Petice proti retail parku v Žamberku Pod Černým lesem 444 signatures

Petice proti retail parku v Žamberku Pod Černým lesem

 
Petice proti změně územního plánu č. 4, měnící využití území v lokalitě Pod Černým lesem a zakládající možnost realizace retail parku 
 

 

dle čl. 18 Listiny základních práv a svobod a zákona č. 85/1990 Sb. o právu petičním  

 

 

V Žamberku dne 17. května 2021

 

Ing. Bc. Oldřich Jedlička, starosta města Žamberka a členové a členky Zastupitelstva města Žamberka
Masarykovo náměstí 166
564 01 Žamberk

Vážený pane starosto, vážené zastupitelky, vážení zastupitelé,

stojíte před rozhodnutím o schválení změny územního plánu č. 4. Tato změna by byla zásadním krokem k umožnění realizace retail parku, tedy nákupní zóny v lokalitě Pod Černým lesem. Tato změna a následná realizace záměru může ovlivnit Žamberk a jeho fungování na dlouhá léta dopředu. Na dobu, která násobně přesahuje vaše volební období, představuje výrazné období v lidském životě a ovlivní řadu osudů. Plně si uvědomujeme vaši těžkou pozici a celou řadu vlivů a zájmů, které musíte jako řádně zvolení zástupci a zástupkyně občanů města Žamberka pečlivě a zodpovědně vážit. Dovolte nám přesto, abychom se i my vyjádřili a vyslovili svůj

                                             nesouhlas

se změnou územního plánu č. 4 měnící využití území v lokalitě Pod Černým lesem a zakládající možnost realizace retail parku. 

Vyzýváme vás k neschválení výše uvedené změny,

případných dalších souvisejících změn i dalších kroků umožňujících nebo zakládajících jakoukoliv možnost takový záměr
v dané lokalitě realizovat.

 

Záměr v této lokalitě považujeme z níže uvedených důvodů za nevhodný a neslučitelný s udržitelným rozvojem města.

1. Změna využití území není v této lokalitě vhodná

Umístění retail parku je zcela v rozporu s dosavadním využitím území jako oblíbeného sportovně-rekreačního areálu nadregionálního významu a významně zkomplikuje také jeho další rozvoj v obtížně nahraditelné rovinaté lokalitě vhodné právě k rozvoji sportovišť. Kvalita ubytování v přilehlém autokempu i využití sportovních ploch budou výrazně poškozeny zvýšením negativních vlivů dopravy a provozu prodejen (viz níže). Rekreanti v blízkém hojně vyhledávaném autokempu budou rušeni také nočním zásobováním retail parku (hluk, znečištění ovzduší apod.).

Vnímáme žamberskou realitu a rozumíme tomu, že si vedení města od umožnění vzniku retail parku pravděpodobně slibuje benefity v souvislosti s plánovanou výstavbou zimního stadionu (usnadnění realizace sjezdu ze silnice ke stadionu, vybudování parkoviště apod.). Fandíme sportu a zvláště tomu žamberskému. Nemůžeme se však ubránit otázkám, které v nás tento postup vyvolává: Nakolik smysluplně a strategicky je plán na výstavbu zimního stadionu ve skutečnosti připraven? Nakolik město spoléhá na ničím nepodloženou pomoc investora nesouvisejícího záměru? Zaráží nás, že by město plánovalo stadion bez finančního zajištění návazné infrastruktury (parkoviště, sjezd) a pokoušelo se ji následně vyměnit za povolení jiného záměru. Navíc dosud stále není rozhodnuto o dotaci na zimní stadion, nelze tedy v návaznosti na něj ani cokoli plánovat. Či dokonce spoléhat na nejistý výsledek dotačního řízení nezávislé instituce a riskovat tak absurdní stav, kdy město bude mít sjezd k plánovaném stadionu, ale nikoli stadion samotný.

Jakákoli změna využití území od sportu a rekreace směrem k využití komerčnímu může navíc zakládat do budoucna precedens pro potenciální obdobné záměry na sousedních pozemcích směrem k Líšnici. Areál Pod Černým lesem si město vyhradilo pro sport a rekreaci a úspěšně ho v tomto směru rozvíjí. Mělo by si jej tedy chránit a uchovat pomocí územního plánu i sousední plochy s takovým přípustným využitím, které nebude s funkcí areálu v přímém konfliktu. 

