NE! ZMĚNĚ ÚZEMNÍHO PLÁNU A BYTOVÉ VÝSTAVBĚ V OBLASTI PŘÍRODNÍ PAMÁTKY MEANDRY BOTIČE 1148 podpisů chybí 3852

NE! ZMĚNĚ ÚZEMNÍHO PLÁNU A BYTOVÉ VÝSTAVBĚ V OBLASTI PŘÍRODNÍ PAMÁTKY MEANDRY BOTIČE

Vážení zastupitelé hlavního města Prahy,

tímto se na Vás obracíme s výzvou, abyste respektovali rozhodnutí Městské části Prahy 15, žadatele o změnu územního plánu sídelního útvaru hlavního města Prahy pod č. Z2896/00 v k. ú. Hostivař, která si již nepřeje dále pokračovat v pořizování této změny a chce ji ukončit.

 

Věříme, že v rámci koncepce rozvoje území, v širším kontextu ochrany přírody, veřejného zdraví a kvality života obyvatel, napříč městskými částmi, vezmete v potaz zejména tyto důvody pro zachování stávajícího funkčního využití ploch sportu /SP/ a zvláštní komplexy – ostatní /ZVO/:

1) celoměstsky významná změna a též lokalita, nikoliv brownfield plocha žádající si revitalizaci, nýbrž plnohodnotná kvalitní plocha, která není svou funkcí ani dle současně platného ani dle nově pořizovaného územního plánu určena k obytné zástavbě

2) území zasahuje do ochranného pásma přírodní památky Meandry Botiče, nachází se na rozhraní přírodního parku Hostivař – Záběhlice a hraničí se záplavovým územím

3) výstavbou by nenávratně utrpěl volný bio-koridor podél toku Botiče

4) případná obytná zástavba a provoz s ní spojený by přetnuly zavedenou pěší kolonádu a bezpečné napojení na budovanou cyklostezku Kozinova – Meandry Botiče, došlo by k přerušení pěší a cyklistické prostupnosti území, které je centrálně položené uprostřed Hostivaře

5) hygienická stanice hl. m. Prahy tuto změnu nedoporučuje a za vhodnější považuje stávající využití, jako plocha určená k jinému využití než obytnému nemá území vyřešenou odpovídající infrastrukturu, vč. té dopravní, neberou se v potaz stávající zdroje hluku

6) paralelně s pořizovanou změnou se pořizuje nový územní plán hlavního města Prahy, jehož zpracovatelem je Institut plánování a rozvoje Prahy – IPR, který navrhovanou změnu akceptuje s podmínkou, že bude vyloučena zastavitelnost jižní části /SP/, která se nachází v ochranné zóně zvláště chráněného území, v Metropolitním plánu pro území navrhuje rekreační využití

7) na území městské části Prahy 15 v současnosti probíhá nebo se plánuje výstavba bytů na všech plochách svým funkčním využitím určených k obytné zástavbě, stav v tomto se změnil a nabral neřízených rozměrů oproti roku 2013, kdy byl podnět na změnu územního plánu podáván

8) pro narůstající obyvatelstvo chybí sportovní, rekreační a sociální zázemí.

 

Proč nadále trvat na pořizování změny funkčního využití plochy na čistě obytné /OB/ a všeobecně smíšené /SV/, když si ji nepřeje samospráva příslušné městské části Prahy 15, místní obyvatelé a vlastníci bytových jednotek z přilehlé lokality, zpracovatel územního plánu Prahy IPR či Hygienická stanice HMP?

 

My, podepsaní občané Městských částí Prahy 15 a Prahy 10, nesouhlasíme s pokračováním pořizování této změny územního plánu, přejeme si zachovat stávající funkční využití území a tímto vás žádáme, abyste revokovali svoje usnesení č. 25/30 ohledně schválení návrhu zadání změny č. Z2896/00 ze dne 30. 3. 2017, též vzhledem k nesouhlasu dalších zainteresovaných subjektů, dále nezatěžovali dotčené orgány se zpracováním i projednáním návrhu změny a pořizování změny ukončili.

 

Děkujeme, že z výše uvedeného nepodlehnete tlaku na bytovou výstavbu ze strany developera, podpoříte a tím ochráníte zájmy občanů hlavního města Prahy.

 

Autor: Lenka Holubcová | 1148 podpisů

Více >
Petice za dobrovolnost očkování proti koronaviru 8795 podpisů

Petice za dobrovolnost očkování proti koronaviru

Máme plné pochopení pro snahu státu chránit zdraví obyvatel před nákazou koronavirem SARS-CoV-2 a také pro naději řady lidí, která se upíná k vývoji vakcíny. Trváme ale na tom, aby v budoucnu bylo plně respektováno právo na svobodný a informovaný souhlas a aby očkování nebylo jakkoliv vynucováno.

V reakci na šíření koronaviru byla přijata řada opatření omezujících lidská práva a svobody, přičemž některá z nich nebyla přiměřená a odůvodněná. Nicméně dosud nedocházelo k opatřením zasahujícím do fyzické integrity jednotlivce bez jeho svobodného a informovaného souhlasu a s možnými riziky pro zdraví.

V souvislosti s vývojem vakcíny proti koronaviru se ovšem objevují hlasy volající po tom, aby toto očkování, jakmile bude dostupné, bylo zavedeno jako povinné a aby přístup k některým činnostem či službám byl tímto očkováním podmíněn. To důrazně odmítáme. Nedotknutelnost osoby, svoboda svědomí, právo na svobodný a informovaný souhlas i nadřazenost zájmu a blaha lidské bytosti před zájmy společnosti a vědy jsou hodnoty chráněné na úrovni ústavního pořádku. Také nelze dovozovat, že očkování bude automaticky v zájmu zdraví jednotlivce, a to mimo jiné s ohledem na krátkou dobu testování bezpečnosti a účinnosti a možné nežádoucí účinky. Proto musí být respektováno právo jednotlivce na to, aby si na základě informací sám vyhodnotil přínos očkování a rozhodl se, zda očkování podstoupí, či nikoliv.

Vyzýváme proto zákonodárce, vládu a Ministerstvo zdravotnictví, aby:

-        při přijímání opatření proti šíření koronaviru bylo plně respektováno právo každého jednotlivce na svobodný a informovaný souhlas s očkováním;

-        očkování proti koronaviru nebylo zaváděno jako povinné;

-        tímto očkováním nebyly podmiňovány žádné běžné aktivity, jako je vzdělávání, práce a podnikání, cestování a využívání veřejně nabízených služeb.

Autor: Liga lidských práv a Rozalio, z. s. | 8795 podpisů

Více >
Petice proti výstavbě komerční zóny v Přední Lhotě 79 podpisů chybí 121

Petice proti výstavbě komerční zóny v Přední Lhotě

My, níže podepsaní občané, reagujeme na usnesení Rady města Poděbrady č. 544/2021 ze dne 20.10. 2021, kterým doporučila zastupitelstvu schválit změnu územního plánu za účelem výstavby komerčního centra v lokalitě Přední Lhota, u kruhového objezdu. Ačkoliv byl návrh dne 3.11. po diskuzi stažen z jednání zastupitelstva, může být předložen znovu. Prostřednictvím této petice žádáme, aby zastupitelé města Poděbrady návrh odmítli a zachovali dosavadní určení pozemků.

