Změnit údaje i v profilu?
Vážená paní primátorko, vážení členové Rady hlavního města Prahy,
dovolte nám, abychom se na vás jako příslušníci odborné i laické veřejnosti obrátili ohledně zajištění dostatečné kapacity městské hromadné dopravy (MHD) a také v otázce koncepce osobní dopravy na území města, která by zajistila udržitelnou dopravu i do budoucna.
Dozvěděli jsme se, že v současné době je problém získat z rozpočtu města prostředky na posílení MHD v úsecích, kde dochází k překračování standardů obsazenosti. Standardy obsazenosti jsou přitom klíčovou součástí Regionálního plánu Pražské integrované dopravy (PID) a měly by být závazným podkladem pro projektování a financování veřejné hromadné dopravy (VHD) v rámci celého systému PID, včetně pražské MHD. V současnosti platné standardy obsazenosti jsou dle Regionálního plánu PID následující:
metro ‒ vůz (20 m) ‒ 124 osob
tramvaj ‒ vůz (16 m) ‒ 70 osob
tramvaj ‒ souprava (32 m) ‒ 140 osob
autobus ‒ standardní (12 m) ‒ 59 osob
autobus ‒ kloubový (18 m) ‒ 90 osob
Nepřekračování standardů obsazenosti je v současnosti o to zásadnější, že tyto standardy nezahrnují žádnou rezervu kapacity a uvedená obsazenost vozidla je již na samé hranici přijatelného komfortu pro cestující. Současně však absence jakékoliv rezervy kapacity znamená, že spoj již nemůže pojmout další cestující, kteří by měli být do MHD přilákáni, bez způsobení značného nepohodlí. Pokud se i laik podívá do vozidla, v němž je větší počet osob, než udává výše uvedený standard, je mu jasné, že takový spoj již nemůže do MHD přilákat nikoho, kdo má možnost využít auto.
V současnosti je většinou nutné najít na jakékoliv posílení přetížených spojů finanční prostředky na jiných linkách. Jinými slovy, je nutné oslabit spoje, které jsou pro nějakou oblast potřebné, aby bylo možné posílit přetíženou linku třeba v naprosto opačné části města. Zároveň však nelze tvrdit, že by se někde v MHD znatelně plýtvalo prostředky. Neexistují již téměř žádné linky, které by vykazovaly relativně krátký interval a zároveň malou vytíženost. Méně vytížené spoje a úseky můžeme najít zpravidla v takových oblastech města, kde sice není enormní poptávka po kapacitě, ale je nutné tam zajistit přiměřený interval pro komfortní cestování, aby lidé nebyli motivováni k využívání IAD, a nepřetěžovali tím ještě více už tak velmi zatížené městské komunikace.
Z výše uvedeného vyplývá, že při překročení standardů obsazenosti by vedení města logicky mělo nalézt v rozpočtu prostředky na posílení předmětných linek. Navíc se domníváme, že k zajištění motivace lidí, aby využívali MHD místo vlastních automobilů, je dokonce nutné přiměřeně snížit standardy obsazenosti tak, aby byla zajištěna alespoň mírná rezerva pro tyto nové cestující, a pokud dojde vlivem nárůstu počtu cestujících k překročení standardů obsazenosti, je potřeba linku opět posílit, a to nejen v případě povrchové dopravy, ale i u metra, pokud je to ještě technicky možné. Vyčerpání kapacity trati je samozřejmě nutné předcházet včasným a koncepčním budováním nových tratí, což se v posledních letech bohužel mnohdy nedělo.
Současně je však vhodné konstatovat, že k zajištění dostatečné kapacity MHD není vždy nezbytné vynakládat další finanční prostředky. Zkrácení intervalu a nepřeplňování spojů lze v povrchové dopravě zajistit také zkrácením jízdních dob a zajištěním maximální pravidelnosti provozu. K tomuto účelu je vhodné v maximální možné využít míře prostředky přímé preference MHD, jako jsou vyhrazené jízdní pruhy, separovaná tělesa pro MHD, přednost na křižovatkách řízených SSZ a podobně. Vhodným využitím preferenčních opatření je možné posílit a zefektivnit MHD s minimálním nárůstem provozních nákladů, nebo v některých případech dokonce i s jejich snížením!
Považujeme za potřebné, aby byla zpracována komplexní odborná studie pro řešení udržitelného rozvoje osobní dopravy v Praze a současně i komplexní ekonomická analýza, která zohlední skutečně všechny přímé a nepřímé náklady a přínosy jednotlivých možných řešení osobní dopravy. Lze předpokládat, že z takové studie vyjde jako nejvýhodnější poměrně značná míra podpory veřejné hromadné dopravy (VHD), a to jak MHD, tak i regionální integrované dopravy, která může výrazně snížit intenzity IAD vstupující do Prahy z přilehlých oblastí Středočeského kraje.
Dle našeho názoru je intenzivní podpora MHD a regionální hromadné dopravy nejen výhodnější, ale zejména ve větších městech, kterým Praha bezesporu je, rovněž jedinou reálnou možností, jak zajistit i do budoucna kvalitní a efektivní osobní dopravu. Již v současnosti se Praha v některých dnech dostává na nejzatíženějších komunikacích na hranici dopravního kolapsu a domníváme se, že tuto situaci je třeba efektivně řešit dříve, než skutečně dojde k úplnému zahlcení již dnes přetížených komunikací nebo i většiny města.
K tomu je podle nás nutné, aby podpora MHD i regionální hromadné dopravy byla jednou ze zásadních priorit vedení města, aby docházelo průběžně k posilování přetížených spojů bez nutnosti šetřit na jiných místech, aby byla zajištěna v maximální míře přímá preference vozidel MHD i regionální dopravy na území města v provozu a aby město otevřeně vyzývalo občany k přednostnímu využívání MHD pro své cestování.
Vážená paní primátorko, vážení členové Rady hlavního města Prahy, věříme, že se tímto naším podnětem budete vážně zabývat a kvalitní a preferovaná MHD se stane jednou z priorit hlavního města. Domníváme se, že jsme předložili dostatečně závažné argumenty, aby toto téma stálo za vaši pozornost. Ačkoliv se nejedná o petici, bude tento otevřený dopis vyvěšen rovněž na portálu http://e petice.cz , kde jej bude moci kdokoliv podepsat a vyjádřit tím souhlas s uvedenými názory.
Budeme rádi, pokud nám vaše stanovisko zašlete elektronicky na e-mail spvhd@email.cz .
S pozdravem
Ing. Ondřej Kališ
a další podepsaní
Svůj názor na tento dopis můžete vyjádřit také na stránce http://www.tram-bus.cz/mhd-praha/otevreny-dopis-rade-hmp/
To whom will the petition be forwarded: Rada hlavního města Prahy
Petition signature must be confirmed in a subsequent e-mail.
Messages
Discussion was stopped because of many unsuitable contributions.