Navrhovaná změna postrádá z hlediska udržitelného využití území, ale i z hlediska vlastních plánů města jakýkoli smysl. O změnu územního plánu žádá (z ekonomického pohledu zcela logicky) současný majitel pozemku a developer ho jako potenciální budoucí majitel zastupuje v jednání s městem. Nicméně město se při plánování využití jednotlivých ploch svého území nemůže a nesmí řídit pouze zájmy současných či budoucích majitelů pozemků. Musí vystupovat jako suverénní správce území a usilovat o jeho udržitelný rozvoj bez ohledu na partikulární zájmy majitelů pozemků. Vztahy se svými obyvateli a majiteli strategicky významných pozemků musí město dlouhodobě proaktivně rozvíjet, nikoli pouze pasivně předcházet jejich zhoršení ústupky jejich soukromým zájmům. Své záměry musí město plánovat koncepčně, s rozvahou a ve vazbě na okolní území. Nikoli nahodile a spoléhat při tom na to, co mu bez jakékoli záruky slíbí investor, který má s vedlejším pozemkem svůj naprosto odlišný záměr, i když to může vypadat na první pohled pro město ekonomicky výhodně. 

Jakkoli může být aktuální situace vzhledem k odlišným zájmům současných majitelů pozemků (vč. města) komplikovaná, nelze ji vnímat pouze ve světle současného stavu. Situace se může v budoucnu radikálně změnit spolu s vlastnictvím pozemků a záměry jejich majitelů. Nelze tedy přihlížet pouze k aktuálním zájmům majitelů, ať už budoucích či současných. Je třeba vnímat území z komplexnější perspektivy jeho potenciálu pro budoucí rozvoj města a prospěchu jeho obyvatel.

Město si prostřednictvím územního plánu a dalších nástrojů má určovat pravidla hry, nikoli si je nechávat diktovat někým, kdo usiluje na jeho území o uskutečnění vlastních záměrů.

2. Výrazně naroste dopravní zátěž 

Výstavbou retail parku dojde k navýšení dopravy na již tak dopravně vytíženém úseku silnice I/11. Ta má primárně sloužit zejména dálkové a meziměstské dopravě a tranzitu a nemá být zbytečně zatěžována dopravou vyvolanou nákupní zónou. Z dostupných dopravních studií vyplývá, že nevhodně umístěné nákupní zóny nadměrně zatěžují komunikace plánované jako dopravní spojení nadregionálního významu vytvářením lokálních dopravních cílů a způsobují tím výrazné dopravní komplikace. Vytvořením nového dopravního cíle takového rozsahu Pod Černým lesem dojde ke zvýšení dopravní zátěže a to vzhledem k potřebě zásobování prodejen i v nočních hodinách. Umístění na samotném okraji města zvýší také dopravní zátěž v ostatních částech města, což je např. na nadměrně zatíženém Masarykově náměstí i jinde už jen těžko představitelné. Doprava do retail parku a z něj také vyvolá zpomalení dopravy u sjezdu ze silnice a s ním spojené další navýšení hlukové a emisní zátěže. To vše navíc nesmyslně v lokalitě, kterou město vyčlenilo a úspěšně rozvíjí jako sportovně-rekreační oblast. Vzhledem k plánovanému trasování obchvatu Žamberka lze v této lokalitě do budoucna očekávat zklidnění dopravy. Tento záměr jde však vyvoláním další dopravy naopak proti tomuto výhledovému zlepšení situace. Nevratně tak znehodnotí pozitivní dopady obchvatu na tuto lokalitu i celé město. Dojde také k narušení pěší dopravy na cestě za stadionem, viz níže.

3. Záměr poškodí životní prostředí a krajinný ráz

Výše zmíněná doprava i další provoz retail parku negativně ovlivní životní prostředí v dané lokalitě bezprostředně sousedící se sportovně-rekreačním areálem hlukem, prachem a odpadky běžnými z okolí těchto prodejen. Dalšími negativními dopady budou zvýšení podílu zpevněných ploch a s ním související zhoršení mikroklimatických a odtokových poměrů, ztráta zemědělské půdy, ohrožení biotopů živočišných a rostlinných druhů v přírodním parku Orlice a potenciální narušení funkce prvků ÚSES (zejména blízkého nadregionálního biokoridoru), dopravou způsobený hluk a prach.