Přestože je vjezd do Poděbrad již částečně využíván ke komerčním a podnikatelským činnostem, tato část mezi silnicí I. třídy č. 38 a silnicí č. 611 slouží k zemědělským účelům. Na západ od silnice č. 38 se dosud nachází jen zastavěná část Přední Lhoty a jeden dům. V platném územním plánu není počítáno s využitím pozemků parc.č. 148, parc.č. 200/41, parc. č. 166/1 a parc.č. 166/2 v k.ú. Přední Lhota u Poděbrad pro výstavbu ani komerční využití. Schválením navrhované změny by umožnilo využít pozemky jako plochu občanské vybavenosti, ke komerčním a podnikatelským účelům, k prodeji a skladování.

Máme obavy, že další rozšíření komerční a průmyslové zóny u vjezdu do lázeňského města přinese negativní důsledky nejen pro obyvatele Přední Lhoty. Zejména se obáváme neúnosného zvýšení dopravy v oblasti kruhového objezdu, který je už nyní nárazově přetížen a blokuje vjezd do Poděbrad. Kolony u kruhového objezdu by mohli řidiči začít objíždět přes Přední Lhotu a Kluk.

Dále zřejmě dojde k navýšení světelného znečištění s přímým dopadem na občany Přední Lhoty, zvýšení hladiny emisí, hluku a k celkovému nárůstu dopravy směrem do Kluku a Poděbrad. 

Důsledkem změny územního plánu bude prolomení stávající hranice města, zábor zemědělské půdy, tj. stavba na tzv. greenfieldu, zvýšení teploty v okolí budov a parkoviště, komplikace při výjezdu a nájezdu do komerční zóny. Vizualizace představuje osm nižších budov, zahrnuje zeleň a předpokládá napojení odbočovacími pruhy na silnici č.611. Toto ovšem není závazná a konečná podoba projektu, a zejména dopady na dopravu v okolí kruhového objezdu nejsou známy, protože při jeho stavbě se s centrem nepočítalo. Vizualizace komerční zóny vůbec neřeší možnost bezpečného přístupu pro chodce a cyklisty.

Poděbrady jsou lázeňským městem a kromě toho jsou vyhledávaným místem k trvalému bydlení i rekreaci pro svou polohu na řece a množství zeleně ve městě. Poděbrady mají pověst klidného menšího sídla s historicky, architektonicky a esteticky cenným centrem, obklopeným širokým pásem zeleně, lesů, jezer a polí. Nevidíme důvod pro další rozšiřování komerčních a průmyslových zón na zemědělské půdě a znehodnocování původně zelených vjezdů do města.

Žádáme proto touto peticí zastupitelky a zastupitele města Poděbrady, aby návrh na změnu územního plánu zamítli.

Autor: Klára Jirásková | 79 podpisů

Více >
Petice za zrušení Strategie vzdělávací politiky ČR do roku 2030+ 169 podpisů

Petice za zrušení Strategie vzdělávací politiky ČR do roku 2030+

19. října 2020 vláda schválila dokument, který určuje, jakým směrem se má ubírat vzdělávání v naší zemi. Dokument a jeho pracovní verze "Hlavní směry vzdělávací politiky do roku 2030+ " jsou ke stažení zde:

https://www.msmt.cz/vzdelavani/skolstvi-v-cr/strategie-2030

 

Doporučujeme stáhnout oba soubory. Dokumenty obsahují návrhy, nad nimiž zůstává rozum stát:

 

- distanční výuka má zůstat zachována i po skončení koronavirové krize (Strategie, str. 32),

 

- inkluze (označovaná "společné vzdělávání") má být zavedena i do školek (Strategie, str. 84),

 

- podle "expertní skupiny" má být podpořeno doučování dětí ze znevýhodněného prostředí a zároveň má být vymáhán zákaz placeného doučování dětí "bohatších rodičů" (Hlavní směry, str. 37)

 

- má dojít k nahrazení známek tzv. formativním hodnocením (Strategie, str. 30),

 

- "experti" požadují prolomení dat o lidech z různých informačních systémů (Hlavní směry, str. 55), 

 

- o tom, co se bude učit, mají rozhodovat   žákovské parlamenty (Strategie, str. 34),

 

při přijímání na střední a vysoké školy má být "zohledněna" angažovanost žáka (Strategie, str. 40),

 

- podrobněji na www.zanasedeti.cz

 

Vážená vládo, vážený pane ministře!

V souladu se zákonem č. 85/1990 Sb. žádáme o zrušení Strategie vzdělávací politiky ČR do roku 2030+ a zastavení všech kroků, které na ni navazují.

 

Zároveň žádáme o okamžité zastavení financování těchto kroků a otevření skutečné diskuse, v níž bude popřáno sluchu i méně pokrokovým a konzervativním lidem, kteří ctí tradiční hodnoty.

 

Jsme demokratická země - budoucnost dětí je věcí nás všech. I těch, kteří nesouhlasí s výchovou k multikulturalismu, s inkluzí, nebo s distanční výukou. Nelze podřizovat přání většiny názorům několika aktivistů.

 

Jménem všech podepsaných

 

Stanislav Korityák

předseda spolku Za naše děti, z. s.

 

Autor: Stanislav Korityák | 169 podpisů

Více >
Petice za rozumné řešení okruhu kolem Prahy 1211 podpisů

Petice za rozumné řešení okruhu kolem Prahy

Vážený pane premiére, pane ministře dopravy, vážené zastupitelky a zastupitelé hl.m. Prahy,

 

my, níže podepsaní občané, se na vás obracíme s žádostí o podporu řešení okruhu kolem Prahy, které povede k vyloučení tranzitní kamionové dopravy z území hlavního města a středočeských obcí, při respektování zákonných požadavků na ochranu životního prostředí, zdraví obyvatel a územního rozvoje.

 

Současný návrh SOKP dle zásad územního rozvoje však zavádí tranzitní nákladní dopravu do Prahy. Realizace dnes již dálničního průtahu by vedla ke zhoršení dopravní situace a životního prostředí zejména v městských částech na východě a na severu Prahy a měla by negativní dopady na cca 100 000 obyvatel.

 

SOKP dle ZÚR je tedy v rozporu s nařízením č. 1315/2013/EU o transevropských dopravních sítích (TEN-T). K zásadám rozvoje TEN-T patří především zvýšení plynulosti a bezpečnosti provozu, rychlé spojení velkých aglomerací, obcházení městských oblastí, oddělení městské a tranzitní dopravy.

 

Odmítáme prosazování více než 50 let staré koncepce SOKP, která vznikala za jiné geopolitické situace pro zcela odlišné intenzity dopravy a předpokládanou zátěž než dnes. Od té doby došlo k významnému rozvoji města a obrovskému nárůstu dopravy v důsledku přechodu na tržní hospodářství a zapojení do evropských struktur.

 

Žádáme vás tímto o následující:
1.Iniciovat objektivní posouzení variant řešení pro vyloučení tranzitní, zejména kamionové dopravy z území hl.m. Prahy
2.Projednat navrhované varianty a vybrat tu, která se ukáže jako nejvhodnější z hlediska dopadů na obyvatele, ochrany životního prostředí, bezpečnosti dopravy, nákladů a územního rozvoje
3.Vymezit koridor vybrané varianty v územně plánovacích dokumentech a iniciovat přípravu podkladů pro proces EIA
4.Řešit odděleně od tranzitu dopravní obslužnost v okrajových částech Prahy

 

Věříme, že se podaří najít řešení přínosné pro Prahu i Středočeský kraj.

 

Autor: Alena Štrobová | 1211 podpisů

Více >
Petice proti rušení osobních vlaků ve Středočeském kraji 2806 podpisů

Petice proti rušení osobních vlaků ve Středočeském kraji

My, níže podepsaní, nesouhlasíme se zastavením či značným omezením osobní dopravy na tratích, o které usiluje vedení Středočeského kraje za hnutí STAN. 


