Změnit údaje i v profilu?
Petice za snížení hluku ze silnice I/13 v Chomutově
Vážený pane primátore,
obracíme se na Vás jako obyvatelé města Chomutova, především ulic Jezerní, Št.kpt. Kouby, Fügnerova, V Alejích, Černovická a ostatních přiléhajících k rychlostní silnici I/13 při průjezdu městem Chomutov od sídliště Zahradní.
V posledních letech zaznamenáváme podstatný nárůst tranzitní dopravy, která projíždí celým městem Chomutov v blízkosti obytných zón.
Rychlostní silnice I/13 byla zprovozněna v 80.letech 20.století za zcela jiných dopravních a legislativních podmínek, které již nereflektují dnešní situaci a stav poznání 21.století. Byla postavena na základě již dnes neplatných potřeb a reálií 80. let.
V uplynulých 30 letech došlo k extrémnímu nárustu dopravy na této páteřní komunikaci v Chomutově a životní podmínky obyvatel bydlících v sousedství této komunikace se každým rokem zhoršují. Dle sčítání dopravy z roku 2020 na nejvíce frekventovaném úseku Březenecká-Černovická projede 25 000 vozidel denně, což je nárůst oproti roku 2000 o 11 000 vozidel denně. Narůst je způsoben tranzitní dopravou, kamionovou tranzitní dopravou a také obchodní zónou Globus. V následujících letech se dá předpokládat další nárůst dopravy z důvodu rozšiřování obchodní zóny a výstavby logistických parků v blízkosti komunikace I/13.
Tento jev je již zřejmý výstavbou logistického parku Panattoni v Jirkově, který bude využívat společnost Amazon a další německé společnosti a lze očekávat další navýšení kamionové přepravy, která bude mířit na mimoúrovňovou křižovatku s komunikací D7 u Spořic.
Obyvatelé přilehlé bytové zástavby jsou zatěžování nadměrnou hlučnosti, což je viditelné i dle hlukové mapy Ministerstva zdravotnictví z roku 2017.
Dále jsou zatěžování prašností, exhalacemi, světelným smogem od přilehlých benzínových pump a osvětlení.
Nejvyšší podíl na hlukové zátěži má především kamionová doprava a dále neukáznění motocyklisté a řidiči, kteří překračují povolenou rychlost.
Při průjezdu kamionové dopravy jsou také přenášeny vibrace do budov.
Obyvatelé přilehlé bytové zástavby v letních měsících nemohou větrat a v noci klidně spát.
V důsledku těchto negativních jevů dochází ke snížení kvality života obyvatel, zvýšení zdravotních obtíží a znehodnocení majetku, neboť se objevují praskliny a trhliny v omítkách a zdech.
Přestože dochází k tak vysokému nárustu dopravy, tak v okolí silnice I/13 nebyla přijatá žádná významná opatření, která by hlukovou zátěž přilehlé obytné zástavby snížila. Hluk se považuje za podstatný stresor a snižuje délku života. Město Chomutov je 4. nejhlučnější město Ústeckého kraje a v kvalitě života na 190. místě a významný podíl na tom má právě silnice I/13.
Ulice Jezerní je již nyní postižena souběhem hluku ze silnice I/13 a vlakové zastávky.
Přesunem hlavního nádraží do centra Chomutova budou opět nejvíce postiženy ulice Št.kpt. Kouby, Fügnerova a V Alejích, jak je již uvedeno ve studii o vlivu na životní prostředí k tomuto projektu.
Protihluková stěna postavená v 80. letech 20. století již neplní svoji funkci a je zcela nevyhovující. V některých částech bytové zástavby zcela chybí.
Ke zmírnění všech negativních jevů žádáme:
1/ vybudování nové protihlukové stěny v úseku Zahradní-Černovická, která splňuje platné legislativní podmínky
2/ zavést kamerové měření rychlosti na úseku Březenecká -Globus
3/ snížit rychlost na 50 km/h na úseku Březenecká -Globus
4/ v oblasti Št.Kpt. Kouby- Černovická použít tzv.tichý asfalt
Navrhujeme:
1/ odklon kamionové dopravy do průmyslových oblastí města Chomutova- např. přes nově vznikajicí estakádu u Otvic do průmyslové zony Jižní pole a napojení na dálnici D7
2/ přesunout rychlostní silnici 1/13 do koridoru po zaniklém železničním tělese, které vznikne přesunem hlavního nádraží do centra a snížením počtu kolejí v oblasti Lipská – původní hlavní nádraží
Marie Štáfková
Daniela Misiarzova
Komu bude petice předána: Primátor města Chomutova
Podpis pod petici je nutné potvrdit v následně doručeném mailu.
Zatím žádné komentáře.