Ponechání Mgr. Milana Frice ve funkci ředitele ZŠ a MŠ Všeň 69 podpisů chybí 431

Ponechání Mgr. Milana Frice ve funkci ředitele ZŠ a MŠ Všeň

                                              PETICE

Pro ponechání Mgr. Milana Frice ve funkci ředitele ZŠ a MŠ Všeň

 

My, níže podepsaní občané, dle čl. 18 Listiny základních práv a svobod  a zákona č. 85/1990 Sb., o právu petičním, vyzýváme zastupitele a radní obce Všeň.

 

Obecní úřad Všeň

Zastupitelstvo obce Všeň

Obecní rada obce Všeň

Všeň 10  

512 65 Všeň

 

Vážení zastupitelé a radní obce Všeň,

 

my, níže podepsaní občané, Vás žádáme o přijetí odvolání vzdání se funkce Mgr. Milana Frice z postu ředitele základní a mateřské školy Všeň a jeho ponechání na uvedené pozici.

Jsme znepokojeni kroky vedení obce a z důvodů popsaných níže vyzýváme zastupitele a radní obce Všeň, aby zabránili postupné likvidaci školy Všeň.

 

K připojení podpisu pod výše uvedený požadavek nás vedou přinejmenším některé z následujících důvodů:

 - V roce 2009 převzal pan ředitel Mgr. Fric místní školu se čtyřmi dětmi. V té době byla škola vysoce ztrátová a dotovaná obcí.  Panu řediteli se podařilo během osmi let počet žáků navýšit na současných 80 dětí a tato škola se tak stala jednou z největších vesnických škol v regionu.  Škola nejen že přestala být ztrátová, ale stala se i významným zdrojem příjmů do obecního rozpočtu.

- Koncepce školy je důvodem přílivu dětí ze širokého okolí a v posledních letech k ní nachází cestu čím dál více místních. V letošním roce navštěvuje první třídu 7 dětí z obce Všeň, což je 70 % všeňských dětí,  prvňáků. Pro příští ročník je zde též příslib většiny rodičů MŠ Všeň, že své dítě umístí ve zdejší škole.  Výuka v MŠ a ZŠ probíhá ve stejném pojetí a vzájemně na sebe navazuje, což bylo též oceněno Českou školní inspekcí.

- Škola je základním pilířem budoucnosti každé moderní obce. Je symbolem života a zpestřením kulturního života v obci.

 

Pokud k dohodě mezi zřizovatelem a ředitelem školy nedojde, nastane tato situace:

 - Naprostá většina dětí nenastoupí do dalšího ročníku ve školním roce 2018/19. Pokud ve škole zůstanou jen místní děti (aktuálně 13 žáků), stabilita školy bude ohrožena a obec bude muset školu výrazně dotovat ze svého rozpočtu.

- Hrozí odchod drtivé většiny pedagogů ze ZŠ

- Může dojít k rozpadu a zavření školy

 

Vzhledem k výše uvedenému je zřejmé, že se jedná o vážnou situaci, která si žádá zodpovědný přístup a urychlené řešení.

 

Proto Vás žádáme, abyste své rozhodnutí pečlivě zvážili a rozhodli se ve prospěch své obce i školy.

 

Děkujeme

 

dne 16.1.2018, Všeň

 

Za petiční výbor:

Jiří Hovorka, Pohoří 31, 511 01 Turnov

Jana Kelíšková, Koněvova 1004, 511 01Turnov

 

Autor: Jana Kelíšková Kelíšková | 69 podpisů

Více >
Petice  za dobrovolnost očkování proti spalničkám, příušnicím a zarděnkám 6298 podpisů

Petice za dobrovolnost očkování proti spalničkám, příušnicím a zarděnkám

My, níže podepsaní, vyzýváme poslance, senátory a vládu České republiky, aby do právního řádu ČR zajistili přijetí zákonného či podzákonného právního předpisu, který by ustanovil dobrovolnost očkování proti spalničkám, příušnicím a zarděnkám.

Proč má být očkování proti spalničkám, příušnicím a zarděnkám dobrovolné

1. Protože očkování kombinovanou vakcínou MMR neumožňuje dosáhnout optimální ochrany populace před těmito nemocemi.

2. Protože očkování proti těmto nemocem je dobrovolné ve všech vyspělých demokratických zemích a dokonce i v některých postkomunistických státech.

3. Protože tyto nemoci nepředstavují takové zdravotní riziko, aby bylo nutné očkování vymáhat zákonem pod hrozbou pokuty a omezování neočkovaných dětí.

 

I.

Účinnou ochranu proti spalničkám potřebují ty úplně nejmenší děti, účinnou ochranu proti příušnicím hlavně chlapci a mladí muži a účinnou ochranu proti zarděnkám až ženy v období těhotenství. Jedná se zřetelně o zcela odlišné skupiny osob. Tato skutečnost by měla mít v každém rozumně řízeném systému ochrany veřejného zdraví zcela zásadní význam, a to pro nalezení a přijetí optimálních očkovacích schémat proti každému z těchto tří onemocnění samostatně.

Používání kombinované vakcíny MMR (Measles, Mumps, Rubella), tedy živé vícesložkové vakcíny proti spalničkám, příušnicím a zarděnkám, však brání použití optimálního schématu očkování pro každé z těchto tří onemocnění. Protože je proti spalničkám žádoucí očkovat velmi brzy, je příliš brzy očkováno i proti příušnicím a zarděnkám a mladí dospělí již nejsou proti těmto chorobám chráněni. Zlepšit schéma očkování vakcínami MMR proti jednomu onemocnění znamená pravidelně zhoršit schéma očkování proti onemocnění jinému.

Důsledky těchto neoptimálních protichůdně-kompromisních schémat můžeme již mnoho let pozorovat také v ČR. Jsou to mimo jiné již zcela pravidelné lokální epidemie (outbreaky) příušnic mezi mladými očkovanými lidmi (1).

Z důvodů, které nebyly nikdy veřejně objasněny, se orgány ochrany veřejného zdraví nepokusily na našem trhu zajistit trvalou dostupnost tzv. monovalentních vakcín, především samostatných vakcín proti spalničkám a vakcín proti příušnicím a zarděnkám. Naopak připustily, aby z našeho trhu zmizely registrované monovalentní vakcíny (např. Pavivac (2)). Orgány ochrany veřejného zdraví ČR se svou nečinností spolupodílí na neoptimálním stavu ochrany veřejného zdraví a účastní se protežování spotřeby vakcín MMR na úkor legitimních zdravotních zájmů všech očkovaných dětí a celé populace.

 

II.

Očkování proti příušnicím, zarděnkám a spalničkám je v Evropě (31 států, t.j. 28 států EU plus Norsko, Švýcarsko a Island) povinné pouze v devíti zemích (3). Z postkomunistických zemí již od povinného očkování zcela upustila Litva a Estonsko. Dokonce ani státy, které zavedly povinné očkování a na svém území jej velmi přísně prosazují (Francie), nepřistoupily k zavedení povinného očkování proti spalničkám, příušnicím a zarděnkám. Neshledaly k tomu dostatečné odborné důvody.