Aktuálně se to týká těchto tratí či traťových úseků:


Trať / úsek / průměrný počet cestujících 2019 - pracovní den/víkend [os/den] / nový rozsah objednávky 2022


012 Plaňany zast. - Kouřim 169/130 zastavení osobní dopravy
062 Křinec - Městec Králové 170/84 zastavení osobní dopravy
063 Bakov nad Jizerou - Dolní Bousov 21/- zastavení osobní dopravy
064 Mšeno - Mladá Boleslav 212/222* sezónní provoz v 6 a + v období platnosti SELČ
076 Mělník - Mšeno 265/149* sezónní provoz v 6 a + v období platnosti SELČ
094 (Kralupy nad Vltavou) - Vraňany - Lužec nad Vltavou 166/- zastavení osobní dopravy
095 Straškov - Zlonice - (Slaný) 15/- zastavení osobní dopravy
110 Slaný - Louny 317/319 zastavení osobní dopravy
124 Lužná u Rakovníka - Milostín - Žatec n/a pátek - neděle
162 Rakovník - Kralovice 235/171* omezený sezónní provoz v 6 a + v období platnosti SELČ
204 Březnice - Rožmitál pod Třemšínem 71/52 zastavení osobní dopravy
210 Čisovice - Mníšek - Dobříš 390/658 zastavení osobní dopravy
220 Votice - Tábor 372/361 zastavení osobní dopravy
222 Vlašim - Trhový Štěpánov 182/244 zastavení osobní dopravy
233 Čelákovice - Mochov 37/- zastavení osobní dopravy

Děje se tak dokonce v Evropském roce železnice 2021, kdy se v sousedních zemích, zejména v Německu a Polsku, regionální tratě hromadně reaktivují. Ani jiné kraje v ČR vlaky neruší, některé dokonce obnovují.


Vedení Středočeského kraje zcela opomíjí skutečnost, že vlaková doprava je v tarifu PID již 30 let bezprecedentně diskriminována a tunelována uměle výhodnějšími podmínkami jízdného v autobusech integrovaných do PID, jejichž pokrytí postupně dosáhlo většinu území kraje a prostředky z nevybraných tržeb a následně neposkytnutých státních kompenzací pochopitelně nyní kraji chybí. 


Výhody vlaků jsou zřejmé, autobus nikdy nemůže plnohodnotně nahradit vlak. Od jízdních vlastností, kdy vlak nepodléhá náhlým změnám směru a rychlosti umožňující klidnější nástup/výstup i pohyb po vozidle během jízdy, WC včetně možnosti umytí a dezinfekce rukou, přeprava většího množství kočárků a jízdních kol, které ani sečteny nejsou. Zvlášť v kopcovitém terénu je možnost jejich přepravy zásadní. Zájem o oblasti neobsluhované vlakovou dopravou pak upadá. Zcela se zapomíná na strategickou úlohu, kterou železnice sehrála během povodní.

Na seznam rozhodně nepatří trať 210, resp. úsek Čisovice-Mníšek-Dobříš, nedávno generálně opravený úsek včetně světelného zabezpečení přejezdů, kde je týdenní frekvence vysoko nad rušitelskou hranicí stanovenou krajem na 2500 cestujících týdně. Tuto frekvenci naopak nesplňuje řada jiných úseků, které ani na seznamu nejsou. Vše je tedy značně pochybné včetně očekávaných úspor, které jsou vzhledem celkovým výdajům kraje zanedbatelné. Evidentně se jedná jen o politický tlak STAN na úhradu ztrát z pandemie po vládním hnutí ANO, prostřednictvím ministra průmyslu, obchodu a dopravy, který bydlí v Mníšku pod Brdy, který po trati též rád jezdí. Kraj např. zcela nevyužívá státní 75% slevy pro vybrané skupiny cestujících v autobusech, což může v součtu představovat i vyšší částku, než očekávaná úspora za neobjednané vlaky. Nechceme, aby vedení kraje směřovalo dopravní obslužnost do služeb typu sdílené taxi, tedy kamsi na dálný jihovýchod, do zemí přeplněných maršutek a dolmuşů, což se nejen v době epidemie jeví jako krajně nevhodné.


Požadujeme:


1) Zachování obsluhy osobní vlakovou dopravou v rozsahu jízdního řádu 2020/2021 i do budoucna.
   
2) Sjednocení tarifních podmínek v rámci tarifu PID mezi vlaky a autobusy, včetně zavedení 2pásem i pro vlaky a možnosti zakoupit jízdenku dle tarifu PID i ve vlaku.

3) Kvalitní vlakové soupravy, které přesvědčí další cestující k využívání železniční dopravy a díky možnosti odvěšování/přivěšování jednotlivých dílů optimalizují kapacitu a náklady na provoz dle aktuální přepravní poptávky (v ČR je již praktikováno např. na Jizerskohorské železnici). 


https://zdopravy.cz/stredocesky-kraj-meni-plany-na-zastaveni-provozu-na-lokalkach-konec-chce-na-9-tratich-u-4-omezi-dopravu-84805/


https://zdopravy.cz/rozhovor-na-seznamu-trati-k-redukci-jsou-ty-po-kterych-jezdi-mene-nez-2500-lidi-tydne-rika-stredocesky-radni-82188/
 

Autor: Štěpán Hálek | 2806 podpisů

Více >
Petice za dostupnější služby pro děti a dospělé s autismem 20166 podpisů chybí 2834

Petice za dostupnější služby pro děti a dospělé s autismem

Vážená paní ministryně, vážené hejtmanky, vážení hejtmani,

 

obracíme se na Vás za rodiče a rodinné příslušníky dětí a dospělých s poruchou autistického spektra, jakož i za všechny naše podporovatele, kterým záleží na kvalitě života lidí s postižením v této zemi.

 

Na základě vlastních letitých zkušeností se domníváme, že v českém sociálním systému jsou vážným způsobem zanedbávány potřeby lidí s poruchou autistického spektra (dále PAS), a že jsou tito lidé a jejich rodiny diskriminováni v přístupu k potřebným sociálním službám. Žádáme Vás tímto o nápravu a zlepšení dostupnosti a kvality těchto služeb.

 

Co nám chybí

 

Porucha autistického spektra, zejména pokud je spojena s mentální retardací, deficitem v oblasti komunikace a tzv. problémovým chováním, patří pro pečující rodinu k nejnáročnějším postižením vůbec, což opakovaně potvrzují zahraniční studie.

 

Aby mohly rodiny normálně fungovat a zajistit svým dětem s PAS i samy sobě určitou kvalitu života, potřebují  podporu v podobě ranné péče, asistenčních a odlehčovacích služeb. A postupně, jak člověk s autismem dospívá a přirozeně se osamostatňuje, také služeb pobytových - v podobě chráněného bydlení, stacionářů a domovů pro osoby s postižením,

 

V České republice jsou ovšem takové služby pro lidi s PAS velmi špatně dostupné. Tito klienti jsou často nároční, potřebují vyšší míru asistence a specifické podmínky vyplývající z jejich postižení. Existující sociální služby je většinou odmítají kvůli nedostatku kapacit a finančních prostředků na péči. Pár specializovaných organizací pro lidi s PAS se dlouhodobě potýká s nedostatečným financováním ze strany krajů a Ministerstva práce a sociálních věcí ČR.