Retail park svou unifikovanou podobou výrazně naruší krajinný ráz tvořený okolními lesy, poli a parkem a trvale poškodí charakter této dlouhodobě úspěšně budované odpočinkové zóny města. Jeho vzhled také lokalitu pohledově znehodnotí rekreantům i cyklistům využívajícím blízkou cyklostezku. V neposlední řadě je také cesta za fotbalovým stadionem oblíbenou vycházkovou trasou místních vyznačenou i v oficiálních městských pláncích*. Kromě jejího pohledového znehodnocení a znečištění se také dále naruší plynulost pěší dopravy výrazným navýšením dopravy na silnici I/11.

*Viz Výletní okruh městem: http://www.zamberk.cz/index.php?ids=305

4. Chybí představa o rozvoji maloobchodu ve městě

Není zřejmé, že by město mělo jakkoli zmapovány potřeby dalších nákupních ploch jakéhokoli druhu. Chybí také strategie jejich rozvoje, nemluvě o vlivech takové strategie na urbanistický a socioekonomický rozvoj města.

Chápeme lidskou potřebu výhodně nakupovat. Vhodně rozmístěná pestrá nabídka obchodů je bezesporu jedním z předpokladů správně fungujícího města a kvality života jeho obyvatel. Cestu k takové nabídce by ale město mělo činit adekvátními kroky a s pevným přesvědčením, že zvolená cesta skutečně k tomuto cíli vede. Tyto kroky nesmí jít proti smysluplnému využití jednotlivých území města, nesmí poškozovat potenciál rozvoje města ani zájmy jeho obyvatel.

Město by mělo mít jasnou představu o potřebách dalších nákupních ploch a o tom, jak chce maloobchod rozvíjet s ohledem na místní podnikatele a život ve městě. Dokud takovou představu nemá, lze umisťování dalších velkoplošných prodejen vnímat jako nezodpovědný hazard s ekonomickým životem města, jeho podnikatelů i jejich zákazníků.

5. Spolupráce s veřejností není dostatečná

Město bezesporu splnilo všechny zákonné požadavky na pořízení změny územního plánu. Není pochyb o odbornosti všech zapojených orgánů městského úřadu ani o správnosti jejich postupů. Nepovažujeme ovšem za dostatečné, aby se záměr takového významu a rozsahu projednával s veřejností pouze v právně vyžadovaných rámcích a nezbytně nutném rozsahu. Vítáme poslední kroky města motivované snahou o vyšší informovanost občanů včetně jeho aktivní komunikace na sociálních sítích. Nemá-li však být vedení města a městský úřad pouhým schvalovacím strojem dodržujícím zákony, musí své obyvatele o významných záměrech ovlivňujících město a jeho chod na dlouhá období proaktivně informovat. A především je také aktivně zapojovat do rozhodování i nad rámec svých zákonných povinností. Rozhodování o tak významném záměru musí probíhat od začátku transparentně za účasti veřejnosti. To je ovšem možné pouze za předpokladu, že bude město veřejnost včas a srozumitelně informovat.

Projednávaná změna využití území je strategickou, dlouhodobou a především nevratnou změnou se spoustou negativních vedlejších efektů, které nejsou na první pohled zřejmé, přestože ovlivní budoucí směřování a rozvoj města na dlouhé roky dopředu. Dovolujeme si vás tedy požádat o důkladné zvážení všech našich argumentů. Děkujeme za váš čas věnovaný tomuto textu. Pevně věříme, že vaše rozhodování bude vedeno snahou o dlouhodobě udržitelný rozvoj města Žamberka a spokojený život jeho obyvatel.

 

S pozdravem a s důvěrou

Lukáš Lyer, Jan Hovádek, Zdeněk Bureš
za spolek Živý Žamberk

a níže podepsaní signatáři a signatářky petice



Aktuality k petici sledujte na naší facebookové stránce

Psát nám můžete na e-mail petice@zivyzamberk.cz

Author: spolek Živý Žamberk | 444 signatures

More >
Vyhrazené parkování v ulici Kpt. Bartoše, Pardubice 1 signature

Vyhrazené parkování v ulici Kpt. Bartoše, Pardubice

My, obyvatelé  a podnikatelé části Polabin IV., žádáme zřízení rezidentního parkování a zpoplatněného parkování pro parkující na záchytném parkovišti v ulici Kpt. Bartoše v Pardubicích.