Japonsko ustoupilo od používání kombinované vakcíny MMR v roce 1993 a od té doby toto očkování nebylo v Japonsku obnoveno. Dobrovolné očkování je prováděno monovakcínami (4).

 

III.

Očkování proti příušnicím je očkování proti dříve zcela běžné dětské nemoci, která nikdy nepatřila mezi „metly lidstva“ a která má u malých dětí nejmírnější a nejpříznivější průběh. Je to právě současný způsob očkování proti příušnicím, který zvyšuje očkovaným dětem zdravotní riziko. Efekt očkování totiž příliš rychle vyprchává (5). V důsledku toho se posouvá výskyt příušnic do vyšších věkových skupin adolescentů a dospělých, ve kterých je toto onemocnění objektivně nebezpečnější (6). Příušnice jsou obávané zejména u dospívajících chlapců a mladých mužů, a to pro riziko virového zánětu varlat s možným následkem neplodnosti.

Očkování proti zarděnkám je očkování proti běžné dětské nemoci, která je nebezpečná pouze pro matky v těhotenství, a to kvůli možnému ohrožení vyvíjejícího se plodu (7). Takové případy však byly i před érou očkování jen velice vzácné. Očkování proti zarděnkám je užitečné pouze pro ženy, a to až ve věku 17-35 let. Vzhledem k riziku poškození plodu zarděnkami je s podivem, že neexistuje žádná klinická studie, která by ochranný účinek vakcín MMR proti zarděnkám potvrzovala. Ochranný účinek očkování vakcín MMR proti zarděnkám tedy zatím ani není vědecky prokázán (8). Dětem v ČR je dnes očkování proti zarděnkám aplikováno nerozumně brzy, a to již před druhým rokem věku. V nezanedbatelném procentu případů proto stihne hladina protilátek proti viru zarděnek poklesnout pod kritickou hodnotu tak brzy, že vakcína nechrání těhotnou ženu před onemocněním a tedy ani plod před rizikem vrozených vývojových vad (9).

Očkování proti spalničkám je očkování proti běžné dětské nemoci, která také nepatřila mezi „metly lidstva“. V době před očkováním spalničky nikdy nebyly všeobecně obávaným onemocněním. Úmrtnost na spalničky dramaticky poklesla a byla v ČR velmi nízká již před zahájením očkování v roce 1969 (10). Spalničky mohou vzácně ohrozit vážným průběhem a některými komplikacemi především velmi malé děti do 1-2 let věku.

 

Závěrem

My, níže podepsaní, považujeme za nelegitimní a protiústavní, aby stát nařizoval rodičům a jejich dětem povinně se podrobit zdravotní péči, která představuje neoptimální a nedokonalou prevenci navíc méně závažných infekčních onemocnění. Máme za to, že stát může nařídit a vynucovat povinné očkování pouze tehdy, pokud nejprve učinil vše pro to, aby občanům zpřístupnil takový způsob očkování, který odpovídá aktuálnímu stavu vědeckého poznání.

Princip dobrovolnosti a svobodné volby rodičů musí být zachován i proto, že rodiče už dnes mohou na své náklady zajistit svým dětem lepší a kvalitnější očkovací schémata pomocí monovalentních vakcín dostupných v sousedních zemích (11, 12).

Politické upřednostňování vakcín MMR je ve svém důsledku aktem odepření optimální ochrany veřejného zdraví a úmyslným poškozováním práv a legitimních zájmů občanů ČR.

Proto žádáme poslance, senátory a vládu ČR, aby vyhověli požadavku této petice.

 

V Praze, dne 21. března 2017

 

Václav Hrabák
předseda Společnosti pacientů s následky po očkování, z. s.
 

Sestavitel petice:
Společnost pacientů s následky po očkování, z. s.
Horní 2, 140 00 Praha 4 – IČO: 04420934
www.poockovani.cz/peticeMMRwww.e-petice.cz/MMR

 

Zdroje, odkazy a přílohy:

(1) www.ockovani.wordpress.com/2016/03/03/kazdorocni-epidemie-priusnic-u-ockovanych/

(2) www.sukl.cz/modules/medication/detail.php?code=0137313&tab=info

(3) Očkování proti spalničkám, příušnicím a zarděnkám mají jako povinné pouze tyto státy: Bulharsko, Rumunsko, Lotyško, ČR, SR, Chorvatsko, Maďarsko, Polsko, Slovinsko.


(4) www.japantoday.com/category/health/view/japans-national-immunisation-program-still-trails-behind-europe

(5) www.​academic.oup.com/jid/article/197/7/950/798890/Persistence-of-Measles-Mumps-and-Rubella

(6) http://reference.medscape.com/article/966678-overview

(7) www.​academic.oup.com/jid/article/187/Supplement_1/S146/2043190/New-Horizons-in-the-Control-of-Rubella-and

(8) www.onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/14651858.CD004407.pub3/abstract

(9) www.jid.oxfordjournals.org/content/206/10/1542.long

(10) www.szu.cz/uploads/Epidemiologie/2014_Trendy_ockovacich_nakaz.pdf strana 13

(11) Masern-Impfstoff-Merieux, řádek 2 tabulky povolených LP v SRN www.pei.de/EN/medicinal-products/vaccines-human/measles/measles-node.html

(12) Právní předpisy EU umožňují všem občanům čerpat zdravotní služby v libovolném členském státě EU podle pravidel daného státu. Rodiče z České republiky tak mohou požadovat například po dětských lékařích ve Spolkové republice Německo očkování svých dětí, a to vakcínami uvedenými na trh v SRN, které na trhu v ČR nejsou registrovány.

 

Pokud chcete podpořit tuto petici maximálně efektivně, prosíme o podepsání její elektronické i tištěné verze současně.

Petici a podpisový arch k vytištění stahujte zde:

Petice včetně podpisového archu - www.poockovani.cz/downloads/peticeMMR+arch.pdf
Samostatný podpisový arch -  www.poockovani.cz/downloads/Podpisovy_arch_peticeMMR.pdf

 

Více informací naleznete na www.poockovani.cz/peticeMMR

 

Autor: Společnost pacientů s následky po očkování, z. s. | 6298 podpisů

Více >
Petice za dostupnější služby pro děti a dospělé s autismem 18364 podpisů chybí 636

Petice za dostupnější služby pro děti a dospělé s autismem

Vážená paní ministryně, vážené hejtmanky, vážení hejtmani,

 

obracíme se na Vás za rodiče a rodinné příslušníky dětí a dospělých s poruchou autistického spektra, jakož i za všechny naše podporovatele, kterým záleží na kvalitě života lidí s postižením v této zemi.

 

Na základě vlastních letitých zkušeností se domníváme, že v českém sociálním systému jsou vážným způsobem zanedbávány potřeby lidí s poruchou autistického spektra (dále PAS), a že jsou tito lidé a jejich rodiny diskriminováni v přístupu k potřebným sociálním službám. Žádáme Vás tímto o nápravu a zlepšení dostupnosti a kvality těchto služeb.