 

Vidět individuální potřeby

 

Výsledkem této neutěšené situace je, že na pečujících rodinách leží neúměrná zátěž, která má závažné zdravotní, psychické a sociální dopady. Potýkáme se s velkou mírou vyčerpání a  stresu, absencí odpočinku, zdravotními problémy, nemožností seberealizace, sociální izolací a především velkou nejistotou ohledně života našich dětí v budoucnosti. Mnoho rodin tuto zátěž nevydrží a rozpadne se. V České republice není výjimkou, že se o lidi s PAS starají rodiče až do pozdního stáří, protože zkrátka není nikdo ochotný náročnou péči převzít.

 

Žádáme Vás tímto o zjednání nápravy a zajištění reformy systému sociální péče způsobem, který bude zohledňovat individuální potřeby všech klientů s postižením a zajistí pro ně adekvátní financování. Žádáme Vás, abyste iniciovali potřebné změny a dohlíželi na jejich provedení.

 

A jsme připravení s tímto náročným úkolem pomoci. Založili jsme sdružení Naděje pro děti úplňku z.s., natočili dokumentární film Děti úplňku, který naší situaci popisuje. Po premiéře v České televizi (2.5. 2017, ČT2, 21.00) bude volně ke shlédnutí na našem webu www.detiuplnku.cz. Budeme rádi, když jej uvidíte. Spouštíme také kampaň Hlavou zeď prorazíš, která pomůže život našich rodin přiblížit veřejnosti.       

 

Věříme, že společným úsilím se podaří zajistit našim dětem spokojenější život a klidnou budoucnost.

 

Za spolek Naděje pro děti úplňku,

 

Petr Třešňák

Petra Třešňáková

Antonín Škoch

Autor: Petr Třešňák | 20166 podpisů

Více >
Do školy jedině BEZ PODMÍNEK! Bez roušek, testování a očkování proti covidu 14631 podpisů

Do školy jedině BEZ PODMÍNEK! Bez roušek, testování a očkování proti covidu

Prohlášení

My, níže podepsaní, odmítáme poslat děti do škol, pokud na nich bude vynucováno opakované testování, celodenní zakrývání dýchacích cest, případně i očkování proti covidu.

 

Odůvodnění

Vláda ČR zaváděním podmínky plošného testování dětí na onemocnění covid-19 pro vstup do škol porušuje ústavní právo dětí na vzdělání.


My, rodiče a zákonní zástupci, důrazně nesouhlasíme s nařizováním opakovaného plošného testování ZDRAVÝCH dětí bez dostatečného lékařského, ekonomického i morálního zdůvodnění.

 

Testování představuje kromě zásahu do integrity lidského těla také nepřiměřený nátlak na dětskou psychiku.

 

Nesouhlasíme s celodenním zakrýváním dýchacích cest dětí ve školách. Vláda ani ministerstvo nepředložily dostatečně odůvodněné přínosy ani vyhodnocení nežádoucích účinků tohoto opatření.

 

Dokud nebude narovnáno bezpráví, kterého se Vláda ČR dopouští na našich dětech, budeme bránit jejich právo na vzdělání a na zdraví bez podmínek.


Iniciativa Vraťme děti do školy

Usilujeme o návrat všech žáků a studentů do škol:

 

• bez podmínky zakrývání dýchacích cest při vyučování

• bez podmínky opakovaného testování zdravých dětí

• bez podmínky očkování proti covid-19

 

Bráníme právo našich dětí na vzdělání a na zdraví bez podmínek. Bráníme svobodu občanů naší země.


Prohlášení Iniciativy Vraťme děti do školy včetně videa: Právo na vzdělání bez podmínek!


Sledujte nás na Facebooku


Odkazy

• Nežádoucí účinky roušek ve školách

• Vyjádření viroložky MUDr. Zelené k testování žáků antigenními testy ze 14. 2. 2021

• Jak na školní docházku svépomocí

• Zavření škol šíření epidemie nebrání. Studie došla k jasným závěrům

• Video prezentace PETICE LÉKAŘŮ, která 30. 3. 2021 byla představena Parlamentu ČR

Autor: Iniciativa Vraťme děti do školy | 14631 podpisů

Více >
Varnsdorf uvažuje o vybudování spalovny komunálního odpadu pro celý Šluknovský výběžek. Říkáme STOP 67 podpisů

Varnsdorf uvažuje o vybudování spalovny komunálního odpadu pro celý Šluknovský výběžek. Říkáme STOP

Varnsdorf uvažuje o vybudování spalovny komunálního odpadu pro celý Šluknovský výběžek. Je nejvyšší čas, říci této hlouposti STOP!

 

Usnesení č. 48/2021/3 #033# ze 17. zasedání Zastupitelstva města Varnsdorf, které se konalo dne 25. března 2021:
Zastupitelstvo města ukládá starostovi města zahájit jednání s Teplárnou Varnsdorf o možnosti zřízení společného podniku pro energetické využití odpadů.

 

Tohle je "ekologický příspěvek" představitelů hnutí ANO z Varnsdorfu. Radaroví manažeři z hnutí ANO budou i zde šířit svou víru, jak spalovna městu přinese jen samý prospěch. Rozdíl je v tom, že spalovnu nelze jako radary odmontovat. Seniorům i dětem budoucích generací varnsdorfanů se bude pod poduškou exhalací ze spalovny dobře relaxovat, sportovat a otužovat...

 

Varnsdorf, což všichni jeho obyvatelé vědí, jako město sedí na dně krajinného "lavoru", obklopen kolem dokola kopci. Namlouvat si, že větry ty spaliny z komína spalovny kouzlem někam odfouknou, je nepodložená iluze. Jediná jistota je ta, že co nezůstane doma, pošleme někam k sousedům do Šluknovského výběžku. Nebo do nedalekých saských měst za hranicemi. Vzdušné lázně na Oybinu nebo v Johnsdorfu při větru ze severozápadního směru budou první na ráně. Doprava odpadu ke spalovně přinese hluk, smrad a zvířený prach na vozovkách i na jeho skládce. Toxický popel ze spalování odpadu je koncentrát toho nejhoršího.

Je nejvyšší čas, říci této hlouposti STOP!

Autor: Pavel Vodička st. | 67 podpisů

Více >
Petice za práva rodiček, zdraví a bezpečí při porodu 5263 podpisů

Petice za práva rodiček, zdraví a bezpečí při porodu

Přejeme si respektující a bezpečnou zdravotní péči v těhotenství, při porodu a v šestinedělí. Jsme nespokojeny s českým systémem péče, který je založen na lékařském intervenčním modelu péče, bez možnosti skutečné volby - poskytovatele péče včetně kontinuální péče porodní asistentky, způsobu péče a místa porodu.

Evropský soud pro lidská práva opakovaně vyzval Českou republiku ke změně systému porodní péče tak, aby byl reflektován právní, medicínský a vědecký vývoj. Výbor OSN pro odstranění diskriminace žen vyjádřil znepokojení nad podmínkami v českém porodnictví, přílišným potlačováním volby žen, včetně bezdůvodného oddělování novorozenců od matek, častého používání zákroků bez medicínského opodstatnění a v rozporu s přáním žen, nepřiměřeného omezování péče porodních asistentek a domácích porodů (http://bit.ly/doporuceni-cedaw).