Důvodem je, že na "centrálním" parkovišti na ulici Kpt. Bartoše v Pardubicích a přilehlých okolních parkovištích je velmi obtížné, ne-li zcela nemožné parkování. Celou situaci způsobila současná regulace cen parkování ve středu města, která vyhnala všechna auta na periferii. Současně se na kritické situaci podílelo zrušení "nelegálních" parkovacích míst v areálu bývalého lihovaru Hobé. Z tohoto místa den ze dne zmizelo na 300 parkovacích míst. A v neposlední řadě je ve velmi krátkém časovém horizontu na spadnutí zpoplatnění parkoviště u Alberta, což bude mít za následek odsun dalších minimálně 300 aut denně do ulic a parkovišť přiléhajících co nejblíže k nádraží, tudíž také záchytné parkoviště na ulici Kpt. Bartoše, které je zdarma a přímo u městské dopravy.

Jak je možné, aby jeden z největších dopravních uzlů v ČR neměl vlastní pakoviště?! Jak je možné, že cestující vlakem nemají možnost zaparkovat? Bylo zřízení záchytného parkoviště v Masarykových kasárnách dotaženo k jeho plné funkčnosti, např. zřízením kyvadlové bezplatné dopravy na nádraží? Nebylo. Bylo pouze potvrzením necitlivého přístupu k danému problému. Protože, když můžu zadarmo zaparkovat 5 minut od nádraží, proč bych parkoval na druhém konci města a bůhví jak se dopravoval. Ale to je již na jiné téma.
Občané, využívající parkoviště na ulici Kpt. Bartoše v Pardubicích

Author: Richard Kuška | 1 signature

More >
Petice proti vybudování velké dálniční odpočívky Staré Město (D35) 146 signatures remaining 454

Petice proti vybudování velké dálniční odpočívky Staré Město (D35)

Petice podle § 1 zákona č. 85/1990 Sb., o právu petičním.

 

My, níže podepsaní,

nesouhlasíme se záměrem na výstavbu odpočívky Staré Město na dálnici D35 mezi obcemi Dětřichov a Maletín, která je popsána níže v odstavci, a žádáme příslušné orgány, aby bylo od realizace předmětné stavby ustoupeno a záměry na budování dalších objektů mezi obcemi Dětřichov a Maletín zrušeny. Stavba se dotýká obyvatel Starého Města, Bíle Studně, Radišova, Třebářova, Dětřichova u Moravské Třebové,  Petrušova a Moravské Třebové.

 

Předmětem petice je záměr na výstavbu odpočívky Staré Město na dálnici D35 úseku Opatovice – Staré Město, jehož investorem je Ředitelství silnic a dálnic ČR. Záměr spočívá v těchto základních rysech:

a) Zábor 112 tisíc m2 zemědělské půdy nejvyšší kvality (I. třída ochrany zemědělského půdního fondu) v blízkosti Starého Města.

b) Výstavba velké odpočívky po obou stranách dálnice D35 s celkovou kapacitou 348 míst, kde většina parkovacích míst (200) je určena pro nákladní vozidla.

 

Nesouhlasíme se záměrem výstavby odpočívky z následujících důvodů:

a) Negativní dopad na kvalitu života v obci a přilehlých vesnicích.
b) Předložená studie posouzení vlivů na životní prostředí (EIA) zlehčuje vlivy na životní prostředí, na faunu, která v této lokalitě žije a neuvádí aktuální informace.
c) Zábor velké plochy pozemků v I. třídě ochrany, které jsou pro svou vysokou kvalitu využívány zemědělsky.
d) Snížení množství vody v krajině z důvodu velké vyasfaltované plochy odpočívky, která nedovolí vsakování vody.
e) Zvýšení hlukové zátěže způsobené odpočívkou.
f) Zvýšení světelného smogu způsobené odpočívkou.
g) Zánik ploch pro výsadbu zeleně podél D35.

 

Petiční výbor ve složení:

Ing. Josef Gečnuk, nar. 9. 6. 1992, Moravská Třebová, Tovární 20, 57101

Bc. Ladislav Krejzek, Staré Město 303, 569 32

Dis. Sandra Sedláková, Staré Město 239, 569 32

 

Petiční výbor zastupuje Ing. Josef Gečnuk, Moravská Třebová, Tovární 20

Author: Josef Gečnuk | 146 signatures

More >
Petice za zachování integrity k. ú. Heřmanice u Králík a celé oblasti Králicka 151 signatures

Petice za zachování integrity k. ú. Heřmanice u Králík a celé oblasti Králicka

 

Podpisem petice vyjadřujeme důrazný nesouhlas s využitím pozemků v k. ú. Heřmanice u Králík k uspokojení územních nároků Polské republiky vůči České republice.

