Přehled peticí

Petice za zachování dětských ozdravoven v Královéhradeckém kraji
1880 podpisů

Petice za zachování dětských ozdravoven v Královéhradeckém kraji

My, občané, rodiče a zástupci dětí využívající zdravotních služeb  dětských ozdravoven v Královéhradeckém kraji, jsme hluboce znepokojeni zprávami o jejich možném uzavření. Tato zařízení poskytují důležitou zdravotní péči pro děti z celého regionu i celé republiky a jsou klíčovým faktorem pro podporu zdraví našich nejmladších.

 

Jsme přesvědčeni, že uzavření dětských ozdravoven by mělo závažné důsledky pro zdraví našich dětí, včetně omezení přístupu k potřebné zdravotní péči a snížení kvality života.

 

Dětské ozdravovny jsou zdravotnická zařízení ve vhodných klimatických podmínkách, která slouží dětem zdravotně oslabeným vlivem nepříznivého životního prostředí a dětem v rekonvalescenci. Mají své nezastupitelné postavení v podpoře zdraví dětí dotčených zhoršujícím se životním prostředím. Jejich alternativou jsou pouze vysokoprahové komerční pobyty, které však na rozdíl od ozdravoven neposkytují celou řadu služeb zahrnujících zdravotní, pedagogicko-psychologickou i sociální péči.

 

K uzavření ozdravoven má dojít nikoli z důvodu zpochybnění jejich významu v podpoře zdraví dětí, resp. z lékařských důvodů, ale z důvodu administrativních, tj. odmítnutí udělení oprávnění v nejasné legislativní situaci, kdy zákon č. 372/2011 Sb., o zdravotních službách a podmínkách jejich poskytování “nezná” pojem dětská ozdravovna, což je v rozporu se zákonem č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění, kde je péče v dětských ozdravovnách definovaná jako péče plně hrazená ze všeobecného zdravotního pojištění.

 

Vyzýváme proto orgány státní i samosprávné a jejich představitele, aby učinili veškeré nezbytné kroky k zachování provozu dětských ozdravoven, a to zejména:

- rozhodli ve prospěch zachování provozu dětských ozdravoven;

- zasadili se o narovnání legislativního prostředí, ve kterém si jednotlivé zákony a ministerské vyhlášky odporují a znejasňují pravidla pro udělení oprávnění k poskytování zdravotních služeb s vazbou na financování provozu a personálního, věcného a technického vybavení ozdravoven;

- zajistili potřebnou podporu pro zachování provozuschopnosti těchto důležitých zařízení včetně případných finančních zdrojů.

 

Věříme, že dětské ozdravovny jsou důležitými zařízeními nejen pro region, ale pro celou zemi a že by měly být zachovány pro naše děti a pro budoucí generace.

 

Prosíme vás, podepište naši petici a pomozte nám zachovat dětské ozdravovny v Peci pod Sněžkou, ve Špindlerově Mlýně a Dvoře Králové nad Labem pro naše děti i pro budoucnost regionu.

 

Děkujeme Vám za Vaši podporu.

Více >
Petice proti návrhu na zavedení nenulové sazby spotřební daně z tichého vína
4634 podpisů chybí 95366

Petice proti návrhu na zavedení nenulové sazby spotřební daně z tichého vína

Zásadně nesouhlasíme se záměrem Ministerstva financí ČR zavést nenulovou spotřební daň z tichého vína. Takový krok by zásadně poškodil celý sektor vinařství a vinohradnictví v ČR, zejména v Jihomoravském kraji, a to především v okresech již nyní strukturálně postižených nezaměstnaností a hospodářskou krizí. Kromě toho by negativní důsledky tohoto opatření dopadly i na navazující obory, zejména v cestovním ruchu. Spotřební daň z vína nemá žádný vinařský stát v Evropské unii (ani sousední vinařský) s výjimkou Francie, kde je tato ve výši 0,04 €/z l vína a její výběr je plně alokován zpět do marketingového podpůrného fondu pro víno.

Plocha obhospodařovaných vinic dosahuje 17.900 hektarů zemědělské půdy a hospodaří na nich přes 13900 pěstitelů. Přepočtem se zde z této plochy vyprodukují hrozny v hodnotě asi 1,8 mld. Kč.  Všechny tyto hrozny jsou v ČR zpracovány na víno. Tímto zpracováním se vytváří další národní produkt v hodnotě asi 2,5 mld. Kč. Celý obor přímo zaměstnává asi 30 tisíc pracovních sil, včetně návazných oborů - gastronomie, turistika a cestovní ruch atd. Zavedení nenulové sazby spotřební daně z tichého vína by znamenalo katastrofální poškození celého tohoto sektoru, ztrátu konkurenceschopnosti našich vinařů a velká část produkce se vlivem nulové sazby v okolních státech přesune do zóny šedé ekonomiky. Přitom pro stát by očekávaný výnos této daně byl zanedbatelný. Vinaři a vinohradníci by navíc byli zatíženi další a další administrativou, které by znamenala také navýšení byrokratického aparátu. Toto opatření by fakticky vedlo k poklesu domácí produkce vína a také k poklesu zájmu spotřebitelů o moravská a česká vína.