Proto požadujeme spolu s těmito mezinárodními institucemi po vládě a Ministerstvu zdravotnictví následující kroky:

1. Plnohodnotné zavedení péče porodních asistentek do systému péče o těhotné a rodičky

2. Umožnění vzniku porodních domů

3. Zavedení standardů pro normální porod, monitoring kvality péče a zveřejňování dat

4. Respektování práva rodiček na svobodný a informovaný souhlas a respektování přání rodiček ohledně porodu

5. Zavedení nepřerušovaného kontaktu novorozence s rodiči jako standardu

6. Umožnění svobodné volby místa porodu

 

Odůvodnění:

1. Plnohodnotné zavedení péče porodních asistentek do systému péče o těhotné a rodičky

V České republice je v těhotenství ženám nabízena a hrazena pouze péče gynekologa a při porodu péče pro ženu neznámého a střídajícího se personálu v nemocnici. V šestinedělí není zajišťována navazující péče. V zahraničí se u zdravých nízkorizikových žen osvědčil model kontinuální péče komunitní porodní asistentky, která ženu doprovází celým průběhem těhotenství, porodem i při návštěvách po porodu. Tato péče je bezpečná, je spojena se srovnatelnou mírou novorozenecké mortality a morbidity jako nemocniční péče, ale s výrazně menší mírou poškození zdraví žen oproti porodům v nemocnici a se značnými finančními úsporami.

Přejeme si, aby si ženy mohly i bez lékařské indikace zvolit hrazenou péči porodní asistentky v těhotenství, při porodu a v šestinedělí, aby si v porodnici mohly zvolit péči porodní asistentky namísto péče lékaře a aby zdravotní pojišťovny zajišťovaly návštěvní službu porodních asistentek v těhotenství a v šestinedělí, která by již nyní měla být zajišťována a hrazena, ale není.

2. Umožnění vzniku porodních domů

Porodní domy jsou zdravotnická zařízení vedená porodními asistentkami, jejichž péče u nízkorizikových rodiček vykazuje srovnatelné nebo lepší výsledky než lékařská péče v nemocnicích (The Birthplace Study). Současná česká legislativa klade na porodní domy nejasné a nesplnitelné podmínky, které znemožňují jejich vznik. Přitom porodní domy by byly vhodným rozšířením možností porodní péče, zejména ve větších městech, kde nemocnice bojují s kapacitními problémy. Porodní domy jsou vhodnou alternativou pro ženy, které zvažují porod doma.

Přejeme si, aby podmínky pro provoz porodních domů byly stejné jako v zahraničí, kde se již osvědčily, a aby péče v porodních domech byla hrazena z veřejného zdravotního pojištění.

3. Zavedení standardů pro normální porod, monitoring kvality péče a zveřejňování dat

Mezi českými porodnicemi panují neodůvodněné obrovské rozdíly v kvalitě péče, v respektování medicíny založené na důkazech a v míře prováděných zásahů do porodů. Někde je prováděn nástřih hráze téměř všem prvorodičkám, zatímco jinde nástřih provedou jen 1 z 5, někde se rodí skoro každé druhé dítě císařským řezem, jinde je to 1 dítě z 10 (www.jaksekderodi.cz). V některých porodnicích se stále provádí tlačení na břicho rodičky, nebezpečná praktika bez důkazů o její účinnosti. V českých podmínkách neexistují standardy pro normální zdravý porod a nejsou respektována ani doporučení Světové zdravotnické organizace založená na vědeckých poznatcích. Statistická data o péči v jednotlivých porodnicích Ministerstvo zdravotnictví utajuje. Výbor pro odstranění diskriminace žen přitom vyžaduje přijetí a prosazování protokolu o normální porodní péči bez zbytečných lékařských zákroků.

Přejeme si, aby vznikly standardy pro normální porod založené na vědeckých poznatcích, aby Ministerstvo zdravotnictví monitorovalo a pravidelně vyhodnocovalo kvalitu péče v porodnicích a přijalo opatření, která povedou k jejímu zlepšování (zejména zveřejňování dat porodnic, způsob financování péče, který motivuje poskytovat bezpečnou a zdravou péči, a vzdělávání zdravotníků).

4. Respektování práva rodiček na svobodný a informovaný souhlas a respektování přání rodiček ohledně porodu

Ženy se v porodnicích běžně setkávají se zákroky bez svobodného a informovaného souhlasu, a dokonce někdy i proti své vůli. Zdaleka přitom nejde jen o postupy prospěšné pro ženy a děti, jak by se mohlo zdát. Jde velmi často o problematické postupy, které Světová zdravotnická organizace považuje za škodlivé, neefektivní, neprověřené nebo nevhodně používané (http://bit.ly/doporuceni-who; http://bit.ly/problematicke-postupy). Výbor OSN pro odstranění diskriminace žen například poukazuje na časté provádění nástřihu hráze bez medicínského opodstatnění a v rozporu s přáním ženy. Výbor požaduje po státu, aby zajistil, že všechny zákroky budou prováděny pouze s předchozím svobodným a informovaným souhlasem ženy. Kromě toho v porodnicích dochází k tomu, že nejsou respektována legitimní přání ženy, její volba doprovodu u porodu a dochází k narušování soukromí přítomností nadbytečného personálu u porodu.

Přejeme si, aby bylo naplněno doporučení Výboru a aby byl respektován svobodný a informovaný souhlas ženy se všemi vyšetřeními a zákroky v průběhu těhotenství a porodu a aby byla respektována přání ženy v souvislosti s porodem a její právo na soukromí. Přejeme si, aby docházelo ke vzdělávání zdravotníků o právech žen na informovaný souhlas a soukromí a aby nerespektování těchto práv bylo sankcionováno.

5. Zavedení nepřerušovaného kontaktu novorozence s rodiči jako standardu

V porodnicích je stále ještě běžné oddělování dětí od matek a otců, a to nejen na pár minut, ale i na dlouhé hodiny i dny. Přitom právem dítěte a jeho přirozenou potřebou je být v nepřerušovaném kontaktu se svými rodiči, zejména s matkou kvůli kojení a pocitu bezpečí. Výbor pro odstranění diskriminace žen kritizuje bezdůvodné oddělování novorozenců od matek a požaduje přijetí jasných metodických pokynů k zajištění toho, aby oddělení novorozence od matek podléhalo požadavku medicínské nezbytnosti.

Přejeme si naplnění tohoto doporučení Výboru a také to, aby věcné a technické požadavky na vybavení porodnic reflektovaly potřebu na zachování nepřerušovaného kontaktu matky a dítěte, a to i v situacích, kdy nejde o fyziologického novorozence.

6. Umožnění svobodné volby místa porodu

Stát uznává, že žena má právo si zvolit porod mimo nemocnici, v domácím prostředí. Problém je v tom, že stát brání tomu, aby u takového porodu byla poskytována potřebná péče porodní asistentky. Ze strany státu je to „motivace“ ženy, aby si místo porodu doma zvolila porod v nemocnici. Ve skutečnosti je to ohrožování zdraví a života ženy i dítěte, neboť část žen z různých důvodů plánovaně rodí a bude rodit doma. Na nepřiměřené omezování domácích porodů poukazuje i Výbor pro odstranění diskriminace žen a požaduje po České republice přijetí kroků včetně legislativních kroků k umožnění bezpečného a dostupné možnosti zvolit si porod s porodní asistentkou mimo nemocnici.

Přejeme si, aby bylo naplněno doporučení Výboru a existovala možnost zajistit si porodní asistentku k porodu doma a aby stát přestal odrazovat porodní asistentky od poskytování péče ženám.

Autor: Zuzana Candigliota | 5263 podpisů

Více >
STOP HYPERMARKETU V CENTRU PODĚBRAD ! 162 podpisů

STOP HYPERMARKETU V CENTRU PODĚBRAD !


Vážení obyvatelé města Poděbrady,
obracíme se na vás s žádostí o podporu naší petice "STOP HYPERMARKETU V CENTRU PODĚBRAD".

