Petice proti ohrožení Zubačky - kulturní památky České republiky
47 signatures remaining 1953

Petice proti ohrožení Zubačky - kulturní památky České republiky

Author: Jindřich Berounský | Uploaded: 23.08.2024 | 47 signatures
Share it with your friends

Nejstrmější a jediná česká ozubnicová železnice Tanvald - Kořenov se po 63 letech dočkala opravy a investic, které jsou plánovány na příští rok.

 

Unikátní kulturní památku České republiky ohrožují 2 nesmyslné záměry, kvůli kterým se dokonce přerušilo projektování opravy kolejiště bývalého areálu železniční stanice Kořenov.

 

Ministerstvo dopravy nesmyslně trvá na implementaci evropského vlakového zabezpečovacího zařízení ETCS na trať Tanvald – Harrachov státní hranice. Nerespektuje výjimečnost ozubnicové trati Tanvald – Kořenov, pro kterou se stala v roce 1992 kulturní památkou, ani fakt, že provoz na trati Tanvald – Harrachov státní hranice je zajišťován podle zvláštního předpisu D40 Správy železnic a tato dráha nemůže být interoperabilní v systému železnic Evropské unie.

 

Je to dáno největším sklonem v České republice až 58 promile, dvoupásovou Abtovou ozubnicí a extrémními zlomy nivelity u nájezdů na ozubnici. V rozporu s tím se požadavek na zabezpečení ETCS objevil      v ambiciózním Národním plánu implementace (NIP) ETCS, schváleným Vládou České republiky 13. 9. 2021, a znovu je tento nesmyslný požadavek potvrzen v aktualizovaném NIP ETCS, potvrzeném 5. června Usnesením Vlády č. 362. Schválený dokument je přitom vnitrostátním prováděcím plánem ve smyslu čl. 7.4.4 Přílohy I Prováděcího nařízení Komise (EU) 2023/1695 ze dne 10. srpna 2023 o technické specifikaci pro interoperabilitu týkající se subsystémů „řízení a zabezpečení“ železničního systému v Evropské unii a o zrušení nařízení (EU) 2016/919. Logicky se tak nemůže vztahovat na neinteroperabilní dráhu a kulturní památku České republiky.

 

Památková ochrana trati Tanvald – Kořenov a areálu kořenovského nádraží vylučuje implementaci evropského zabezpečovacího systému ETCS v jakékoliv podobě s instalací balíz. Spolu se soustavou návěstidel a dalšími opatřeními by to představovalo posun nástupišť do atypických až uživatelsky nesmyslných poloh. V rámci dopraven Dolní Polubný a Harrachov by došlo ke zkrácení užitné délky kolejí i nástupišť. To by dokonce znemožňovalo bezpečný provoz oblíbených delších nostalgických vlaků s ozubnicovou lokomotivou.   

V souvislosti s ETCS je další komplikací instalace palubních jednotek zabezpečovače do historických vozidel. To by zatížilo Zubačku a objednatele nostalgické dopravy Liberecký kraj nesmyslnými náklady na investice ve výši cca 315 mil. Kč.   

 

Manažer koordinátora veřejné dopravy Libereckého kraje KORIDu Lk Pavel Blažek prosazuje v památkově chráněném areálu kořenovského nádraží vybudování vysokého nástupiště u výpravní budovy s nástupní hranou 550 mm nad temenem kolejnice. Takový záměr je neslučitelný s památkovou ochranou historizujícího rázu areálu. Představuje jednoznačně rušivý element, nepřirozenou zeď a nebezpečnou bariéru v prostoru, který se po příjezdu nostalgických vlaků zaplňuje několika stovkami cestujících a návštěvníků. Kořenovské nádraží se při nostalgických akcích stává velmi živým a specifickým multifunkčním prostorem. To je součást jeho génia loci. V jeho kolejišti je třeba zajistit plynulý a bezpečný pohyb obrovského množství cestujících.

 

My, níže podepsaní občané prostřednictvím této petice žádáme, aby:

 

Ministerstvo dopravy aktualizovalo Národní implementační plán ETCS a vyjmulo z něj železniční trať Tanvald – Harrachov – státní hranice.


Správa železnic realizovala akci „Oprava výhybek a kolejí v dopravně Kořenov“ s akcentem na památkovou ochranu areálu, zachování jeho původního rázu bez bariér podle doporučení Národního ústavu památkové péče a stanovisek orgánu státní památkové péče.

 

Děkujeme.

 

Petiční výbor:

 

Jindřich Berounský, Mšenská 4017/13, 466 04 Jablonec nad Nisou – zástupce petičního výboru

MUDr. Jan Lenko, Poštovní 284, 468 41 Tanvald

JUDr. Ing. Lukáš Pleticha, Průmyslová 1631/4, 466 01 Jablonec nad Nisou

To whom will the petition be forwarded: Ministerstvo dopravy, Správa železnic, s.o., Koordinátor veřejné dopravy Libereckého kraje KORID LK

Petition signature must be confirmed in a subsequent e-mail.

Share it with your friends and acquaintances

Messages | 7

27. 08. 2024 | Ladislav Doškář | BRODCE
A kde to je opravdu potřeba to ne....
+1 | -0
doporučit +

Podpoření příspěvku je možné pouze po přihlášení. Přihlásit se nebo zaregistrovat

27. 08. 2024 | Miroslava Francová | Velké Hamry
Miroslava Francová
+1 | -0
doporučit +

Podpoření příspěvku je možné pouze po přihlášení. Přihlásit se nebo zaregistrovat

27. 08. 2024 | Gabriela Pusztaiová | Brno-Kohoutovice
Kdyby se ti lidé, co o tom rozhodují, raději vyjeli projet zubačkou po celé její trase a snažili se podpořit ty srdcaře z Tanvaldska a okolí, kteří se o tu trať, vlaky a doprovodný program starají ve svém volném čase, udělali by tisíckrát lépe!
+1 | -0
doporučit +

Podpoření příspěvku je možné pouze po přihlášení. Přihlásit se nebo zaregistrovat

27. 08. 2024 | Jan Brok | Železný Brod
Držím pěsti proti debilitě úřadů v ČR !
+1 | -0
doporučit +

Podpoření příspěvku je možné pouze po přihlášení. Přihlásit se nebo zaregistrovat

29. 08. 2024 | Luboš Janků | Liberec
Ničit pod rouškou bezpečnosti, to by jim šlo. Stačí ta šílená zábradlománie.
+0 | -0
doporučit +

Podpoření příspěvku je možné pouze po přihlášení. Přihlásit se nebo zaregistrovat

Sign this petition

Signatures | 47 (+7 not confirmed)

Signature list in PDF
  • Data of the signer not published
  • Data of the signer not published
  • Data of the signer not published
  • Jiří Neuwirth | Liberec 3
  • Katerina Tomankova | Jablonec nad nisou
  • Jaroslava Krieglerová | Desná
  • Lenka Soukupová | Jablonec nad Nisou
  • Data of the signer not published
  • Anna Krutišová | Desná
  • Jaromír Růžička | Liberec
Do you want a change? Just start!
  • Create
  • Support
  • Share
Start a petition