 

Co nám chybí

 

Porucha autistického spektra, zejména pokud je spojena s mentální retardací, deficitem v oblasti komunikace a tzv. problémovým chováním, patří pro pečující rodinu k nejnáročnějším postižením vůbec, což opakovaně potvrzují zahraniční studie.

 

Aby mohly rodiny normálně fungovat a zajistit svým dětem s PAS i samy sobě určitou kvalitu života, potřebují  podporu v podobě ranné péče, asistenčních a odlehčovacích služeb. A postupně, jak člověk s autismem dospívá a přirozeně se osamostatňuje, také služeb pobytových - v podobě chráněného bydlení, stacionářů a domovů pro osoby s postižením,

 

V České republice jsou ovšem takové služby pro lidi s PAS velmi špatně dostupné. Tito klienti jsou často nároční, potřebují vyšší míru asistence a specifické podmínky vyplývající z jejich postižení. Existující sociální služby je většinou odmítají kvůli nedostatku kapacit a finančních prostředků na péči. Pár specializovaných organizací pro lidi s PAS se dlouhodobě potýká s nedostatečným financováním ze strany krajů a Ministerstva práce a sociálních věcí ČR.

 

Vidět individuální potřeby

 

Výsledkem této neutěšené situace je, že na pečujících rodinách leží neúměrná zátěž, která má závažné zdravotní, psychické a sociální dopady. Potýkáme se s velkou mírou vyčerpání a  stresu, absencí odpočinku, zdravotními problémy, nemožností seberealizace, sociální izolací a především velkou nejistotou ohledně života našich dětí v budoucnosti. Mnoho rodin tuto zátěž nevydrží a rozpadne se. V České republice není výjimkou, že se o lidi s PAS starají rodiče až do pozdního stáří, protože zkrátka není nikdo ochotný náročnou péči převzít.

 

Žádáme Vás tímto o zjednání nápravy a zajištění reformy systému sociální péče způsobem, který bude zohledňovat individuální potřeby všech klientů s postižením a zajistí pro ně adekvátní financování. Žádáme Vás, abyste iniciovali potřebné změny a dohlíželi na jejich provedení.

 

A jsme připravení s tímto náročným úkolem pomoci. Založili jsme sdružení Naděje pro děti úplňku z.s., natočili dokumentární film Děti úplňku, který naší situaci popisuje. Po premiéře v České televizi (2.5. 2017, ČT2, 21.00) bude volně ke shlédnutí na našem webu www.detiuplnku.cz. Budeme rádi, když jej uvidíte. Spouštíme také kampaň Hlavou zeď prorazíš, která pomůže život našich rodin přiblížit veřejnosti.       

 

Věříme, že společným úsilím se podaří zajistit našim dětem spokojenější život a klidnou budoucnost.

 

Za spolek Naděje pro děti úplňku,

 

Petr Třešňák

Petra Třešňáková

Antonín Škoch

Autor: Petr Třešňák | 18364 podpisů

Více >
Petice protivýstavbě obchodního centra Kaufland v Bystrci při ulici Páteřní 72 podpisů chybí 1928

Petice protivýstavbě obchodního centra Kaufland v Bystrci při ulici Páteřní

PETICE PROTI VÝSTAVBĚ OBCHODNÍHO CENTRA KAUFLAND V BYSTRCI PŘI ULICI PÁTEŘNÍ

My, níže podepsaní občané, tímto vyzýváme v souladu se zákonem č. 85/1990 Sb., o právu petičním, ve znění pozdějších předpisů,

zastupitelstvo Statutárního města Brna, jakožto vlastníka pozemků part. č. 1938/55 a 1938/567 v katastrálním území Bystrc, zapsaných v katastru nemovitostí vedeném Katastrálním úřadem pro Jihomoravský kraj, Katastrální pracoviště Brno - město, k tornu,

aby zabránilo příslušným usnesením prodeji, směně či jakémukoliv jinému zcizení předmětných pozemků či jejích části a neumožnili tak převodem vlastnictví k předmětným pozemkům na jakoukoliv třetí osobu výstavbu obchodního centra Kaufland při ulici Páteřní provozovatele Kaufland Česká republika v.o.s.

My, níže podepsaní občané, jsme toho názoru, že zamýšlená výstavba obchodního centra není v dané lokalitě žádoucí a k výše uvedenému požadavku nás vedou zejména následující důvody:

 

 

silniční komunikace v okolí jsou již nyní přetížené silným provozem, zejména ulice Páteřní, Rakovecká a křižovatka u UNI Hobby marketu (kolony jsou každý všední den). Lze předpokládat, že provoz obchodního centra zatíží silniční komunikace dalšími auty v řádech tisíců denně (odhadem 15 000 aut denně nehledě na nutné zásobování);

 

vyšší provoz bude znamenat vyšší hlukové zatížení a rovněž zatížení výfukovými plyny v širším okolí plánovaného obchodního centra;
v bezprostřední blízkosti navrhovaného obchodního centra již stojí pině nevyužité nákupní

centrum Max, kde je provozován supermarket Billa . Město by mělo brát ohled rovněž na pravděpodobné chátrání této stavby v důsledku výstavby nového centra v jeho bezprostředním okolí, namísto jeho lepšího využití (viz případ OC Letná);

pro obyvatele, kteří mají zájem o zboží nabízené řetězcem Kaufland je k dispozici např.

prodejna Kaufland v Brně Bohunicích dobře dopravně dostupná individuální i hromadnou dopravou;

naprosto společensky neužitečnou a architektonicky nehodnotnou stavbou by měl být

zastavěn jeden z posledních nezastavěných pozemků, který by mohl být využit užitečněji pro posílení skutečné občanské vybavenosti městské části - např. výstavbou penzionu pro seniory, případné jiného veřejně prospěšnějšího zařízení, nebo změnou využití pozemku na park;

obyvatelé Bystrce mají již nyní dostatečné možnosti pro zajištění nákupu potravin a dalšího běžného sortimentu, které jsou zajištěny přítomností prodejen nadnárodních řetězců, např. 4 prodejny Albert, 1 prodejnu Billa, 2 prodejny Penny Market, 1 prodejnu Lidi (prodejní síť náleží stejně jako Kaufland stejnému vlastníku Schwarz Gruppe GmbH);

Autor: Marta Charousová | 72 podpisů

Více >
Petice za omezení ústavní péče pro nejmenší děti 8631 podpisů

Petice za omezení ústavní péče pro nejmenší děti


Vážená paní, vážený pane,
Obracíme se na Vás tímto otevřeným dopisem v souvislosti s televizní premiérou filmu V nejlepším zájmu dítěte z cyklu Český žurnál, který pojednává o tématu kojeneckých ústavů a profesionální pěstounské péče na přechodnou dobu. Film vzbudil značný zájem veřejnosti, která se spolu s tvůrci filmu ptá, proč jsou v Česku, jako v jedné z posledních evropských zemi umísťovány malé děti do kojeneckých ústavů (dětských center), když i dle platné legislativy by měly být opuštěné děti přednostně svěřovány do náhradní rodinné péče. Do ústavů jsou děti přidělovány bohužel i v případech, kdy jsou v daných krajích či poblíž volní profesionální pěstouni, což nás vede k závěru, že jde o zcela účelové jednání krajů, sociálních pracovnic a dalších státních orgánů.

