Petice proti výstavbě lanovky z Pisárek do Univerzitního kampusu v Brně 2990 podpisů

Petice proti výstavbě lanovky z Pisárek do Univerzitního kampusu v Brně

Vážení zastupitelé města Brna,

 

město Brno plánuje postavit novou velkokapacitní lanovku, která by měla propojit ulici Lipová v Pisárkách s univerzitním kampusem v Bohunicích. Lanovka by měla mít kapacitu 2000 osob za hodinu a stát téměř miliardu korun. My, níže podepsaní občané České republiky, prostřednictvím této petice s tímto k životnímu prostředí bezohledným, drahým a zbytečným záměrem města Brna zásadně nesouhlasíme a žádáme Vás, abyste jej zastavili! Realizaci tohoto projektu považujeme za nepřípustnou z níže uvedených důvodů.

 

1. Záměr výstavby lanovky v Brně považujeme za zcela nekoncepční, finančně neúčelný a zbytečný. Z pohledu dopravy lidí do Univerzitního kampusu v Bohunicích připomínáme, že sem byla nedávno protažena trasa tramvaje č. 8. Z pohledu spoje z Pisárek pak fungují trolejbusové linky, jejichž jízda trvá v dotčeném úseku jen 9 minut. Jejich posílení v případě potřeby (např. kyvadlová doprava přes tunel) by bylo rozhodně ekonomičtější, efektivnější a ve finále i rychlejší řešení bez toho, aby došlo k zbytečnému mrhání penězi a rozsáhlé likvidaci přírodních biotopů. Novou atrakci pro turisty tohoto typu Brno dle našeho názoru rozhodně nepotřebuje. Navíc se Brno aktuálně zadlužuje stavbou multifunkční haly ARENA BRNO a k tomu investuje v dopravních stavbách na celé řadě míst najednou.

 

2. Oblast svahů nad Riviérou na pravém břehu řeky Svratky, která je záměrem přímo ohrožena, zahrnuje nejrozsáhlejší lesní porosty v blízkosti centra města. Toto území je proto v současnosti velmi atraktivní a obyvateli Brna vyhledávanou přírodní lokalitou, především díky jejímu klidovému charakteru. Jde o přírodní oázu uprostřed zástavby a hlučných dopravních tepen, která slouží pro rekreaci, sport i pobyt v přírodě. Využívají ji přitom nejen lidé bydlící v okolí, ale i studenti a lidé pracující v univerzitním kampusu. Tato oblast je už nyní pod velkým tlakem různých necitlivých záměrů. Plánovaný projekt lanovky by významně a nevratně poškodil klidný a přírodní charakter území.

 

3. Zájmové území patří mezi nejvýznamnější ornitologické lokality v rámci celého Brna, byl zde zjištěn výskyt více jak 80 ptačích druhů. Mezi nimi jde i o druhy zvláště chráněné podle vyhlášky č. 395/1992 Sb. zákona č. 114/1992 Sb. o ochraně přírody a krajiny. To se týká především mokřadních a lesních druhů, které zde nacházejí jedno z mála útočišť na území města. Za všechny lze zmínit např. kriticky ohrožené morčáky velké či silně ohrožené ledňáčky říční a ostříže lesní. Kromě silně negativního ovlivnění jejich biotopu by po výstavbě lanovky docházelo k nevyhnutelným masakrům ptáků po nárazech do drátů lanovky, především v rizikovém úseku křížení s řekou, a do skleněných ploch, kterými návrh podle vizualizací rozhodně nešetří. Budování a následný provoz lanovky by tedy spolu s fragmentací biotopů, hlukovým i světleným znečištěním měl za následek silné rušení všech lesních živočichů a významně negativně by ovlivnil hnízdící populace ptáků, včetně jejich zabíjení.

 

4. Přímo v trase plánované lanovky se nachází i největší a poslední velké zimní nocoviště havranů polních a kavek obecných na jižní Moravě, jejichž počty se zde v posledních zimách pohybují až kolem 15 tisíc ptáků. Tito ptáci na Brněnsko přilétají v zimním období z dalekých hnízdišť v Rusku a Bělorusku a na nocování se k nim připojuje i celá hnízdící brněnská populace silně ohrožených kavek. Nocování velkých hejn těchto druhů je z širšího okolí Brna známé více než 100 let, přičemž od zimy 2011/12 existuje dotčené nocoviště v oblasti Riviéry. Realizací záměru by velmi pravděpodobně došlo k zániku tohoto nocoviště, což by mělo dopad na regionální populace obou druhů – u havranů by zaniklo jediné velké jihomoravské nocoviště, u zvláště chráněných kavek by kromě zimujících ptáků byla negativně ovlivněna i celá brněnská a tím i jihomoravská populace.       

 

5. V době klimatické krize potřebujeme vysokou biodiverzitu, stabilní ekosystémy a zvláště ve městech investice do adaptací k probíhajícímu oteplování. Pro město Brno i jeho obyvatele je zcela jistě užitečnější vynaložit finance na ozeleňování ulic za účelem jejich ochlazení v horkých letních měsících, ale i další zelená opatření jako je zachytávání vody či instalace solárních panelů. Tato opatření města v dnešní době potřebují daleko více než další monstrózní stavbu z betonu, železa a skla.