Dnešní vedení města definuje Poděbrady jako půvabné, klidné, komorně laděné, čisté a bezpečné město a klade si za cíl zlepšení kvality ovzduší, snížení hluku, ochranu životního prostředí a zklidnění dopravy.

Jsme přesvědčeni, že záměr investora vybudovat 300m od lázeňské kolonády hypermarket o zastavěné ploše 5000m2 a více jak 200 parkovacími místy, je s těmito bohulibými záměry města v absolutním rozporu.

Největší zátěž předpokládaného pohybu více než 2 000 dopravních prostředků každý den, by nesli obyvatelé ul. Mánesova, Dr. Horákové, Mánesova a na ně navazujících ulic. Předpokládá se, že při absolutním zatížení, by kruhovým objezdem u nadjezdu projelo až 19.000 vozidel, za 24 hodin!

Otevírací doba 7.00-22.00, 7 dní v týdnu, což znamená absolutní změnu kvality bydlení obyvatel v okolí celého obchodního centra.
V blízkém okolí plánovaného hypermarketu není cyklostezka a ani zde nejsou přechody.
Přejít vozovku pod nadjezdem z ul. Alešova do ul. U garáží již dnes znamená velké riziko, natož při případném, dramatickém navýšení hustoty dopravy na tomto kruhovém objezdu.

V neposlední řadě je tímto záměrem ohrožena existence stávajících drobných podnikatelů ve měste.

Toto jsou argumenty, které by měly iniciovat aktivitu vedení města k hledání způsobů a prostředků, jak zabránit přebudování centra lázeňského města Poděbrady na nákupní zónu.

Petice si klade za cíl aktivizovat občany Poděbrad, kterým není lhostejné, jak a kde budeme žít. Jestli v lázeňském městě, nebo v nákupním centru.
Děkujeme za Vaši podporu.

Za petiční výbor: Roman Gütter, Kozinova 804, Poděbrady

 

Autor: filip starý | 162 podpisů

Více >
Petice  za dobrovolnost očkování proti spalničkám, příušnicím a zarděnkám 7218 podpisů

Petice za dobrovolnost očkování proti spalničkám, příušnicím a zarděnkám

My, níže podepsaní, vyzýváme poslance, senátory a vládu České republiky, aby do právního řádu ČR zajistili přijetí zákonného či podzákonného právního předpisu, který by ustanovil dobrovolnost očkování proti spalničkám, příušnicím a zarděnkám.

Proč má být očkování proti spalničkám, příušnicím a zarděnkám dobrovolné

1. Protože očkování kombinovanou vakcínou MMR neumožňuje dosáhnout optimální ochrany populace před těmito nemocemi.

2. Protože očkování proti těmto nemocem je dobrovolné ve všech vyspělých demokratických zemích a dokonce i v některých postkomunistických státech.

3. Protože tyto nemoci nepředstavují takové zdravotní riziko, aby bylo nutné očkování vymáhat zákonem pod hrozbou pokuty a omezování neočkovaných dětí.

 

I.

Účinnou ochranu proti spalničkám potřebují ty úplně nejmenší děti, účinnou ochranu proti příušnicím hlavně chlapci a mladí muži a účinnou ochranu proti zarděnkám až ženy v období těhotenství. Jedná se zřetelně o zcela odlišné skupiny osob. Tato skutečnost by měla mít v každém rozumně řízeném systému ochrany veřejného zdraví zcela zásadní význam, a to pro nalezení a přijetí optimálních očkovacích schémat proti každému z těchto tří onemocnění samostatně.

Používání kombinované vakcíny MMR (Measles, Mumps, Rubella), tedy živé vícesložkové vakcíny proti spalničkám, příušnicím a zarděnkám, však brání použití optimálního schématu očkování pro každé z těchto tří onemocnění. Protože je proti spalničkám žádoucí očkovat velmi brzy, je příliš brzy očkováno i proti příušnicím a zarděnkám a mladí dospělí již nejsou proti těmto chorobám chráněni. Zlepšit schéma očkování vakcínami MMR proti jednomu onemocnění znamená pravidelně zhoršit schéma očkování proti onemocnění jinému.

Důsledky těchto neoptimálních protichůdně-kompromisních schémat můžeme již mnoho let pozorovat také v ČR. Jsou to mimo jiné již zcela pravidelné lokální epidemie (outbreaky) příušnic mezi mladými očkovanými lidmi (1).

Z důvodů, které nebyly nikdy veřejně objasněny, se orgány ochrany veřejného zdraví nepokusily na našem trhu zajistit trvalou dostupnost tzv. monovalentních vakcín, především samostatných vakcín proti spalničkám a vakcín proti příušnicím a zarděnkám. Naopak připustily, aby z našeho trhu zmizely registrované monovalentní vakcíny (např. Pavivac (2)). Orgány ochrany veřejného zdraví ČR se svou nečinností spolupodílí na neoptimálním stavu ochrany veřejného zdraví a účastní se protežování spotřeby vakcín MMR na úkor legitimních zdravotních zájmů všech očkovaných dětí a celé populace.

 

II.

Očkování proti příušnicím, zarděnkám a spalničkám je v Evropě (31 států, t.j. 28 států EU plus Norsko, Švýcarsko a Island) povinné pouze v devíti zemích (3). Z postkomunistických zemí již od povinného očkování zcela upustila Litva a Estonsko. Dokonce ani státy, které zavedly povinné očkování a na svém území jej velmi přísně prosazují (Francie), nepřistoupily k zavedení povinného očkování proti spalničkám, příušnicím a zarděnkám. Neshledaly k tomu dostatečné odborné důvody.

Japonsko ustoupilo od používání kombinované vakcíny MMR v roce 1993 a od té doby toto očkování nebylo v Japonsku obnoveno. Dobrovolné očkování je prováděno monovakcínami (4).

 

III.

Očkování proti příušnicím je očkování proti dříve zcela běžné dětské nemoci, která nikdy nepatřila mezi „metly lidstva“ a která má u malých dětí nejmírnější a nejpříznivější průběh. Je to právě současný způsob očkování proti příušnicím, který zvyšuje očkovaným dětem zdravotní riziko. Efekt očkování totiž příliš rychle vyprchává (5). V důsledku toho se posouvá výskyt příušnic do vyšších věkových skupin adolescentů a dospělých, ve kterých je toto onemocnění objektivně nebezpečnější (6). Příušnice jsou obávané zejména u dospívajících chlapců a mladých mužů, a to pro riziko virového zánětu varlat s možným následkem neplodnosti.

Očkování proti zarděnkám je očkování proti běžné dětské nemoci, která je nebezpečná pouze pro matky v těhotenství, a to kvůli možnému ohrožení vyvíjejícího se plodu (7). Takové případy však byly i před érou očkování jen velice vzácné. Očkování proti zarděnkám je užitečné pouze pro ženy, a to až ve věku 17-35 let. Vzhledem k riziku poškození plodu zarděnkami je s podivem, že neexistuje žádná klinická studie, která by ochranný účinek vakcín MMR proti zarděnkám potvrzovala. Ochranný účinek očkování vakcín MMR proti zarděnkám tedy zatím ani není vědecky prokázán (8). Dětem v ČR je dnes očkování proti zarděnkám aplikováno nerozumně brzy, a to již před druhým rokem věku. V nezanedbatelném procentu případů proto stihne hladina protilátek proti viru zarděnek poklesnout pod kritickou hodnotu tak brzy, že vakcína nechrání těhotnou ženu před onemocněním a tedy ani plod před rizikem vrozených vývojových vad (9).