 

Raný vývoj nejmenších dětí je křehkým procesem, který by podle všech vědeckých výzkumů měl ideálně probíhat v milující péči jednoho výhradního pečovatele. Ten je dítětem vnímán jako bezpečný opěrný bod, který neuspokojuje pouze potřebu jídla, spánku a podobně, ale také (a především) potřebu lásky, blízkosti a bezpečí. Tuto potřebu personál kojeneckých ústavů navzdory vší poctivé snaze nemůže naplnit. Pobyt v ústavech vede k citové deprivaci dětí a k nevratným změnám v jejich psychickém vývoji, které často ústí v osobnostní problémy v dalším životě těchto dětí (neschopnost navazování sociálních vztahů, zvýšené sklony ke kriminálnímu jednání atd).


Problém si vyžaduje razantní politické řešení. Před několika dny konstatoval Výbor pro práva dítěte při Radě vlády ČR pro lidská práva, že Česko v ochraně práv dětí za sousedními státy zaostává. Navrhuje omezit ústavní péči v dětských domovech a kojeneckých ústavech a také na ministerské úrovni sjednotit péči o ohrožené děti. Apelujeme na zákonodárce, aby tento podnět vzali za svůj a prosadili jej na parlamentní půdě.


Vaší pozornosti doporučujeme zhlédnutí filmu V nejlepším zájmu dítěte, který najdete zde http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/10408111009-cesky-zurnal/215562262600004-v-nejlepsim-zajmu-ditete a který shrnuje tuto nelehkou problematiku. Obracíme se na Vás, protože věříme, že i Vaše pomoc může současný neutěšený stav věcí změnit. Pomozte nám napravit osudy tisíců českých dětí, které pobyt v kojeneckých ústavech mrzačí po zbytek života.


Děkujeme,
Linda Kallistová Jablonská, režisérka filmu
Irena Hejdová, scenáristka filmu
Vít Klusák, režisér, producent Českého žurnálu
Filip Remunda, režisér, producent Českého žurnálu
Helena Třeštíková, režisérka
Petra Soukupová, spisovatelka
Martha Issová, herečka
Lenka Krobotová, herečka
Erika Hníková, režisérka
Jitka Schneiderová, herečka
A další signatáři petice za omezení ústavní péče pro nejmenší děti
 

Autor: Irena Hejdová | 8631 podpisů

Více >
Petice proti množírnám psů 15698 podpisů

Petice proti množírnám psů

Důrazně žádáme o legislativní změnu, která by zamezila, aby v České republice trpěly tisíce zvířat v množírnách ve kterých se ze psů stává pouhé zboží.

Nejcharakterističtějším znakem těchto prostorů jsou otřesné podmínky, zvířata žijí většinou v těsných klecích, nemají žádný pohyb, pořádnou stravu a v některých případech jsou nechávány v nevytápěných prostorech i v zimě, protože jejich zdraví a spokojenost jsou tím posledním, o co obchodníkům s takto chovanými psy jde.

 

Feny žijí jen proto, aby rodily a jakmile toho již nejsou schopny, jsou nemilosrdně utráceny. Štěňata jsou odebírána od psů v nejútlejším věku, díky čemuž dochází k jejich častému úmrtí, neboť ještě nejsou schopny samostatného přežití. I v případě, že jsou se štěňata dostatečně životaschopná a přežijí, provází je od mládí zdravotní a psychické problémy, které zcela korespondují s hrůznými podmínkami, ve kterých jsou psi vychováváni. Nejedná se pouze o růstové problémy, díky absolutnímu nedostatku socializace nejsou psi zvyklí nejen na lidi, ale ani na ostatní psy či jiná zvířata, v extrémních případech dokonce ani na denní světlo.

 

„V množírnách zvířata žijí ve vlastních výkalech na malém prostoru jako ve vězení, nemají dostatek krmení ani vody. Ta, která mají více štěstí, jsou určena na prodej, pokud přežijí transport narvaná do malých přepravek na ovoce a zeleninu bez vody a krmení, na místo určení," říká veterinářka Martina Načeradská.

Problém je zcela nevhodně řešený legislativě, po právní stránce se jedná pouze o obecné formulace, které není sebemenší problém obejít, veterinární zpráva poté nemá právo na kontrolu bez předchozího oznámení, což dává množitelům dostatek času vše na oko zakrýt či uvést do vyhovující stavu, který samozřejmě trvá jen po dobu nezbytně nutnou. Navíc veterinární zpráva operuje vždy v daném regionu, není tedy pro množitele nic jednoduššího, než problematickou množírnu přesunout do jiného kraje.

Vše je podpořeno stále častějším prodejem přes internet, neboť dochází k takřka minimální kontrole před nákupem.

 

Místopředsedkyně Senátu Miluše Horská doufá ve změnu legislativy za dva roky, což nám přijde jako zcela neadekvátně dlouhá doba. Apelujeme proto na ministerstvo zemědělství a spravedlnosti, aby neprodleně zakročily. 

Autor: Petra Kociánová | 15698 podpisů

Více >
za obnovení průjezdnosti MÚK Libhošť pro veškerou automobilovou dopravu 70 podpisů

za obnovení průjezdnosti MÚK Libhošť pro veškerou automobilovou dopravu

My, níže podepsaní, prostřednictvím této petice žádáme o obnovení sjezdu a nájezdu na silnici I/48 (budoucí D48) z obce Libhošť, směr Nový Jičín, pro veškerou automobilovou dopravu a zachování plné průjezdnosti MÚK Libhošť až do dokončení a zprovoznění souběžné komunikace, která zajistí propojení silnice II/482 a silnice III/46433 z Rybí do Libhoště.

 

 

Součástí uzavírky hlavní trasy silnice I/48 od obce Rybí až po obec Rychaltice se od 1. 1. 2018 stalo i uzavření MÚK Libhošť pro veškerou individuální dopravu, která byla pro směr na Nový Jičín svedena na mimoúrovňovou křižovatku (MÚK) na silnici I/48 Sedlnice-Borovec. Do doby dokončení všech souběžných komunikací, týkajících se stavby „D48 Rybí – MÚK Rychaltice“, zůstala MÚK Libhošť průjezdná pouze pro vozidla BUS, IZS, SÚS MSK a vozidla stavby. Tato situace má přitom trvat minimálně do 31. 7. 2018.