Žádáme proto Vládu ČR a Parlament ČR, aby byla zachována nulová sazba spotřební daně na tiché víno.

 

Petiční výbor:

Svaz vinařů České republiky, z. s., Žižkovská 1230, 69102 Velké Bílovice, IČ: 48847488, zastoupen PhDr. Martinem Chladem, prezidentem, bytem č.p. 211, 671 72, Suchohrdly u Miroslavi
Jihomoravský kraj, Žerotínovo nám. 3/5, 601 82 Brno, IČ: 70888337, zastoupen hejtmanem Mgr. Janem Grolichem, bytem č.p. 262, 664 05, Velatice
Národní vinařské centrum, o.p.s., Sobotní 1029, 691 41, Valtice, IČ: 26284391, zastoupené Ing. Lubomírem Maťákem, ředitelem, bytem Tabačov 1294, 691 02 Velké Bílovice

 

Pro styk se státními orgány pověřuje petiční výbor kteroukoliv osobu z petičního výboru.

Petice sepsána dne 2. 5. 2023 ve Velkých Bílovicích

Více >
Petice proti zákazu CBD v ČR
3327 podpisů chybí 996673

Petice proti zákazu CBD v ČR

Nesouhlasíme s návrhem MZe týkajícím se zákazu prodeje potravin a potravinových doplňků obsahujících CBD na území ČR.

 

Podle tiskové zprávy ministerstva zemědělství mají být produkty s obsahem CBD zakázané k prodeji a nebude si je tak možné již zakoupit. 

(kompletní vyjádření MZe je zde:  https://eagri.cz/public/web/mze/tiskovy-servis/tiskove-zpravy/x2023_ministerstvo-zemedelstvi-informuje-o.html )

 

S tímto návrhem rozhodně nesouhlasíme, protože nikoliv všechny konopné produkty s obsahem CBD a dalších kanabinoidů splňují definici tzv. „nové potraviny“, navíc existenci dlouhodobého používání výrobků produkovaných tradičními postupy z tradičně používaných částí rostliny konopí setého není potřeba na území ČR dodatečně prokazovat.

 

Při materializaci rizik množství CBD v doporučené denní dávce potraviny/doplňku stravy neexistují důvody pro zákaz či zastavení uvádění na trh a takové omezení uvádění potravin a potravinových doplňků  s obsahem CBD na trh je zcela v rozporu s Rozsudkem Evropského soudního dvora ve věci C- 663/18 ze dne 19.11.2020 (o který se paradoxně samo Ministerstvo zemědělství ve své argumentaci opírá). Doporučené denní dávkování u potravin a potravinových doplňků znamená příjem CBD v řádu jednotek mg CBD /denně, identifikovaná rizika se týkají dávkování v řádech jednotek tisíc mg denně, kdy při aplikaci takového přístupu by byla nebezpečnou v zásadě každá potravina resp. chemická látka.

 

Zákazem uvádění produktů na trh opatřením obecné povahy v ČR  vzniká nerovnovážné postavení soutěžitelů a je omezen volný pohyb zboží a služeb v rozporu s články 34 a 36 Smlouvy o fungování EU a články 78 a 79 Rozsudkem Evropského soudního dvora ve věci C- 663/18 ze dne 19.11.2020, neboť ve Francii dochází k registraci CBD produktů jako doplňků stravy splňujících konkrétní parametry % obsahu CBD, limitu příjmu denní dávky CBD pod 50 mg denně a již dnes běžně aplikovaným limitem na THC v podobě akutní referenční dávky.

 

Vyzýváme vládu ČR, aby s ohledem na výše uvedené přijala řešení, které přinese z jedné strany dostatečnou úroveň bezpečnosti potravin a ochrany spotřebitele a z druhé zajistí další fungování odvětví v legální sféře, tedy výrobci a distributoři jasně nastavené mantinely a měřitelné limity a stát evidenci a dohled na trhem a příjmy do státního rozpočtu. Zejména spotřebitelé mají mít rovnocenné podmínky v rámci jednotného trhu EU a jasně definovaný přístup k produktům, které poptávají a používají, protože řadě z nich pomáhají a dnes si již bez nich nedovedou představit spokojené každodenní fungování. 

 

Takovým řešením je dle našeho názoru nastavení dočasného rámce s registrací produktů jako potravinových doplňků s konkrétním vymezením jejich parametrů (zejména % obsahu CBD a limitu denní dávky v řádu nižších desítek CBD denně při dodržení limitů THC) s trváním do doby nalezení finálního řešení na úrovni EU, neboť při rychlosti rozhodovacích a schvalovacích procesů na úrovni EFSA je nutné mezidobí pokrýt řešením na národní úrovni, přitom konzistentním s vývojem v jiných státech.  

Více >
Chceš změnu? Jednoduše začni!
  • založ
  • podpoř
  • sdílej
Založit petici