Magazín
MotoGP v Brně bojuje o přežití

MotoGP v Brně bojuje o přežití

Autor: Petr Sedláček | vloženo: 05.06.2014
Sdílejte s přáteli

Brněnskému Automotodromu hrozí, že se na něm pojede MotoGP v letošním roce naposledy. Největší sportovní podnik v České republice, který každoročně navštíví kolem 200 tisíc diváků, se potýká s finančními problémy. Do 30. června letošního roku musí Automotodrom sdělit promotérovi šampionátu FIM Mistrovství světa silničních motocyklů, jestli má zajištěno financování závodu Grand Prix České republiky. Pokud by tak nebylo, byl by nucen požádat promotéra, aby v roce 2015 vyjmul brněnský závod z kalendáře šampionátu. Požádali jsme proto o rozhovor mluvčího brněnského Automotodromu Jiřího Smetanu.

V čem spatřujete největší ohrožení MotoGP v Brně?
Největší problém je zalistovací poplatek, který činí víc jak polovinu celkových nákladů na závod (72 mil. Kč - pozn. redakce). Jeho příjemcem je promotér šampionátu. I když se nám zdá vysoký, jde s největší pravděpodobností o nejnižší poplatek ze všech okruhů na světě. Pro srovnání – poplatky na španělských závodech kolísají od 6 do 8 mil. EUR. Až na výjimky je tento poplatek vždy financován z veřejných zdrojů – státu, města, regionu apod. Jen v České republice jsme považováni za "soukromý podnik“, "matějskou pouť“ a podobně. To jsou autentické výroky exministra financí Kalouska.

 

Dá se pořádání brněnské Grand Prix v příštích letech zachránit?

Boj za záchranu GP běží po dvou liniích. Automotodrom Brno jako hostitel Grand Prix apeluje na politiky, aby pomohli podnik zachránit. Snažíme se oslovovat poslance, senátory i samotného premiéra a ministra financí. To jsou lidé, kteří nám v tuto chvíli mohou pomoci nejvíc. Po druhé linii běží iniciativa Chceme MotoGP v ČR, do které se pustil Michal Fojtík. My ji maximálně podporujeme, ale snažíme se do ní nijak aktivně nezapojovat, aby nás někdo neobvinil, že s někým manipulujeme. Obě linie se pak daří spojit v některých lidech – například v poslanci Petru Adamovi, který se jako motorkář chce zúčastnit protestní jízdy 20. června a zároveň velmi intenzivně bojuje v poslanecké sněmovně. I díky němu se podařilo dočasně zastavit čerpání podivně rozdělených dotací na sport.

 

Jak se k celé situaci staví Ministerstvo školství, tělovýchovy a mládeže?

MŠMT – to by mělo být naším hlavním partnerem. Bohužel o dotacích rozhoduje zvláštní orgán jménem Národní rada pro sport, který je v podstatě bez nadsázky samozvaný. A tento orgán nám dotaci zamítl. Přímá dotace z rezervy MŠMT je zaprvé nedostačující a zadruhé není jasné, jestli vůbec přijde. Musí ji totiž přijmout Autoklub ČR a ministr Chládek má podezření, že tam není vše v pořádku. A dokud nebude ujištěn, že dotace půjde tam, kam má, peníze nepošle.

 

Podporují GP regionální orgány?

Kraj a město nám přispívají formou smluv o reklamě celkem 15 miliony. Zároveň však  z těchto smluv inkasují plnění včetně vstupenek apod. V tuto chvíli by aspoň trochu pomohlo, kdyby nám městské nebo krajské firmy poskytly zdarma svoje služby. Finančně by nás to nezachránilo, ale byl by to aspoň symbolický krok. Pro zajímavost – brněnskému dopravnímu podniku platíme přes půl milionu za mimořádné linky během Grand Prix. Město a kraj argumentují, že nemají z GP žádný přímý výnos (DPH a další daně jdou povětšinou státu). Na druhou stranu přece zájmem města i kraje, aby jejich občané žili co nejlépe, aby měli zaměstnání, jejich podnikání prosperovalo… a tomu všemu GP zásadně přispívá. To znamená, že i když kraj a město nemají z GP žádný přímý výnos, bylo by logické, kdyby ji podporovaly. Bohužel z jejich strany jde jasný signál, že současná podpora je maximum, které mohou uvolnit. Město dokonce loni svůj příspěvek stáhlo na polovinu.

 

Nedaly by se peníze sehnat ještě někde jinde?