 

 

Na veřejné schůzi, která se uskutečnila v Libhošti dne 20. 7. 2017, bylo ze strany jak zástupců investora stavby „D48 Rybí – MÚK Rychaltice“ ŘSD ČR, tak i zhotovitele stavby – společnosti METROSTAV + SWIETELSKY + COLAS, občanům Libhoště přislíbeno, že k uzavření sjezdu a nájezdu z Libhoště, směr Nový Jičín, na silnici I/48 dojde až po dokončení výstavby souběžné komunikace, která bude nově spojovat Libhošť se silnicí II/482 a Novým Jičínem.

 

Současné řešení situace, kdy jsou obyvatelé Libhoště při cestě do Nového Jičína či zpět nuceni zcela zbytečně zdolávat několikakilometrový úsek, v němž je frekventovaná doprava svedena do dvou jízdních pruhů, je nejen nevhodné a nepohodlné, ale především nebezpečné!

 

Z výše uvedených důvodů proto nesouhlasíme s rozhodnutím Krajského úřadu Moravskoslezského kraje, v jehož důsledku došlo k uzavření MÚK Libhošť pro veškerou individuální dopravu. Požadujeme revizi výsledků řízení o této dopravní uzavírce a obnovení režimu, v jakém MÚK Libhošť fungovala do 1. 1. 2018.

Autor: Petr Horák | 70 podpisů

Více >
Petice na podporu přípravy a realizace dálnice D43 (Brno–Moravská Třebová) a Zásad územního rozvoje 1831 podpisů

Petice na podporu přípravy a realizace dálnice D43 (Brno–Moravská Třebová) a Zásad územního rozvoje

 

My, níže podepsaní občané ČR vyzýváme předsedu a členy Vlády ČR, členy Parlamentu ČR, hejtmana a zastupitele Jihomoravského kraje, aby se plnou vahou svých kompetencí zasadili o co nejintenzivnější a co nejrychlejší přípravu a realizaci dálnice D43 (Brno – Moravská Třebová).

Tato komunikace a její potřebnost je v úvahách Ministerstva dopravy ČR již více jak 15 let a její realizace se stále a neúnosně prodlužuje. Stávající silnice I/43 (Brno – Svitavy) je již dlouhou dobu kapacitně přetížená a tím i dopravně nebezpečná. Na komunikaci I/43 stále častěji umírají lidé při dopravních nehodách.
Pokud je pro veřejnoprávní schválení dálnice D43 a celkový rozvoj Jihomoravského kraje, jako jeden z podstatných a nezbytných dokumentů, zapotřebí schválení Zásad územního rozvoje Jihomoravského kraje, žádáme zastupitele Jihomoravského kraje o jejich schválení v co nejkratším termínu. Jihomoravský kraj je posledním krajem v ČR, který, přes snahu minulých Zastupitelstev Jihomoravského kraje, nemá Zásady územního rozvoje schváleny a nemůže se řádně rozvíjet. Zároveň odsuzujeme účelové, neopodstatněné, popř. nepravdivé snahy v nejrůznějších podobách od kohokoliv, kdo aktivně a vědomě usiluje o další komplikace, neschválení nebo zrušení uvedených Zásad.
Petiční výbor ve složení:
1. Ing. Jaromíra Vítková, 680 01, Boskovice, Dukelská 32a
2. Ing. Tomáš Kožoušek, 679 37, Borotín u Boskovic 90
3. Tomáš Janda, 530 02, Pardubice, Anenská 1296
 

Autor: Jaromíra Vítková | 1831 podpisů

Více >
PETICE za svobodnou volbu v očkování 10063 podpisů

PETICE za svobodnou volbu v očkování

My, níže podepsaní, prostřednictvím této petice žádáme, aby každý občan této země mohl učinit svobodné rozhodnutí o očkování svém a svých dětí. V tomto smyslu žádáme o změnu zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví. Dosud povinné očkování by nadále mělo být bezplatné a dostupné všem, avšak dobrovolné.

 Neboť :

Úmluva na ochranu lidských práv a důstojnosti lidské bytosti v souvislosti s aplikací biologie a medicíny (Úmluva o lidských právech a biomedicíně), kterou ČR ratifikovala 1. 10. 2001, praví: „Jakýkoliv zákrok v oblasti péče o zdraví je možno provést pouze za podmínky, že k němu dotyčná osoba poskytla svobodný a informovaný souhlas.“

 

V České republice se vynucováním povinného očkování tato mezinárodní Úmluva soustavně porušuje.

 

V téměř celé západní Evropě je očkování pouze doporučené, nikoliv povinné. Od povinného očkování se tam ustoupilo na základě rostoucího množství odborných lékařských studií, dokumentujících vážné negativní účinky očkování.

 

Zákon na ochranu veřejného zdraví by neměl prosazovat nedobrovolné plošné očkování, které nerespektuje individualitu a životní podmínky každého jednotlivce ani rodičů, kteří chtějí o svých dětech samostatně rozhodovat a cítí se zodpovědní za jejich zdraví.

 

Dnes se významně mění poměr mezi přínosy a riziky očkování, jelikož řada dříve nebezpečných onemocnění se u nás vyskytuje jen výjimečně, případně vůbec. Riziko onemocnět je tedy mizivé a riziko onemocnět se závažnými komplikacemi ještě mizivější. V této situaci nabývají rizika negativních následků po očkování na váze. Rodiče se tak dostávají do konfliktu se svým svědomím. Jsou totiž zákonem nuceni, aby své zdravé dítě vakcinací vystavovali potenciálně fatálním komplikacím (byť s relativně nízkou pravděpodobností) i v případě, že se na základě svého nejlepšího svědomí rozhodli o zdraví svého dítěte pečovat bez použití očkování či zvolit individuální očkovací plán.

 

Dopředu nelze dokázat, že očkování dítěte nebude mít žádné nežádoucí účinky ani že v jeho důsledku nemůže dojít k dočasnému nebo trvalému poškození zdraví dítěte, proto je svobodný souhlas rodičů k tomuto zákroku zásadním právním krokem.

 

Možné nežádoucí účinky vakcinace vyplývají jak přímo ze složení vakcíny (vakcíny mohou obsahovat jako pomocné látky např. antibiotika, formaldehyd, hydroxid hlinitý, sloučeniny rtuti - thiomersal a další, případně potenciálně alergizující zbytky vaječné bílkoviny a dalších složek), tak z nepředvídatelné imunitní reakce každého jedince, která může vést k závažnému poškození očkovaného. Rodiče o této skutečnosti často nejsou vůbec informováni.

 

Rodiče, kteří se rozhodnou očkování svých dětí volit podle svého uvážení či jen požádají o jeho odložení, jsou sankcionováni a jejich děti pak diskriminovány zákazem vstupu do jeslí a předškolního zařízení a zákazem účasti na ozdravných pobytech (školy v přírodě, tábory, lyžařské výcviky…).

 

Na pozadí událostí okolo prasečí chřipky se ukázalo, jak může být rozhodování o očkování ovlivněno různými zájmovými skupinami, zkresleno mediálním tlakem i jednostrannými informacemi.

 

Věříme, že i v naší zemi budou platit právní normy, ke kterým se Česká  republika přihlásila podpisem Úmluvy o lidských právech a biomedicíně –  tj. že žádnému člověku není možno zasahovat do jeho organismu bez jeho výslovného souhlasu (či souhlasu jeho zákonného zástupce).