 

Důvody, které nás k tomuto kroku vedou:

 

   Státní hranice je v daném území vedena přirozeně, logicky, historicky a strategicky po hřebeni rozsochy Králického Sněžníku.

 

   Pozemky v předmětném k. ú. jsou nedílnou přirozenou, logickou a historickou součástí vesnice a jsou využívány jako komunikační prostor, k volnočasovým a rekreačním aktivitám, a především jsou obhospodařovány soukromými zemědělci, vyšlými z tradičních zemědělských rodin ze vsi Heřmanice.

 

   V příhraniční části k. ú. se nachází regionální biokoridor s místním biocentrem, jedná se o územní systém ekologické stability dle Zásad územního rozvoje Pardubického kraje a Územního plánu Králíky.

 

   Svažité pozemky jsou orientovány tak, že jsou zdrojem vody pro Lipkovský potok a pro Heřmanický potok, podél jehož břehů je celá vesnice Heřmanice rozložena. Zdůrazňujeme proto, že předáním části území jinému státu by veřejná správa České republiky přišla o kontrolu ekologie. Dotčení občané České republiky by tak velmi snadno mohli přijít o kvalitní zdroje vody a tím o zásadní a jednu z posledních výhod života na podhorském venkově - relativně dobré životní prostředí.

 

   Heřmanice u Králík jsou velmi malou vsí, stejně tak jako je malá oblast Králicka. Snahy o zmenšení jejich plochy vnímáme jako nežádoucí, narušující jejich historickou celistvost.

 

Většinu výše uvedených skutečností obsahoval již dopis adresovaný ministru vnitra (v kopii příslušnému odboru Ministerstva vnitra ČR) ze dne 15. prosince 2015, na který Osadní výbor Heřmanice neobdržel žádnou reakci.

 

Author: Petr Venzara | 151 signatures

More >
Za zřízení Domova pro seniory v katastru města Králíky (okr. Ústí nad Orlicí) 29 signatures remaining 9971

Za zřízení Domova pro seniory v katastru města Králíky (okr. Ústí nad Orlicí)

My, níže podepsaní občané Králík, přilehlých obcí, i ostatních obcí v ČR tímto žádáme o zřízení Domova pro seniory v katastru města Králíky (okr. Ústí nad Orlicí), konkrétně v areálu bývalého Dětského výchovného ústavu. Vzhledem k současnému nevyužití majetku státu - objektu bývalého Dětského výchovného ústavu, žádáme o jeho převedení na krajskou nebo místní samosprávu a zřízení vhodného zařízení pro seniory, který může být vzhledem k velikosti objektu i kombinací více druhů takových zařízení. Důvodem zřízení je neutěšená poptávka obyvatel po kvalitních službách pro seniory v našem městě i kraji a zároveň populační vývoj, kdy počet seniorů nezadržitelným tempem stále roste.    

Současně žádáme, aby představitelé Pardubického kraje i města Králíky naši petici prokazatelným způsobem projednali.

 

Děkujeme.

 

 

 

 

Petiční výbor:            Petr Daniel, Pivovarská 1121, 561 69 Králíky

                                   Martin Šesták, Polní 547, 561 69 Králíky

                                   Miloslav Vraštil, Hluboká 266, 561 69 Králíky

                                   Arnošt Juránek, Dolní Lipka 7, 561 69 Králíky

 

           

Kontaktní osoba:      Petr Daniel, Pivovarská 1121, 56169 Králíky

 

Zastupovat petiční výbor při jednání se státními orgány je oprávněn:

kterýkoliv člen petičního výboru (klauzule vyžadovaná §5, písm. 1 zák. č. 85/1990 Sb.)

Author: Petr Daniel | 29 signatures

More >
Do you want a change? Just start!
  • Create
  • Support
  • Share
Start a petition

Select your region

Pardubický x celá ČR

Karlovarský kraj Plzeňský kraj Jihočeský kraj Ústecký kraj Liberecký kraj Středočeský kraj Praha Královehradecký kraj Pardubický kraj Kraj Vysočina Jihomoravský kraj Olomoucký kraj Moravskoslezský kraj Zlínský kraj