Asi by stálo za to otevřít diskuzi, jestli by se na GP neměli podílet podnikatelé, kteří z ní žijí. Už dnes se ozývají hlasy, že menší podniky v okolí okruhu zkrachují. Víme, že zánik GP položí například celý popůvecký fotbalový klub, který svůj provoz financuje z výnosů z kempu, který během GP provozuje. Velké hotely jsou na týden kolem GP vyprodané – za několikanásobné ceny ve srovnání s běžnými. Kdyby všichni tito podnikatelé vytvořili nějakou komoru, spolek… a odvedli GP alespoň nějaké procento, na záchranu by to sice nejspíš nestačilo, ale znamenalo by to aspoň nějakou úlevu a zároveň signál městu, kraji a státu, že se mají zachovat podobně.

 

Jakou roli v celé komplikované situaci hraje Autoklub České republiky?

Autoklub je akcionářem Automotodromu Brno, má přístup ke všem informacím, na valné hromadě vidí účetní závěrku. Přesto jeho prezident stále mluví o AMD jako o firmě, která má nesrovnalosti v hospodaření. Dlouhodobě napjaté vztahy vyvrcholily letošním rokem, kdy není jisté, jestli Autoklub bude ochotný nebo schopný (těžko říct co) předat aspoň to málo peněz, které máme dostat. Popravdě je to absurdní situace. Autoklub je vlastně pořadatelem Grand Prix, která je pro něho s velkým náskokem největším podnikem, který takto pořádá. Jenže zatímco na ME tahačů, motokros v Lokti nebo  Barum Rallye Autoklub ČR aktivně o finance žádá, lobbuje za ně (a dostává je), v případě Grand Prix hraje naprosto pasivní roli a pokud si nějaké finance domluvíme sami, vznikají problémy s jejich čerpáním, tak jak je to vidět i letos. Podotýkám, že ze strany Autoklubu bylo podáno několik žalob i trestních oznámení na management AMD Brno, očividně však nikdo nebyl souzen ani odsouzen.

Děkuji za rozhovor.  

Sdílejte s přáteli a známými

Komentáře | 1

08. 06. 2014 | Vít Otípka | PRAHA
Nevím, nevím.
Sám jezdím na moto /nyní mám i jednu na "laminátech"/, ale vůbec nejsem přesvědčen o tom, že se do takovýchto akcí obecně má motat stát. Ano podpora sportu je hezká /nutná/, ale dle mne sportu na základní úrovni a navíc takových sportů, které jsou běžně dostupné a kde řečeno "ekonomicky" získám za hodně peněz i hodně muziky - třeba fotbal (a to jej já osobně v TV bojkotuji a nadávám, že tam není moto, rally apod.). Navíc způsob dotování = dávat peníze několika jednotlivcům dle jejich "schopností" /ať už si pod tím představíme cokoliv/ je dle mne také špatně (a to nezmiňuji poměr objemu peněz/počet "obdarovaných"). Je jasné, že motoristický sport obecně je finančně neuvěřitelně náročný a otázkou je, jestli tato jeho podoba je dlouhodobě udržitelná. Vždy se vymyslí "levné" závodění a postupem doby to jaksi díky neustálé "evoluci" vezme za své (viz. Superbiky na začátku, nebo skupina "N" v rally, kdy tam byl opravdu jen rám /i zadní sedačky/ a mohlo se závodit).
Ale to už jsem odbočil od tématu, ještě bych mohl vychvalovat Svazarm a střediska vrcholového sportu /motocross v Dukle apod./ a to nechci. I když pokud se nad tím zamyslím, tak takové motokárové/motokrosové/minibajkové střediska podporovaná státem, kde by rodiče opravdu jen přivedli svá dítka a ty se mohli vyřádit - to by mně přišlo jako opravdu rozumná podpora motoristických sportů a možná by to bylo ani nestálo tolik, jako nás to stojí nyní = docela mne děsí, pokud opravdu stát /potažmo i já/ přispívá na Barum Rally, různé závody na okruzích apod.. Tyto akce by mněli být pro promotéry výdělečné a ne aby někde něco platily a nakonec na tom ještě prodělali /jezdil jsem amatérské rally a nejen, že jsem si to platil sám /bez sponzorů/, ale i pořadatelé zajisté žádné dotace nedostali a snad na tom i něco vydělali.

Závěrem ale musím uznat, že pokud to takto funguje všude ve světě /a státy se o takovéto pořádání závodů perou/, tak potom bych asi souhlasil s tím, že by se i u nás na to peníze dát mněli - i když věřím, že rovnostářští češi více fandí právě třeba fotbalu, než vysoce individuálnímu a finančně náročnému motorsportu.

Takže petici možná podepíšu a vypravím se na Letnou. Nashledanou všichni, co smrdíme benzínem!
+1 | -0
doporučit +