 

Vážení zastupitelé, ze všech zmíněných důvodů vás žádáme, abyste se zasadili o zastavení záměru výstavby lanovky mezi výstavištěm a kampusem. Věříme, že pokud bude město Brno pečovat o svou zeleň a přírodní hodnoty, tak tím na rozdíl od zbytečné lanovky skutečně přispěje ke kvalitnímu životu svých obyvatel. 

 

Děkujeme.                                   19. února 2024

 

Souhrn:

Já, níže podepsaný, nesouhlasím s výstavbou lanovky z těchto důvodů:

1. Z dopravního hlediska je lanovka naprosto zbytečná, do Kampusu již nyní vede páteřní tramvajová linka a existuje dobré spojení trolejbusy.
2. Výstavba a provoz lanovky by nevratně poškodila les nad Riviérou na pravém břehu řeky Svratky a ohrozila život desítek chráněných druhů ptáků a dalších živočichů.
3. Výstavba a provoz lanovky by způsobila zánik jediného velkého nocoviště havranů a kavek na jižní Moravě.
4.Výstavba lanovky je drahá a neekonomická. Jde o samoúčelný projekt, který pro Brno nemá žádný praktický význam. Město by mělo investovat do smysluplných projektů.

 

Petici organizují: Česká společnost ornitologická – Jihomoravská pobočka, Český svaz ochránců přírody Morava, Nesehnutí a spolek Limity jsme my

Více na https://www.birdlife.cz/havrani-v-brne/

 

 

Autor: Jan Sychra | 2990 podpisů

Více >
Petice za dřívější odchod do důchodu pracovníků v přímé obslužné péči 1276 podpisů chybí 724

Petice za dřívější odchod do důchodu pracovníků v přímé obslužné péči

My všichni (většinově ale ženy) níže podepsaní apelujeme na ty, kteří o tomto rozhodují, abychom my, pracovníci v přímé obslužné péči, mohli jít dříve do tzv. důchodu, než je dosažení věku (cca) 65 let.

Důvodem pro dřívější odchod do důchodu je dle našeho názoru to, že naše profese, služba lidem, starším a povětšinou nemocným, je psychicky, ale hlavně fyzicky velmi náročná. A kdo tuto práci vykonává delší čas, 10, 15 nebo 20 let a je již ve věku 55 let a více, má sám již své zdravotní problémy, které také vyplynuly z výkonu tohoto povolání. Toto, dá se říct poslání, vykonáváme rádi, většina ji dělá srdcem a naplňuje nás to, ale nedá se to ani tak dělat na úkor svého zdraví.

Proto žádáme posuzující a rozhodující orgány, aby přehodnotily náš věk, kdy budeme moci odejít do zaslouženého důchodu, abychom si odpočinuli a měli ještě sílu a čas postarat se o naše rodiče a radovat se z našich vnoučat. Předem děkujeme za to, že se tímto důležitým tématem budete zabývat a doufáme, že se rozhodnete správně.

S pozdravem,

všichni pracovníci přímé obslužné péče.

 

Ráda bych poukázala na článek, který se věnuje kategorizaci prací u pracovníků v sociálních službách. Autorka uvádí rizikové faktory a negativní jevy, které jsou spojeny s touto prací, a zaměstnavatelé je často podceňují. Ke kategorizaci prací se nepřistupuje zodpovědně v plném rozsahu, dokumentace BOZP je nevyhovující, odborně způsobilá osoba k zajišťování úkolů v prevenci rizik často neumí stanovit specifika práce a jejích rizikových faktorů. 

(Použit první odstavec článku)

https://www.bozpinfo.cz/zarazeni-praci-do-kategorii-v-socialnich-sluzbach-v-domovech-pro-seniory?fbclid=IwAR13JQbDeycU8acGUNmTEu1LUb8kpvIzzCMHbAJSqOktTglFCkynbt1TwDw

Autor: Hana Malá | 1276 podpisů

Více >
Petice proti množírnám psů 17286 podpisů

Petice proti množírnám psů

Důrazně žádáme o legislativní změnu, která by zamezila, aby v České republice trpěly tisíce zvířat v množírnách ve kterých se ze psů stává pouhé zboží.

Nejcharakterističtějším znakem těchto prostorů jsou otřesné podmínky, zvířata žijí většinou v těsných klecích, nemají žádný pohyb, pořádnou stravu a v některých případech jsou nechávány v nevytápěných prostorech i v zimě, protože jejich zdraví a spokojenost jsou tím posledním, o co obchodníkům s takto chovanými psy jde.