Očkování proti spalničkám je očkování proti běžné dětské nemoci, která také nepatřila mezi „metly lidstva“. V době před očkováním spalničky nikdy nebyly všeobecně obávaným onemocněním. Úmrtnost na spalničky dramaticky poklesla a byla v ČR velmi nízká již před zahájením očkování v roce 1969 (10). Spalničky mohou vzácně ohrozit vážným průběhem a některými komplikacemi především velmi malé děti do 1-2 let věku.

 

Závěrem

My, níže podepsaní, považujeme za nelegitimní a protiústavní, aby stát nařizoval rodičům a jejich dětem povinně se podrobit zdravotní péči, která představuje neoptimální a nedokonalou prevenci navíc méně závažných infekčních onemocnění. Máme za to, že stát může nařídit a vynucovat povinné očkování pouze tehdy, pokud nejprve učinil vše pro to, aby občanům zpřístupnil takový způsob očkování, který odpovídá aktuálnímu stavu vědeckého poznání.

Princip dobrovolnosti a svobodné volby rodičů musí být zachován i proto, že rodiče už dnes mohou na své náklady zajistit svým dětem lepší a kvalitnější očkovací schémata pomocí monovalentních vakcín dostupných v sousedních zemích (11, 12).

Politické upřednostňování vakcín MMR je ve svém důsledku aktem odepření optimální ochrany veřejného zdraví a úmyslným poškozováním práv a legitimních zájmů občanů ČR.

Proto žádáme poslance, senátory a vládu ČR, aby vyhověli požadavku této petice.

 

V Praze, dne 21. března 2017

 

Václav Hrabák
předseda Společnosti pacientů s následky po očkování, z. s.
 

Sestavitel petice:
Společnost pacientů s následky po očkování, z. s.
Horní 2, 140 00 Praha 4 – IČO: 04420934
www.poockovani.cz/peticeMMRwww.e-petice.cz/MMR

 

Zdroje, odkazy a přílohy:

(1) www.ockovani.wordpress.com/2016/03/03/kazdorocni-epidemie-priusnic-u-ockovanych/

(2) www.sukl.cz/modules/medication/detail.php?code=0137313&tab=info

(3) Očkování proti spalničkám, příušnicím a zarděnkám mají jako povinné pouze tyto státy: Bulharsko, Rumunsko, Lotyško, ČR, SR, Chorvatsko, Maďarsko, Polsko, Slovinsko.


(4) www.japantoday.com/category/health/view/japans-national-immunisation-program-still-trails-behind-europe

(5) www.​academic.oup.com/jid/article/197/7/950/798890/Persistence-of-Measles-Mumps-and-Rubella

(6) http://reference.medscape.com/article/966678-overview

(7) www.​academic.oup.com/jid/article/187/Supplement_1/S146/2043190/New-Horizons-in-the-Control-of-Rubella-and

(8) www.onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/14651858.CD004407.pub3/abstract

(9) www.jid.oxfordjournals.org/content/206/10/1542.long

(10) www.szu.cz/uploads/Epidemiologie/2014_Trendy_ockovacich_nakaz.pdf strana 13

(11) Masern-Impfstoff-Merieux, řádek 2 tabulky povolených LP v SRN www.pei.de/EN/medicinal-products/vaccines-human/measles/measles-node.html

(12) Právní předpisy EU umožňují všem občanům čerpat zdravotní služby v libovolném členském státě EU podle pravidel daného státu. Rodiče z České republiky tak mohou požadovat například po dětských lékařích ve Spolkové republice Německo očkování svých dětí, a to vakcínami uvedenými na trh v SRN, které na trhu v ČR nejsou registrovány.

 

Pokud chcete podpořit tuto petici maximálně efektivně, prosíme o podepsání její elektronické i tištěné verze současně.

Petici a podpisový arch k vytištění stahujte zde:

Petice včetně podpisového archu - www.poockovani.cz/downloads/peticeMMR+arch.pdf
Samostatný podpisový arch -  www.poockovani.cz/downloads/Podpisovy_arch_peticeMMR.pdf

 

Více informací naleznete na www.poockovani.cz/peticeMMR

 

Autor: Společnost pacientů s následky po očkování, z. s. | 7218 podpisů

Více >
7 Tezí k aktuální revizi RVP ZV - Otevřený dopis ministru Robertu Plagovi 315 podpisů dosaženo

7 Tezí k aktuální revizi RVP ZV - Otevřený dopis ministru Robertu Plagovi

SEDM TEZÍ K OTEVŘENÍ VEŘEJNÉ DISKUSE K  AKTUÁLNÍ REVIZI RVP ZV

Deklarace historiků a členů Odborné skupiny pro revizi RVP - vzdělávacího oboru Dějepis  

Otevřený dopis ministru Robertu Plagovi 

 

Vážený pane ministře, 

členové výše uvedené odborné skupiny, společně s dalšími signatáři petice, Vás tímto vyzývají k veřejné reakci na teze přeložené níže. 

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR nedávno představilo revizi Rámcového vzdělávacího programu pro Základní vzdělávání (RVP ZV). Změna s účinností od 1. září 2021 posiluje v RVP ZŠ hodinovou dotaci pro informatické myšlení (computational thinking), tedy vzdělávací oblast Informační a komunikační technologie (ICT).  

V  důsledku toho mají být na 1. i 2. stupni ZŠ redukovány hodiny věnované oblastem Člověk a příroda, Člověk a společnost, Člověk a jeho svět, Umění a kultura aj., tedy přírodovědným, společenskovědním a uměnovědným předmětům (přírodopis, fyzika, chemie, zeměpis, dějepis, občanská, mediální, hudební a výtvarná výchova).  Jedná se o zásadní porušení východisek, s nimiž doposud pracovaly odborné komise, spolupracující s MŠMT na plánovaných revizích RVP dalších vzdělávacích oblastí. 

Vzhledem k autoritativnímu způsobu, jakým byla změna předložena a okamžitě nařízena vedení základních škol k „pokusné“ implementací ve školním roce 2021/2022, pokládáme za nutné se k  situaci vyjádřit.  

Český vzdělávací systém i dosavadní RVP jistě vyžadují revizi i obsahovou redukci. Pokud má být však učiteli i veřejností přijata kladně, nesmí se stát obětí komunikačních lapsů ze strany MŠMT. Ministerstvo bohužel ignorovalo opakované volání po veřejné diskusi s pedagogickou i laickou veřejností. Takový přístup je však v demokratické zemi, jakou ČR chce být, neobhajitelný.  

Níže podepsaní zástupci pedagogické veřejnosti a vysokoškolských učitelů, kteří mají připravovat budoucí učitele na výzvy 21. století, se vůči  postupu MŠMT důrazně ohrazují.  

*** 

PŘEDKLÁDÁME 7 VÝHRAD K  PŘEDSTAVENÉ ZMĚNĚ RVP, jež by měly nabídnout argumentační východisko k  veřejné diskusi.

 

Očekáváme, že bude konečně otevřen dialog s odbornou a pedagogickou veřejností a termín závaznosti předložené revize bude ze strany MŠMT odložen do doby, než budou představeny i nadále připravované tzv. „velké revize“ dalších vzdělávacích oblastí. O nich přitom MŠMT z nejasných důvodů mlčí.

Vyzýváme tímto vyučující „naukových“ předmětů i fakultní didaktiky, kteří připravují budoucí učitele pro vzdělávací praxi 21. století, aby naše stanovisko prostudovali a případně se k němu připojili.  

*** 

TEZE 1: Dlouhodobě připravované návrhy revize RVP v  dalších vzdělávacích oblastech do svých cílů logicky a funkčně včlenily podstatnou část položek připsaných nově oblasti ICT. Revize předložená MŠMT tyto návrhy z nepochopitelných důvodů nezohlednila. Předkládá pouze nekoncepčně “proškrtané” obsahy.  

