Magazín
Myšlenka tunelu pod Červenohorským sedlem opět ožila

Myšlenka tunelu pod Červenohorským sedlem opět ožila

Autor: Petr Vávra | vloženo: 28.04.2014
Sdílejte s přáteli

Červenohorské sedlo je vyhledávaným rekreačním střediskem, vyhledávaným jak lyžaři v zimě, tak pěšími turisty v ostatních ročních obdobích. Motoristé z něj už tak nadšení nejsou. Silnice (mimochodem nejvýše položená silnice první třídy v České republice – v nejvyšším bodě překonává nadmořskou výšku 1011 metrů) je v zimě často neprůjezdná kvůli uvíznutým kamionům, v létě její jižní strana připomíná tankodrom. Ta se má v létě začít opravovat, takže bude nejméně tři roky v letním období uzavřená. V zimě by měla být podle informací Ředitelství silnic a dálnic průjezdná, ale zase hrozí zácpa kvůli kamionům…

Zdá se, že nejrozumnějším řešením by byla výstavba tunelu pod Červenohorským sedlem. Mimo jiné by se zkrátil čas při jízdě mezi Šumperkem a Jeseníkem, ušetřily by se pohonné hmoty, do ovzduší by unikalo mnohem méně škodlivých spalin. Na Jesenicko, kde je jedna z nejvyšších nezaměstnaností, by mohli přijít investoři a postavit tam nové průmyslové objekty. Právě kvůli špatné dopravní dostupnosti tyto plány zatím nemají. Těch výhod pro stavbu tunelu by se našlo samozřejmě ještě víc.


Historie plánů na vybudování tunelu

Myšlenka vybudovat tunel pod Červenohorským sedlem je hodně stará. Už v šedesátých letech devatenáctého století se uvažovalo o výstavbě železničního tunelu, z finančních důvodů z tohoto záměru sešlo (více se dozvíte na wikipedii nebo v knize Století železnice na Jesenicku). Další projekt na stavbu tunelu byl údajně vypracován ve čtyřicátých letech minulého století, ale zůstal na papíře. Znovu se o výstavbě tunelu začalo uvažovat v devadesátých letech a zdálo se, že tentokrát by se to mohlo podařit. V roce 1998 se projektem začala zabývat také akciová společnost Lesostavby Šumperk. Firma, která měla zkušenosti s ražbou štol při stavbě přečerpávací elektrárny Dlouhé Stráně, platila přípravné práce, především studii vlivu na životní prostředí. Ze studie vyplynulo, že tunel je pro dopravu v Jeseníkách nejlepší variantou.  Vláda však tehdy rozhodla, že „s ohledem na stávající i předpokládanou nízkou intenzitu dopravy na silnici číslo 44 mezi Šumperkem a Jeseníkem a na vysoké finanční náklady nebude stavba tunelu pod Červenohorským sedlem investiční prioritou“. Proto začaly Lesostavby Šumperk připravovat stavbu tunelu jako soukromou investiční akci, založenou na návratnosti investice formou vybírání mýtného. Na jedné z variant se podílelo i Ředitelství silnic a dálnic, v roce 2003 přišlo již zmíněné stanovisko ministerstva životního prostředí. Lesostavby Šumperk pak zvažovaly spolupráci státního a soukromého sektoru. Jenže Lesostavby Šumperk zanikly a s nimi i slibně se rozvíjející plány. Jen pro zajímavost: tunel měl být otevřen v roce 2007.

 

Současná situace

A jaká je současnost? Prezident Miloš Zeman při své březnové návštěvě Olomouckého kraje řekl, že při jednání s polským prezidentem Bronislawem Komorowskim bude o tunelu hovořit. „Kdyby se podařilo dohodnout s Polskem o pokračování trasy, a dokonce se ji podařilo zařadit do transkontinentálních sítí, které nás ze severu a jihu obcházejí, tak by tento projekt měl smysl,“ uvedl Zeman (více se dočtete zde). Právě projekt Evropské unie, zaměřený na budování transevropských dopravních sítí, by podle Miloše Zemana mohl stavbě tunelu pod Červenohorským sedlem pomoci.

Sdílejte s přáteli a známými

Komentáře | 7

10. 01. 2020 | Dennis Smith | Abu Dhabi
Broadband internet to the next level with Du Internet Packages for Home across UAE. DU has doubled its speed for businesses and consumers.
+0 | -0
doporučit +

Podpoření příspěvku je možné pouze po přihlášení. Přihlásit se nebo zaregistrovat

10. 01. 2020 | Du Home Internet | Abu Dhabi

Broadband internet to the next level with Du Home Internet across UAE. As DU has doubled speed for businesses and consumers.
+0 | -0
doporučit +

Podpoření příspěvku je možné pouze po přihlášení. Přihlásit se nebo zaregistrovat

25. 10. 2019 | Paul Denzel | New York
For centuries, crossing the English channel through boat or ferry was taken into consideration a depressing undertaking. The often inclement climate and uneven water could make even the maximum pro traveller seasick. It's far perhaps no longer unexpected then that as early as 1802 plans were being made for a trade direction across the English channel.
+0 | -0
doporučit +

Podpoření příspěvku je možné pouze po přihlášení. Přihlásit se nebo zaregistrovat

22. 10. 2019 | Myra Myra | Houston
It's the reliability of the government to exert such kinds of actions for the conveniences of citizens and people. It's quite a comprehensive determination to create a tunnel that was really beneficial for people to travel easily and save a lot of time consumption. Source: Cheapest Essay Papers | 4dollaressay
+0 | -0
doporučit +

Podpoření příspěvku je možné pouze po přihlášení. Přihlásit se nebo zaregistrovat

17. 10. 2019 | Adilah Bisar | New York
their current stuation is very bad pressituationlos zeman said that during his visit to the Olomouc region in march. what the reporter said develop your countries to using Resume Writing thempany which had experiance in the excavation of galleries in the construction to power storage.
+0 | -0
doporučit +

Podpoření příspěvku je možné pouze po přihlášení. Přihlásit se nebo zaregistrovat

11. 10. 2019 | monica jesvina | New York
Cernenohosskw is the poular writer thai is written most rections paper. it writes lot's of reaction paper. it is no longer to execute about it. i am also a writer thats after to see their intrerest . their first clasa is also based on eduaction. whn i am studen, essay writing service then i used to hire
+0 | -0
doporučit +

Podpoření příspěvku je možné pouze po přihlášení. Přihlásit se nebo zaregistrovat

25. 10. 2014 | Antonín Antoš | Jeseník
Bydlím u silnice I/44 na začátku Jeseníku téměř 50r.Rok co rok se provoz zvyšuje.Přibývají stovky polských kamionů,jejichž řidiči takový kopec nezvládají a způsobují časté uzavírky i nehody.Uzavřením Č.Sedla v letní sezoně se kamiony musí vláčet šílenou objížďkou přes Zl.Hory,Bruntál,Skřítek na Šumperk. A v Praze se staví tunel za tunelem!
+0 | -0
doporučit +

Podpoření příspěvku je možné pouze po přihlášení. Přihlásit se nebo zaregistrovat

25. 10. 2019 | Paul Denzel | New York
For centuries, crossing the English channel through boat or ferry was taken into consideration a depressing undertaking. The often inclement climate and uneven water could make even the maximum pro traveller seasick. It's far perhaps no longer unexpected then that as early as 1802 plans were being made for a trade direction across the English channel.
+0 | -0
doporučit +

Podpoření příspěvku je možné pouze po přihlášení. Přihlásit se nebo zaregistrovat

Tento web používá cookies k lepšímu fungování webu a analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. V pořádku