 

Více zde: http://petice.webnode.cz/

Autor: Martina Suchánková | 10063 podpisů

Více >
Stop halám Goodman ve Zdibech 470 podpisů

Stop halám Goodman ve Zdibech

My, níže podepsaní občané ČR tímto důrazně protestujeme proti výstavbě ohromných logistických a výrobních hal GOODMAN ZDIBY LOGISTICS CENTRE společnosti Goodman Czech Republic s.r.o. v obci Zdiby ve Středočeském kraji. Navazujeme tímto na občanské petice ze dne 3.4.2017, adresované hejtmance Středočeského kraje paní Ing. Jaroslavě Pokorné Jermanové, Výboru pro životní prostředí a zemědělství a Ministerstvu pro životní prostředí ČR. Původní znění těchto petic podporujeme a rozšiřujeme, jak dále následuje.

 

Nesouhlasíme s výstavbou logistických a výrobních hal GOODMAN ZDIBY LOGISTICS CENTRE v obci Zdiby z důvodů, kterými jsou:

·      Velikost areálu – jedná se o gigantický záměr, a to haly o velikosti 76 245 m², zpevněné plochy 52 868 m2, celková plocha areálu 15,3 ha. Jde o areál o velikosti 37 fotbalových hřišť a dvě haly o velikosti téměř dvou Václavských náměstí v Praze.

V přímém sousedství záměru Goodman se nachází obytná zástavba rodinných domů se zahrádkami. V bezprostřední blízkosti (cca do 200 m) se nachází raně barokní zámek Zdiby, původně renesanční tvrz vystavěná po roce 1608, a kostel Povýšení svatého kříže, taktéž v soudobé barokní přestavbě, který byl prvně písemně zmiňován již v roce 1384. Kostel stojí na pozemku velkém 779 m², zahrádky rodinných domků mají zhruba obdobnou výměru. Pouhé haly svojí velikostí 98krát převyšují plochu pozemku kostela. Měřítkem samotných hal záměru (nikoliv celého areálu) je tedy v tomto případě téměř 100 násobek velikosti okolní historické zástavby.

Přitom platný území plán obce Zdiby na str. 28 a dále na str. 59 výslovně uvádí požadavek nepovolovat v okolí kulturních památek zapsaných v Ústředním seznamu nemovitých kulturních památek ČR stavby, narušující svým měřítkem a způsobem provedení prostředí těchto kulturních památek. Obě výše uvedené nemovité památky jsou chráněné od 3.5.1958.

Porušení platným územním plánem nedovoleného narušení měřítka je v daném případě zcela evidentní. Co se týká způsobu provedení stavby, uvádíme, že záměr Goodman se vymyká typologii zástavby v přímém sousedství, kde se nachází v obci pouze drobná individuální výstavba rodinných domů a státem chráněné nemovité kulturní památky. Na druhé straně ul. Pražská se sice nacházejí drobné průmyslové objekty, které jsou však mnohonásobně menší a jsou tedy nesouměřitelné se záměrem Goodman.

·       Umístění areálu – areál má být postaven v bezprostřední blízkosti obytné zástavby, jen cca 25 m od prvního rodinného domu, v blízkosti historického jádra obce vedle chráněné kulturní památky kostela Povýšení svatého Kříže doloženého již v roce 1384, původního hřbitova a Zdibského zámku v soudobé barokní podobě z konce 18. století.

Podle sdělení Národního památkového ústavu č.j. NPÚ – 321/28443/2017 plánovaná výstavba velkoplošných logistických a výrobních hal GOODMAN ZDIBY LOGISTICS CENTRE v prostředí nemovitých kulturních památek areálu Kostela Povýšení svatého Kříže a areálu zámku Zdiby je z hlediska zájmů státní památkové péče neakceptovatelná.

 Nepřípustnost záměru Goodman v daném místě nachází oporu nejen v uvedeném stanovisku, v platném územním plánu obce Zdiby, ale i v základních principech práva každého občana na zachování pohody bydlení. Záměr Goodman jednoznačně zhorší všechny objektivní soubory vlivů, které k základní pohodě bydlení přispívají. Takovými vlivy jsou zejména nízká hladina hluku, čistota ovzduší, nízké emise prachu, ale i přiměřené množství zeleně a oslunění. Tato pohoda bydlení bude jednoznačně výrazně a nenávratně narušena ať již vlastním provozem areálu, z činnosti v areálu, tak z jeho technických zařízení, dále pak i vyvolanou dopravou do areálu v počtu 1600 jízd denně (z toho 400 jízd kamiony a 400 jízd lehkých nákladních vozidel), emisemi ze studených startů v areálu, světelným zatížením, možným navýšením elektrosmogu, úbytkem zeleně, to vše v přímém a těsném sousedství rodinných domů!

Jsme přesvědčeni o tom, že zatížení dané tak gigantickým záměrem Goodman v bezprostřední blízkosti rodinných domů není přiměřené poměrům a nelze na obyvatelích obce Zdiby spravedlivě požadovat, aby takovéto zatížení pohody bydlení snášeli.

·      Znehodnocení půdy 1. tř. ochrany zemědělského půdního fondu (ZPF) – výstavbou záměru Goodman by došlo k záboru té nejkvalitnější půdy v ČR, kterou je možno odejmout ze ZPF pouze výjimečně, a to převážně na záměry související s obnovou ekologické stability krajiny, případně pro liniové stavby zásadního významu.

Nesouhlasíme se zastavováním „zelené louky“ a žádáme, aby byly dodržovány zásady národní politiky preferující investice do brownfieldů.

·      Výrazné dopravní zatížení lokality v obci Zdiby – záměr Goodman přinese do obce dalších 1600 jízd vozidel denně, z toho 400 jízd kamionů, 400 jízd nákladních vozidel do 3,5t a 800 jízd osobních vozidel. Přitom se jedná o lokalitu již nyní dopravně výrazně zatíženou.

V předmětné lokalitě je setrvalý rostoucí trend dopravního zatížení. Jen na dálnici D8, která bezprostředně naléhá na pozemky místa záměru Goodman, došlo za posledních 5 let k nárůstu hodnot dopravních intenzit o 25% a za posledních 10 let o 59%.

Dokumentace záměru Goodman počítá s dostavbou a plnou funkčností některých dopravních staveb jako je úsek 519 silničního okruhu kolem Prahy, mimoúrovňová křižovatka Odolena Voda a mimoúrovňová křižovatka Zdiby. První dvě zmíněné dopravní stavby budou realizovány nejdříve v horizontu 2035-2040, avšak pouze za předpokladu, že by bylo v danou chvíli jasné, kudy vlastně silniční okruh povede. V současné době přitom tomu tak není. Mimoúrovňová křižovatka Odolena Voda je navíc zatížená stavební uzávěrou. Poslední z uvedených dopravních staveb, tj. mimoúrovňová křižovatka ve Zdibech má být sice dle příslibu společnosti Goodman hrazena tímto investorem záměru, ale výstavba není nikým a ničím zaručena. Navíc vsazení izolované dopravní stavby do oblasti celkově koncepčně nevyřešené nebude mít předkládaný efekt.

