Změnit údaje i v profilu?
Nejstrmější a jediná česká ozubnicová železnice Tanvald - Kořenov se po 63 letech dočkala opravy a investic, které jsou plánovány na příští rok.
Unikátní kulturní památku České republiky ohrožují 2 nesmyslné záměry, kvůli kterým se dokonce přerušilo projektování opravy kolejiště bývalého areálu železniční stanice Kořenov.
Ministerstvo dopravy nesmyslně trvá na implementaci evropského vlakového zabezpečovacího zařízení ETCS na trať Tanvald – Harrachov státní hranice. Nerespektuje výjimečnost ozubnicové trati Tanvald – Kořenov, pro kterou se stala v roce 1992 kulturní památkou, ani fakt, že provoz na trati Tanvald – Harrachov státní hranice je zajišťován podle zvláštního předpisu D40 Správy železnic a tato dráha nemůže být interoperabilní v systému železnic Evropské unie.
Je to dáno největším sklonem v České republice až 58 promile, dvoupásovou Abtovou ozubnicí a extrémními zlomy nivelity u nájezdů na ozubnici. V rozporu s tím se požadavek na zabezpečení ETCS objevil v ambiciózním Národním plánu implementace (NIP) ETCS, schváleným Vládou České republiky 13. 9. 2021, a znovu je tento nesmyslný požadavek potvrzen v aktualizovaném NIP ETCS, potvrzeném 5. června Usnesením Vlády č. 362. Schválený dokument je přitom vnitrostátním prováděcím plánem ve smyslu čl. 7.4.4 Přílohy I Prováděcího nařízení Komise (EU) 2023/1695 ze dne 10. srpna 2023 o technické specifikaci pro interoperabilitu týkající se subsystémů „řízení a zabezpečení“ železničního systému v Evropské unii a o zrušení nařízení (EU) 2016/919. Logicky se tak nemůže vztahovat na neinteroperabilní dráhu a kulturní památku České republiky.
Památková ochrana trati Tanvald – Kořenov a areálu kořenovského nádraží vylučuje implementaci evropského zabezpečovacího systému ETCS v jakékoliv podobě s instalací balíz. Spolu se soustavou návěstidel a dalšími opatřeními by to představovalo posun nástupišť do atypických až uživatelsky nesmyslných poloh. V rámci dopraven Dolní Polubný a Harrachov by došlo ke zkrácení užitné délky kolejí i nástupišť. To by dokonce znemožňovalo bezpečný provoz oblíbených delších nostalgických vlaků s ozubnicovou lokomotivou.
V souvislosti s ETCS je další komplikací instalace palubních jednotek zabezpečovače do historických vozidel. To by zatížilo Zubačku a objednatele nostalgické dopravy Liberecký kraj nesmyslnými náklady na investice ve výši cca 315 mil. Kč.
Manažer koordinátora veřejné dopravy Libereckého kraje KORIDu Lk Pavel Blažek prosazuje v památkově chráněném areálu kořenovského nádraží vybudování vysokého nástupiště u výpravní budovy s nástupní hranou 550 mm nad temenem kolejnice. Takový záměr je neslučitelný s památkovou ochranou historizujícího rázu areálu. Představuje jednoznačně rušivý element, nepřirozenou zeď a nebezpečnou bariéru v prostoru, který se po příjezdu nostalgických vlaků zaplňuje několika stovkami cestujících a návštěvníků. Kořenovské nádraží se při nostalgických akcích stává velmi živým a specifickým multifunkčním prostorem. To je součást jeho génia loci. V jeho kolejišti je třeba zajistit plynulý a bezpečný pohyb obrovského množství cestujících.
My, níže podepsaní občané prostřednictvím této petice žádáme, aby:
Ministerstvo dopravy aktualizovalo Národní implementační plán ETCS a vyjmulo z něj železniční trať Tanvald – Harrachov – státní hranice.
Správa železnic realizovala akci „Oprava výhybek a kolejí v dopravně Kořenov“ s akcentem na památkovou ochranu areálu, zachování jeho původního rázu bez bariér podle doporučení Národního ústavu památkové péče a stanovisek orgánu státní památkové péče.
Děkujeme.
Petiční výbor:
Jindřich Berounský, Mšenská 4017/13, 466 04 Jablonec nad Nisou – zástupce petičního výboru
MUDr. Jan Lenko, Poštovní 284, 468 41 Tanvald
JUDr. Ing. Lukáš Pleticha, Průmyslová 1631/4, 466 01 Jablonec nad Nisou
To whom will the petition be forwarded: Ministerstvo dopravy, Správa železnic, s.o., Koordinátor veřejné dopravy Libereckého kraje KORID LK
Petition signature must be confirmed in a subsequent e-mail.
Podpoření příspěvku je možné pouze po přihlášení. Přihlásit se nebo zaregistrovat
Podpoření příspěvku je možné pouze po přihlášení. Přihlásit se nebo zaregistrovat
Podpoření příspěvku je možné pouze po přihlášení. Přihlásit se nebo zaregistrovat
Podpoření příspěvku je možné pouze po přihlášení. Přihlásit se nebo zaregistrovat
Podpoření příspěvku je možné pouze po přihlášení. Přihlásit se nebo zaregistrovat