TEMPO 30 V JINONICÍCH
4 podpisy

TEMPO 30 V JINONICÍCH

Autor: Michal Dvořák Dvořák | vloženo: 28.03.2022 | 4 podpisy
Sdílejte s přáteli

Tzv. tempo 30 je v západních zemích již mnoho let důležitým opatřením pro zklidňování dopravy na místních komunikacích a v residenčních oblastech. Základní princip je jednoduchý: rychlost 50 km/hod. se povolí pouze na hlavních místních komunikacích, které slouží dálkovým dopravním tahům, kdežto na komunikacích zajišťujících hlavně plošnou dopravní obsluhu se zavede omezení na 30 km/hod. 

 

Inspirací může být v loňském roce velmi mediálně sledovaná iniciativa v Paříži, kde byla povinná třicítka až na hlavní tahy zavedena od 30. srpna 2021. Stejnou povinnost ale již před lety zavedla další velká francouzská města -  Grenoble, Nantes, Lille, Štrasburk nebo Rennes. Ve Španělsku byla od 11. května 2021 povinně zavedena třicítka ve všech městských a obecních ulicích (tedy nejen ve velkých městech). Německo třicítku testuje plošně od roku 2021 v Cáchách, Augsburgu, Hannoveru, Lipsku, Münsteru, Ulmu a v Bonnu. 

 

Diskuse rezonuje i na evropské úrovni. Evropský parlament schválil 6. října 2021 návrh doporučení Evropské komise omezující rychlost na 30 km/h v obytných zónách.  V příslušném usnesení vyzývá Evropskou komisi, aby vypracovala a doporučila pravidla „bezpečného omezování rychlosti“ včetně „maximální rychlosti 30 km/h v obytných oblastech a oblastech s vysokým počtem cyklistů a chodců“.

 

Tempo 30 je v ČR na skromném počátku, přesto už existuje několik prvních odvážných iniciátorů. Prvním průkopníkem byla Městská část Brno-Židenice, která je pojata jako zóna 30 s výjimkou hlavních tahů.  K podobné reakci se odhodlala i radnice Prahy 7, která zavedla na území Holešovic maximální povolenou rychlost 30 km/hod rovněž s výjimkou hlavních tahů.

 

Hlavními důvody jsou zvýšení bezpečnosti a plynulosti dopravy a snížení hluku.  

 

Bezpečnost je primárním důvodem pro zavedení třicítky. Dle vědeckých studií je riziko úmrtí chodce při srážce s vozem v 50kilometrové rychlosti 80 %, při snížení na 30 km/h ale klesá na 10 %.  V zemích EU se v souvislosti s dopravními nehodami průměrně eviduje na 22 700 mrtvých osob ročně a asi 120 000 vážně zraněných.

 

Snížení rychlosti na třicítku vede dle provedených studií k poklesu produkovaného hluku zhruba o tři až pět decibelů. Toto snížení hluku znamená subjektivně pokles na polovinu (dvě auta jedoucí rychlostí 30 km/hod. jsou stejně hlučná jako jedno auto jedoucí 50 km/hod.).

 

Byl prokázán dopad snížení rychlosti na zácpy a tedy celkově průjezdnější město. Je nutné ovšem vést řidiče k tomu, aby jezdili na 3. rychlostní stupeň (většina vozidel to bez problémů umožňuje). Nižší rychlost se samozřejmě netýká hlavních komunikací s dálkovými tahy, ale především komunikací obslužných, kde mají zákaz vjezd vozidel nad 3,5 tuny. 

 

S ohledem na výše uvedené žádáme o omezení rychlosti na 30 km/hodinu pro oblast Prahy 5 - Jinonice, zejména pro ulice Karlštejnská, Butovická, Puchmajerova, Klikatá či v Zářezu. 

Komu bude petice předána: Radnice Praha 5

Podpis pod petici je nutné potvrdit v následně doručeném mailu.

Sdílejte s přáteli a známými

Vzkazy | 1

25. 05. 2022 | P P |
Proč ve výpisu ulic chybí Pekařská?
+0 | -0
doporučit +

Podepsat tuto petici

Podpisy | 4

Podpisový arch v PDF
  • Údaje podepisujícího nezveřejněny
  • Stefan Ratschan | Praha
  • Aneta Dvorakova | Praha 5
  • Michal Dvořák Dvořák | Praha
Chceš změnu? Jednoduše začni!
  • založ
  • podpoř
  • sdílej
Založit petici