Oblast musí být primárně celkově dopravně vyřešená, vsazování dalších zdrojů dopravní zátěže bez naplnění tohoto požadavku považujeme za nepřijatelné!

·      Nadlimitní imisní i hluková zátěž – v místě jsou již nyní nepřípustně nadlimitní hodnoty karcinogenní látky  benzo(a)pyrenu, ale i nepřípustně nadlimitní hodnoty hluku. Tyto nadlimitní hodnoty budou ještě zhoršeny vsazením dalšího zdroje znečištění!!

Vsazení dalšího zdroje znečištění, jakým záměr Goodman bezesporu je v přímém rozporu s naší povinností jako členského státu EU striktně dodržovat imisní limity výše uvedeného karcinogenu a nevsazovat do již imisně zatížených oblastí další zdroje znečištění ovzduší.

Do území nadlimitně zatíženého hlukem nelze bez dalšího automaticky umísťovat stavby, které sice každá jednotlivě nepřitíží svým provozem dotčenému území nijak výrazně, ale v součtu jednotlivých případů znamenají postupné a významné přitěžování již nyní existující nadlimitní zátěži v území.

·      Znehodnocení krajinného rázu – výstavbou záměru Goodman by došlo k trvalému znehodnocení současného vzhledu obce Zdiby a okolí, k narušení kulturní a historické charakteristiky tohoto místa.

Záměr Goodman zdevastuje původní kulturně-historickou a krajinářskou tvář obce Zdib, trvale a nevratně zničí harmonické vztahy v daném místě, což je mimo jiné opět v přímém rozporu s platným územním plánem obce Zdiby, který na str. 59 uvádí, že základním předpokladem vývoje obce je zachování přiměřené rovnováhy a harmonie v území.

 

Jsme přesvědčeni o tom, že vliv záměru Goodman bude ve všech krajinářských ohledech jednoznačně negativní a jeho dopady na obec Zdiby budou nevratné a degradační.

 

Žádáme tímto, aby Krajský úřad Středočeského kraje,  jako příslušný orgán státní správy, vydal v závěru předmětného řízení o posuzování vlivu na životní prostředí k záměru „GOODMAN ZDIBY LOGISTICS CENTRE“ v obci Zdiby zásadní NESOUHLASNÉ STANOVISKO.

Autor: Jitka Homolová | 470 podpisů

Více >
Petice  za ochranu veřejného zdraví před vdechováním azbestových vláken 31 podpisů

Petice za ochranu veřejného zdraví před vdechováním azbestových vláken

Petice

za ochranu veřejného zdraví před vdechováním azbestových vláken

 

My, občané České republiky vyzýváme předsedu Vlády České republiky, ministry, hejtmany krajů a primátorku hl. m. Prahy,

aby se zasadili o ochranu veřejného zdraví před vdechováním zdravotně nebezpečných vdechnutelných ( dále „respirabilních“ ) azbestových vláken, které jsou mezinárodně uznanými karcinogeny (REACH) a mutageny pro lidský organismus.  

 

Naše praktické zkušenosti z posledních let ukázaly, že od případu kontaminace základních škol na sídlišti Máj v Českých Budějovicích a dvou základních škol v Praze 8 atd., nedošlo k jakémukoli posunu v ochraně veřejného zdraví před nebezpečnými účinky vdechování respirabilních azbestových vláken. Poslední případ z Třebíče, který byl v srpnu t.r. medializován v tisku, ukazuje, že se zákonné předpisy pro práci s azbestem stále porušují, státní orgány nekontrolují jejích dodržování, a naopak bagatelizují zákonné předpisy a nařízení, která definují, jak se má řádně sanovat azbestový materiály ve stavbách i jinde. 

Po zkušenostech z Klobouk u Brna a Želešic u Brna a jiných lokalit se ukazuje, že stát nevěnuje pozornost ani azbestu, který je přirozeně obsažen v kamenivu z některých českých lomů. Dnes a denně se zdánlivě nepozorovaně kontaminuje azbestovými vlákny veřejný prostor a ohrožuje zdraví obyvatel, neboť se toto kamenivo bez jakéhokoli omezení používá ke stavebním pracím v našich městech a obcích i mimo ně. 

Z odborných lékařských údajů vyplývá, že počet onkologických onemocnění způsobených expozicí azbestovými vlákny v ČR stále stoupá a nevidíme, že by se český stát zasazoval, aby tento trend omezil nebo zastavil.

 

Proto požadujeme:

Okamžité obnovení kontrol příslušných státních orgánů (HS, SÚ, IBP, ČIŽP) na stavbách, kde se pracuje s azbestem ve smyslu stávajících platných zákonných opatření, a uplatnění sankčních postihů v případě jejich porušení.

 

Stávající legislativu dopracovat tak, aby jasně definovala postupy v rámci stavebního řízení a při řízení o ochraně veřejného zdraví pro rekonstrukce a demolice staveb a aby žádoucím způsobem ovlivnila manipulaci s odpady z azbestu. Při tvorbě nové legislativy reflektovat vývoj v EU v oblasti nakládání s odpady azbestu s důrazem na ochranu zdraví lidí a životního prostředí. 

 

Založit odborný rnezĺresortni vládni orgán, který by se ve spoiupráci s odborniky cíleně věnoval problematice az.bestu a omezeni zdravotních rizik u všech skupin obyvatel Mimořádnou pozornost věnovat školským budovám a jejich rekonstrukcím vzhledem k vysoké citlivosti děti a mladistvým na expozic respirabilnĺmł azbestovými vlákny.

 Ve funkčním období nové Vlády ČR vypracovat Národní akční plán nodazbestovánĺ” České republiky ve střednědobém horizontu (např- do roku 2035) podle vzoru některých členských států EU, včetně Polska.

 Od nové Vlády ČR, aby vypracovaia systém ekonomického zvýhodněni odstraňování materiálů s obsahem azbestu a podpořila jejich nahrazeni moderními, zdravotně  nezávadnými bezazbestovými materiály,

Na výraz podpory celé petice a jejich požadavkú připojujeme své podpisy na přiložených podpisových listinách


Datum' 27.07.2017

Za Petiční výbor.

Jiři Doležal

PhDĹ Jana Burianová

Ing Bohumíl Fiala

Bude odesláno:

Úřad vlády ČR, MMR CR! MZd CR, MPO ČR MŽP ČR, MPSV CR MŠMT                     Kraj

Vysočina, Jihomoravský kraj, Zlínský kraj, Moravsko-slezský kraj, Olomoucký kraj, Jihočeský kraj, Plzeňský krají Karlovarský kraj, Ustecký kraj. Liberecký kraj, Královehradecký kraj, Pardubický kra}, Středočeský kraj. Hlavni město Praha

Úřad vlády ČR, MMR ČR, MZd ČR, MPO ČR, MŽP ČR, MPSV ČR, MŠMT ČR, Kraj

Vysočina, Jihomoravský kraj, Zlínský kraj, Moravsko-slezský kraj, Olomoucký kraj, Jihočeský kraj, Plzeňský kraj, Karlovarský kraj, Ústecký kraj, Liberecký kraj, Královehradecký kraj, Pardubický kraj, Středočeský kraj, Hlavní město Praha.   