Při revizích obsahů a cílů “naukových” oblastí byl kladen důraz na posílení digitální, čtenářské či historické gramotnosti. Ty zahrnují jak komunikační dovednosti, tak práci s informacemi, orientaci ve webovém prostředí, modelování i tzv. soft skills. Není tedy důvod jednostranně posilovat ICT redukcí dalších oblastí. Smysl má spíše  proměnit dosavadní obsah informatiky ve stávající hodinové dotaci v duchu nově deklarovaného důrazu na algoritmy, vizualizace řešení problému, programování, SW/HW. 

TEZE 2: Předložená změna RVP stojí na zásadním porušení principů, s  nimiž v  minulých letech pracovaly odborné komise spolupracující na plánovaných revizích RVP. Není zdůvodněno, proč by v rozporu s úsilím posilovat mezioborové vazby mělo ICT jiným oblastem odebírat jak hodiny, tak obsah. 

Došlo k ní bez návaznosti na již několik let probíhající přípravu revize RVP v dalších vzdělávacích oblastech. Odborným komisím, které v dobré víře v předchozích letech spolupracovaly na plánovaných revizích vzdělávacích obsahů, bylo navíc odpovědnými pracovníky institucí MŠMT (Národní ústav pro vzdělávání, dnes Národní pedagogický institut ČR) garantováno zachování dosavadní hodinové dotace pro příslušné vzdělávací oblasti. Současná revize toto stanovisko porušila tím, že kromě disponibilních hodin “uvolnila” pro ICT i naukové předměty a výchovy.  

TEZE 3: Informatické myšlení je předpokladem automatizace a digitalizace světa práce, a je tedy nutnou součástí základního vzdělání. Člověk však není mechanismus, nýbrž organismus.  

K orientaci v současném světě je stejně potřebná i schopnost občana demokratické země pracovat s informacemi a daty, vyhodnocovat jejich relevanci, podrobovat teze experimentům, formulovat podložené argumenty, umět diskutovat, zaujímat postoje k dění ve veřejném prostoru - a v neposlední řadě docenit kromě účelnosti i estetickou hodnotu světa kolem nás a význam kulturního dědictví. K tomu všemu primárně slouží jak výuka jazyků, včetně češtiny, tak společenskovědní i přírodovědné předměty. Právě jejich hodinovou dotaci má však zčásti převzít navrhovaná oblast ICT, aniž by k tomu byl srozumitelný důvod.  

TEZE 4: Zkvalitnění informatického myšlení v  základním vzdělávání je potřebné. Mnohé školy už takový krok udělaly v  rámci stávajícího RVP. 

Není tedy bezpodmínečně nutné všude plošně posilovat hodinovou dotaci ICT na úkor dalších oblastí a omezovat direktivně objem „naukových“ předmětů, jako je fyzika, chemie, přírodopis, zeměpis, dějepis či občanská výchova. Toto rozhodnutí by mělo být nadále ponecháno v kompetenci ředitelů škol.  

TEZE 5: Pokud mají učitelé chystané změny v oblastech jazykového, přírodovědného i společenskovědního vzdělání uskutečnit v praxi, není možné jim na tyto oblasti ponechat v  některých ročnících ZŠ jednohodinovou dotaci týdně.  

Právě k tomu navrhovaná redukce disponibilních hodin bohužel směřuje. Chystané změny RVP, posilující v daných oblastech funkční gramotnost, samozřejmě předpokládají redukci obsahů stávajícího RVP v „naukových“ předmětech v duchu Strategie 2030+. Není ale možné při redukci hodinové dotace proměnit výuku „obsahů“ ve společný experiment či dialog na základě individuálního přístupu. 

TEZE 6: Posílení kompetencí v  oblasti ICT se musí stát nedílnou součástí odborné vysokoškolské přípravy budoucích učitelů v  jakékoli vzdělávací oblasti.  

Nemá tedy vést ke vzniku nových předmětů ani studijních oborů. Tuto podmínku systémové změny však MŠMT dosud v navrhované změně s pedagogickými fakultami a dalšími VŠ připravujícími učitele nijak nekomunikovalo.  

TEZE 7: Změny RVP nesmějí v  neúnosné míře zatížit učitele v  praxi.  

Předpokladem dobře připravených podkladů jakékoli systémové změny ve státě, který chce dostát současným nárokům funkční informatické gramotnosti, je minimalizace formálních byrokratických mechanismů. Portál https://revize.edu.cz/ tuto funkci bohužel nenaplňuje. Pouze přidává další článek v procesu neúnosného papírování. Při předložení systémové revize RVP včetně funkční proměny ICT není možné kázat vodu a pít víno.  

 

V Praze dne 18. 2. 2021 

 

Podepsáni:  

Členové někdejší Odborné skupiny pro revizi RVP - vzdělávacího oboru Dějepis při NÚV MŠMT: 

Prof. PhDr. Zdeněk Beneš, CSc., Filozofická fakulta UK, Katolická teologická fakulta UK 

Mgr. Kamil Činátl, Ph.D. , Filozofická fakulta UK, Ústav pro studium totalitních režimů 

PhDr. Milan Ducháček, Ph.D.  Fakulta přírodovědně-humanitní a pedagogická Technické univerzity v Liberci, Lauderovy školy při Židovské obci v Praze, Ústav pro soudobé dějiny AV ČR v. v. i.  

Doc. PhDr. Blažena Gracová, CSc. , Filozofická fakulta Ostravské univerzity, Ostrava 

PhDr. Hana Havlůjová, Ph.D. , Pedagogická fakulta UK, Praha 

PhDr. Dagmar Hudecová, (ex-) Národní institut dalšího vzdělávání MŠMT ČR 

Mgr. Pavel Martinovský , ZŠ Vratislavova, Praha, předseda výboru Asociace učitelů dějepisu (ASUD) 

Mgr. Tomáš Mikeska , Pedagogická fakulta UK,, Gymnázium Evolution Jižní Město, Praha 

PhDr. Jaroslav Najbert, Ph.D,. Ústav pro studium totalitních režimů, Gymnázium Přírodní škola, o.p.s., ÚSTR, PedF UK, Praha 

PhDr. Roman Pazderský, Ph.D., Střední škola Sion High School, Hradec Králové 

Mgr. Jaroslav Pinkas, Ph.D., Ústav pro studium totalitních režimů, Pedagogická fakulta UK, Praha 

Mgr. Martin Vonášek , Gymnázium Hladnov, Ostrava; Humanitní digicentrum, člen Jednoty školských informatiků

Bc. Pavel Žalský, ZŠ Karla Klíče, Hostinné 

  

Deklaraci podpořil Výbor Asociace učitelů dějepisu České republiky (ASUD). 

 

Kontaktní adresa:

Milan Ducháček: milan.duchacek@tul.cz

 

K deklaraci se dále připojují: 

 

 

Autor: Milan Ducháček | 315 podpisů

Více >
Chceš změnu? Jednoduše začni!
  • založ
  • podpoř
  • sdílej
Založit petici

Vyberte si svůj region

celá ČR

Karlovarský kraj Plzeňský kraj Jihočeský kraj Ústecký kraj Liberecký kraj Středočeský kraj Praha Královehradecký kraj Pardubický kraj Kraj Vysočina Jihomoravský kraj Olomoucký kraj Moravskoslezský kraj Zlínský kraj

Tento web používá cookies k lepšímu fungování webu a analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. V pořádku