Změnit údaje i v profilu?
Žádáme tímto možnost při sportovní jízdě skupiny 8 a více cyklistů jet po silniční komunikaci ve dvojicích vedle sebe, pokud zároveň zůstane pro předjetí tohoto útvaru vlevo minimální šíře vozovky 3 m.
Vedou nás k tomu mimo jiné osvědčená pravidla silničního provozu platná v zahraničí. Ve Velké Británii, Španělsku a Nizozemsku je jízda cyklistů vedle sebe povolená, v Austrálii pro větší skupinu dokonce povinná. V Itálii musí cyklisté jet za sebou jen jestliže to okolnosti vyžadují. V Polsku je možno jet vedle sebe, jestliže to hustota provozu dovoluje. Ve Švýcarsku mohou jet vedle sebe, jestliže je silnice široká alespoň 8 metrů a jde o skupinu nad 10 cyklistů. Rakousko a Francie je rovněž pověstná ohleduplností řidičů k cyklistům a jízda vedle sebe je za rozumných podmínek řidiči akceptovaná. Pro sportovní jízdu pak platí v zahraničí často zvláštní pravidla.
Jízda cyklistů ve větší skupině vedle sebe je bezpečnější protože:
1) Útvar cyklistů ve dvojicích je pro řidiče již z dálky lépe viditelný, než úzký had kol, jedoucí při okraji vozovky.
2) Útvar cyklistů po dvojicích má jen poloviční délku pro předjíždění, tudíž ho předjet trvá polovinu doby. Skupina 10 cyklistů by měla při jízdě za sebou délku cca 20 metrů, zatímco při jízdě ve skupině jistě přijatelnějších 10 metrů.
3) Jedoucí skupina nikdy nemanévruje tak prudce, jako jednotlivci za sebou, tudíž je její jízda lépe předvídatelná. Předjíždějící řidič musí tak jako tak dbát na zachování bezpečnosti předjížděných cyklistů a umožnit jim například vyhnout se dírám ve vozovce, což znamená nechat si rozestup cca 1,5 metru, takže stejně je potřeba při předjíždění přejíždět do protisměru a celý manévr uzpůsobit provozu v protisměru, což je jistě jednoduší u skupiny jedoucí vyrovnaným tempem bez prudkých změn vzdálenosti od okraje vozovky.
4) Cyklistům vzájemná komunikace umožnuje vyhnout se nedorozuměním si ve skupině například při změně trasy a určitě je nerozptyluje víc, než komunikace řidičů se spolujezdci.
V neposlední řadě je třeba si uvědomit, že agresivita a bezohlednost některých řidičů v ČR je pověstná a stále rostoucí a k vymáhání si absolutní přednosti na silnicích neváhají páchat mj. i nestíhané pokusy o vraždy cyklistů (úmyslné vybržďování, vytlačování do příkopu či skutečné sražení) a jsme díky tomu v Evropě na čele zemí s největším počtem usmrcených cyklistů na silnicích v poměru k počtu obyvatel. Proto požadujeme, aby pravidla silničního provozu, ale i související osvěta vedla předně k nutnosti vzájemné ohleduplnosti všech účastníků silničního provozu, k čemuž umožnění jízdy cyklistů vedle sebe za stanovených podmínek je jedním z předpokladů.
16.03.2017 12:55
Díky za všem za současnou podporu i přes to trollení skupinky ignorantů, ale i případnou konstruktivní kritiku a připomínky. Jen pro info z některých reakcí - cílem petice opravdu není rozeštvávat řidiče a cyklisty a ani to není úplný a přesný text změny dopravních předpisů, to musí udělat dopravní experti tak, aby byla zachována myšlenka vzájemné ohleduplnosti a tolerance a zároveň narovnán ve směru k cyklistům stav, jako platí v okolních vyspělých zemích, kde je upraven v předpisech či zvykově provoz tak, že slabší účastník provozu není jen beztrestně lovnou zvěří pro některá bezohledná individua ohánějící se texty zákonů vytrženými z kontextu.
Podpořte jeho provoz darem, který jste schopni poskytnout.
To whom will the petition be forwarded: parlament
Petition signature must be confirmed in a subsequent e-mail.
Messages
Discussion was stopped because of many unsuitable contributions.