Autor: Jiří Doležal | 31 podpisů

Více >
Petice Proti neetickým odměnám notářů z majetku nebožtíků 604 podpisů

Petice Proti neetickým odměnám notářů z majetku nebožtíků

My, níže podepsaní občané, vyjadřujeme tímto nesouhlas až pobouření nad morálně neúnosnými odměnami pro notáře za provedení dědického řízení.

Tyto odměny, vypočítávané procentem ze základu hodnoty majetku zesnulého, jsou stanoveny vyhláškou ministerstva spravedlnosti (č. 196/2001 Sb., v příloze tabulka) a jsou téměř nezávislé na objemu práce notáře.  Vzhledem k tomu, že jde o službu vynucenou (nelze se jí vyhnout), domníváme se, že by měla mít více sociální charakter.

Notáři dle nás nemají žádné zásluhy na majetku zesnulého a jejich jinak záslužná činnost se nám při provádění dědického řízení zdá jako nedůstojné (až lichvářské) přiživování se.

 

Vnímáme tuto věc jako zneužití těžké životní situace po úmrtí někoho z nejbližších, kdy pozůstalí musí řešit i finanční starosti - vysoké platby za pohřeb a za notáře.  Nemají v tuto chvíli sílu bránit se absurdnosti a neetičnosti systému. 

 

Požadujeme úpravu celého systému poplatku za práci notáře při dědickém řízení, a to tak, že:

 

odměna notáře bude závislá na objemu práce notáře a ne na množství majetku nebožtíka.

 

 

Otevřený dopis paní ombudsmance, vybraným senátorům, poslancům a politickým stranám

 

Věc: Nemorální odměny notářům

 

Vážení oslovení,

obracíme se na Vás se stížností nad právně uzákoněnými, avšak dle našeho názoru morálně neúnosnými odměnami notářů za vyřizování pozůstalosti.

 

Vyřízení pozůstalosti je nevyhnutelná služba a odměny za tuto službu jsou stanoveny vyhláškou ministerstva spravedlnosti (č. 196/2001 Sb., v příloze).

Přijde nám neospravedlnitelné, že notáři nejsou placeni za objem či složitost vykonané práce, ale pouze z výše majetku zesnulého. Myslíme si, že by i notáři měli být placeni za vykonanou práci. Jakou zásluhu mají na výši majetku zesnulého?

 

Uvedeme konkrétní (a skutečný) příklad:

Vdova (45) se třemi nezletilými dětmi (16, 14, 3) zdědila nedostavěný dům po svém zesnulém manželovi v odhadované hodnotě 1 500 000,- Kč. Z toho musí notáři zaplatit 13 800,- (+ 2898,- DPH). Vdově zemřel živitel rodiny, sama je na rodičovské dovolené (cca 3800,-/měsíc). Za pohřeb zaplatila skoro 20 000,- (standardní cena), za odhad ceny nemovitosti 2 000,-. Další finanční ránu jí udělí notář. Peníze v hotovosti nemá, z rodičovské dovolené je neušetří, vyřízení vdovských a sirotčích důchodů trvá nějaký čas (přitom peníze musí notáři přinést hotově ihned) a kus domu, ze kterého je odměna vypočítaná, notáři nedá. Typický příklad: vezme si půjčku, marně shání zaměstnání, propadá se do dluhů. O penězích, které by potřebovala na dokončení domu, na výdaje starších dětí a podobně ani nemluvě.

 

Podobný jednoduchý případ zabere dle rozhovoru s notáři jen několik hodin práce. Hodinová mzda se pak jeví astronomická a naprosto nezasloužená. A přitom peníze nejdou ani státu (neboť ten dědickou daň zrušil). Proč však mají z cizího majetku těžit notáři? V některých případech se může jednat i o několik tisíc korun za hodinu. Navíc tuto kancelářskou úřední práci s vyřizováním pořádnosti často pod hlavičkou notáře vykonávají jen středoškolský vzdělaní zaměstnanci notářských kanceláří.  Zdá se nám, že někdy může platba za službu notáře při dědickém řízení hraničit až s úžerem neboli lichvou, jež je podle našeho práva trestný čin.

 

§ 253 Lichva (zákona č. 140/1961 Sb.)

(1) Kdo zneužívaje něčí tísně, nezkušenosti nebo rozumové slabosti nebo něčího rozrušení, dá sobě nebo jinému poskytnout nebo slíbit plnění, jehož hodnota je k hodnotě vzájemného plnění v hrubém nepoměru (…)

 

Chápeme zodpovědnost notářské nestrannosti a důležitosti úkolu. Chápeme ale i potřebu slušného výdělku. Omlouvají se tím, že co vydělají na vdovách, prodělají na případech, kdy kousek bezcenné půdy připadá mnoha dědicům (a takové případy nesmí odmítnout). Toto vnímáme jako nepřístojný alibismus. Podobné případy by mohly být řešeny tak, že dědicové se buď zřeknou svého kousku bezcenné půdy, nebo si zaplatí notářskou práci (byť její cena převyšuje cenu dědictví). Ale ať tyto případy neplatí vdovy v tíživých sociálních situacích.

 

Notáři v jednoduchých případech často jen kontrolují (podobně jako je to s daňovým přiznáním) dohodu dědiců a zdá se nám adekvátní vzít si např. paušální odměny ze složitosti úkonu na základě počtu dědiců, nemovitostí, účtu, pasiv atd. Ne odměnu podle odhadované ceny majetku zesnulého.

 

Je nám také podivné, proč z majetku nad 20 000 000,- se již neplatí notářům nic. Vidíme v tom další znevýhodnění chudších vrstev. Proč to třeba není opačně? Do 2 či 3 milionů zaplatit jen symbolicky paušální poplatek a nad 20 milionů platit 2 procenta, tak jak mají nyní nejchudší?

 

Rádi bychom pobídli kompetentní orgány ke změně systému notářských odměn, který se nám zdá nespravedlivý.

 

Techtle-Mechtle, hnutí za přirozenější vztahy, z. s.

 

obrázky: http://jdem.cz/bwpfh2, http://jdem.cz/bwpfj2

Autor: Barbora Kneblová | 604 podpisů

Více >
Chceš změnu? Jednoduše začni!
  • založ
  • podpoř
  • sdílej
Založit petici

Vyberte si svůj region

celá ČR

Karlovarský kraj Plzeňský kraj Jihočeský kraj Ústecký kraj Liberecký kraj Středočeský kraj Praha Královehradecký kraj Pardubický kraj Kraj Vysočina Jihomoravský kraj Olomoucký kraj Moravskoslezský kraj Zlínský kraj