a dostupnost veřejné dopravy je proto klíčová pro zajištění mobility místních obyvatel.

 

Žádáme:
1. Zvýšení kapacity spojů autobusové linky 123 při stávají trase, dokud nebude zaveden bod tři

 

2. Víkendový provoz: Na trase linky 123 je z důvodu zvýšené poptávky po dopravním spojení během víkendů navrhováno zavedení spojů až na stanici Anděl. To by umožnilo obyvatelům Košíř lepší dostupnost služeb a kulturních zařízení v centru města i mimo pracovní dny, bez nutnosti přestupu.

 

3. Zavedení nové autobusové trasy propojující zastávky Kavalírka a Průchova vedoucí po ulicích Nad Kavalírkou, Nad Turbovou. Tato trasa by zlepšila dostupnost nových obytných oblastí a zároveň pomohla odlehčit přetíženým spojům na trase Anděl – Šmukýřka, přes zastávky Schodová, Nádraží Cibulka, Naskové.

 

4. Zvážení prodloužení této nové linky navrhované v bodu číslo 3 až ke stanici metra Nové Butovice. Propojení by přineslo lepší dostupnost občanské vybavenosti v oblasti Jinonic. Pro tuto variantu navrhujeme:

 

a. Zavedení kyvadlové dopravy řízené světelnou signalizací v ulici Na Pomezí,

b. zavedení okružní linky Kavalírka – Průchová – Nové Butovice s možností návratu přes zastávky jako Šafránkova, Motol (ulice Bucharova a Plzeňská).

 

 

Věříme, že navržená opatření povedou k lepší dostupnosti veřejné dopravy, zvýší komfort cestujících a přispějí ke zlepšení kvality života obyvatel Košíř.

 

Děkujeme za pochopení a podporu našich požadavků.

Pro zobrazení celého návrhu včetně schémat naskenujte QR kód v záhlaví.

Author: Vendulka Vaněčková | 11 signatures

More >
Do you want a change? Just start!
  • Create
  • Support
  • Share
Start a petition

Select your region

Hlavní město Praha x celá ČR

Karlovarský kraj Plzeňský kraj Jihočeský kraj Ústecký kraj Liberecký kraj Středočeský kraj Praha Královehradecký kraj Pardubický kraj Kraj Vysočina Jihomoravský kraj Olomoucký kraj Moravskoslezský kraj Zlínský kraj