 

Feny žijí jen proto, aby rodily a jakmile toho již nejsou schopny, jsou nemilosrdně utráceny. Štěňata jsou odebírána od psů v nejútlejším věku, díky čemuž dochází k jejich častému úmrtí, neboť ještě nejsou schopny samostatného přežití. I v případě, že jsou se štěňata dostatečně životaschopná a přežijí, provází je od mládí zdravotní a psychické problémy, které zcela korespondují s hrůznými podmínkami, ve kterých jsou psi vychováváni. Nejedná se pouze o růstové problémy, díky absolutnímu nedostatku socializace nejsou psi zvyklí nejen na lidi, ale ani na ostatní psy či jiná zvířata, v extrémních případech dokonce ani na denní světlo.

 

„V množírnách zvířata žijí ve vlastních výkalech na malém prostoru jako ve vězení, nemají dostatek krmení ani vody. Ta, která mají více štěstí, jsou určena na prodej, pokud přežijí transport narvaná do malých přepravek na ovoce a zeleninu bez vody a krmení, na místo určení," říká veterinářka Martina Načeradská.

Problém je zcela nevhodně řešený legislativě, po právní stránce se jedná pouze o obecné formulace, které není sebemenší problém obejít, veterinární zpráva poté nemá právo na kontrolu bez předchozího oznámení, což dává množitelům dostatek času vše na oko zakrýt či uvést do vyhovující stavu, který samozřejmě trvá jen po dobu nezbytně nutnou. Navíc veterinární zpráva operuje vždy v daném regionu, není tedy pro množitele nic jednoduššího, než problematickou množírnu přesunout do jiného kraje.

Vše je podpořeno stále častějším prodejem přes internet, neboť dochází k takřka minimální kontrole před nákupem.

 

Místopředsedkyně Senátu Miluše Horská doufá ve změnu legislativy za dva roky, což nám přijde jako zcela neadekvátně dlouhá doba. Apelujeme proto na ministerstvo zemědělství a spravedlnosti, aby neprodleně zakročily. 

Autor: Petra Kociánová | 17286 podpisů

Více >
Petice proti plánovanému provedení objízdné trasy do Želče 207 podpisů dosaženo

Petice proti plánovanému provedení objízdné trasy do Želče

Na letošní rok je naplánována oprava mostu přes železnici do Želče u Měcholup. Dojde tedy k úplnému uzavření jediné příjezdové cesty do obce, náhradní objízdná trasa je plánována přes ostatní komunikaci, která je v havarijním stavu. Dle údajů z projektové dokumentace, na základě které byla uzavřena smlouva s dodavatelskou firmou, bude část objízdné trasy opravena recyklátem, v druhé části bude opraveno 25 výtluků. V úseku dlouhém cca. 1 km dojde k rozšíření komunikace na 3 metry.

Takto navržené úpravy považujeme za zcela nevyhovující z těchto důvodů:

- současné navrhované řešení omezí dojezd složek integrovaného záchranného systému a prodlouží ho téměř o dvojnásobek – a to jen v případě volného průjezdu objízdné trasy, což vzhledem k šířce komunikace nebude vždy možné (po komunikaci budou jezdit autobusy, zemědělské stroje, v době sklizně i kamionová doprava)

- linková autobusová doprava je nyní zajišťována spojem 415, který na své trase do/z Prahy získá více než 20 minutové zpoždění, navrhované opravy objízdné trasy nebudou pro autobusovou dopravu dostačující (především kvůli šířce komunikace)

- místní komunikace v obci, která by měla být využívána jako objízdná, je úzká, nepřehledná, bez chodníků a možnosti vyhnout se projíždějícím vozidlům (silnice je využívána dětmi a důchodci jako komunikace pro chodce)

- navrhovaným řešením dojde k zamezení přístupu občanů Želče na sportovní hřiště (včetně členů tělovýchovné jednoty, která má hřiště ve správě a zodpovídá za jeho údržbu)

- v obci chybí základní občanská vybavenost (plnohodnotný obchod, lékař, škola, školka), občané by museli několikrát denně využívat nedostatečně opravenou objízdnou trasu (zvýšené opotřebení vozů ve vlastnictví občanů obce, vyšší náklady všech občanů na dopravu do zaměstnání, škol a dalších institucí, časová náročnost)

1. Požadujeme zajištění dopravně inženýrského opatření provedením provizorního přemostění. Toto bylo požadováno již v květnu 2022, do dnešního dne jsme neobdrželi stanovisko proč tato varianta nebyla provedena.

2. V případě nemožnosti realizovat objížďku přes mostní provizorium, požadujeme zřízení objízdné trasy pro rychlou záchrannou službu a osobní automobily přes viadukt "ke mlýnu". Objízdná trasa by v tomto případě byla cca. 700 metrů.

3. Žádáme vedení městyse Měcholupy o sjednání nápravy a hájení zájmů občanů Želče.

Autor: Lenka Kořínková | 207 podpisů

Více >
Chceš změnu? Jednoduše začni!
  • založ
  • podpoř
  • sdílej
Založit petici

Vyberte si svůj region

celá ČR

Karlovarský kraj Plzeňský kraj Jihočeský kraj Ústecký kraj Liberecký kraj Středočeský kraj Praha Královehradecký kraj Pardubický kraj Kraj Vysočina Jihomoravský kraj Olomoucký kraj Moravskoslezský kraj Zlínský kraj